کد خبر : 37574

آخرین وضعیت حل مشکلات طرح رتبه بندی معلمان

آخرین وضعیت حل مشکلات طرح رتبه بندی معلمان

مصوبه جدید رتبه‌بندی با ابهاماتی همراه بود و معلمان از مشکلاتی چون حذف ضریب تعجیل یاد می‌کردند اما این مشکلات در خوان آخر بوده و بخشی از آنها حل شده است.

به گزارش تسنیم؛ رتبه‌بندی معلمان پس از مدت‌ها رفت‌وآمد به دولت، سرانجام شامگاه یکشنبه سوم آذر در هیئت دولت به‌تصویب نهایی رسید؛ معلمان که سال‌ها در انتظار به ثمر نشستن رتبه‌بندی بودند، با ابلاغ مصوبه جدید دولت، انتقادات و مشکلات مختلفی را مطرح کردند.

مشکلات مطرح نیز از جهات مختلف است، برخی می‌گویند سال‌ها منتظر اجرای رتبه‌‌‌بندی بودند اما آنچه از دولت بیرون آمد، "ترمیم حقوق" است تا رتبه‌بندی!

محور مشکلات مطرح‌شده از سوی معلمان درباره رتبه‌بندی را می‌توان در چند مورد ذیل خلاصه کرد:

1. برخی معلمان از حذف رتبه‌های افرادی که از 2 مهر 98 به بعد رتبه خود را دریافت می‌کردند، گفتند به گونه‌ای که اعطای رتبه جدید باعث شد برخی یک رتبه تنزل پیدا کنند برهمین اساس افزایش حقوق اعمال شده نیز کمتر از مبالغ اعلام شده از سوی مسئولان "200 تا 700 هزار تومان" بود.

2. حذف ضریب تعجیل برای معلمان مناطق محروم از سایر موارد مورد اعتراض معلمان بود، با اعمال ضریب تعجیل برای معلمانی که در مناطق روستایی تدریس می‌کنند به ازای هرسال فعالیت، یک سال در افزایش رتبه‌ آن‌ها تعجیل می‌شود که در رتبه‌بندی جدید این موضوع حذف شده است.

3. بحث رتبه‌بندی کارکنان اداری و گذاشتن آنها در دوراهی بازگشت به مدرسه و استفاده از مزایای طرح رتبه‌‌بندی یا ماندن در ادارات و چشم بستن بر مزایای رتبه‌بندی از سایر مشکلات مصوبه جدید دولت است که برخی کارشناسان و نمایندگان معتقدند که این روند می‌تواند باعث رفتن نیروهای باتجربه از ادارات شود.

مشکلات رتبه‌بندی به تدریج حل می‌شود

در حالیکه ابهامات مصوبه جدید رتبه‌‌بندی به‌حدی زیاد شده بود که معلمان سردرگم بودند و بارها این پرسش را مطرح می‌کنند این چه سبک از رتبه‌‌بندی است؛ هم‌اکنون مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش از تلاش برای حل مشکلات رتبه‌بندی تا پایان بهمن ماه خبر می‌دهند.

ضریب تعجیل بازگشت

درباره حذف ضریب تعجیل که بیشترین اعتراض معلمان را به خود اختصاص داده بود و هشتگ‌هایی در فضای مجازی با عنوان "نه به حذف تعجیل" شکل گرفته بود، مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش از مکاتبه با سازمان اداری و استخدامی برای بازگشت ضریب تعجیل خبر دادند و محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش وپرورش نیز به تازگی درباره بازگشت ضریب تعجیل گفت: حذف ضریب تعجیل یکی از مشکلات مطرح از سوی معلمان است، افرادی که در رتبه‌ای توقف می‌کنند اگر در منطقه روستایی یا محروم خدمت کنند دوره توقف آنها در یک رتبه کوتاه می‌شود، چون این مسئله مورد مطالبه معلمان بود آن را در رتبه بندی اعمال کردیم.

همچنین طبق اعلام امور اداری وزارت آموزش‌وپرورش، امتیاز تعجیل برای ارتقاء به رتبه بالاتر برای مشمولانی که در مناطق کمتر توسعه یافته اشتغال به خدمت دارند، لحاظ خواهد شد.

مشکل ارتقای رتبه معلمان برای مهر به بعد حل شد

درباره مشکل دوم که معلمان طرح می‌کنند یعنی حذف رتبه‌های افرادی که از 2 مهر 98 به بعد رتبه خود را دریافت کرده‌اند، طبق گفته‌های مسئولان آموزش‌وپرورش به خصوص سکاندار این وزارتخانه، مشکل حل شده است، حاجی‌میرزایی دراین باره گفته است: افرادی که بعد از اول مهر به رتبه بعدی ارتقا پیدا می‌کردند با اعمال رتبه‌بندی جدید از اول مهر ماه در رتبه قبلی باقی ماندند در حالیکه ممکن بود 10 یا 20 روز بعد رتبه بعدی را دریافت می‌کردند، این موضوع را هم اعمال کردیم و این گروه می‌توانند از امتیاز رتبه بعدی استفاده کنند.

سازوکار ارتقاء به رتبه بالاتر

در همین باره امور اداری وزارت آموزش‌وپرورش درباره نحوه ارتقاء رتبه معلمان بعد ازتاریخ اول مهر 98 اعلام‌کرد: براساس تبصره (1) ماده (4) مصوبه 17 آذر 98 هیئت وزیران موضوع شیوه‌نامه شماره 185179 مورخ4 دی 98 ، دارندگان رتبه‌های پایه حرفه‌ای، ارشد حرفه‌ای، خبره حرفه‌ای و عالی حرفه‌ای به ترتیب در رتبه‌های 2 ، 3، 4 و 5 تطبیق وضع یافته‌اند و دارندگان رتبه مقدماتی با رعایت ضوابط  مربوط در رتبه (1) قرار می‌گیرند.

افراد مورد اشاره  که در رتبه‌های حرفه‌ای و مقدماتی قرار دارند در صورتی‌که بعد از  تاریخ اول مهر 98 مشمول ارتقاء به رتبه بالاتر شوند با در نظر گرفتن سنوات تجربی کسب شده (قبل)، اخذ گواهینامه صلاحیت معلمی و ساز و کارهایی که در شیوه نامه ارتقاء رتبه (که در دست تهیه و اقدام قرار دارد) پیش بینی خواهد شد با احراز شرایط لازم به رتبه بالاتر ارتقاء خواهند یافت.

زمان برگزاری آزمون سنجش صلاحیت حرفه ای متعاقبا" اعلام خواهد شد.

ابهام درباره رتبه‌بندی اداری‌ها

مشمول‌نشدن کارکنان اداری در طرح رتبه‌بندی از سایر مشکلات مطرح شده بود به گونه‌ای که طبق اعلام علی الهیار ترکمن معاون وزارت آموزش‌وپرورش، کارمندان اداری که تمایل به استفاده از مزایای رتبه‌بندی دارند باید تا مهر 99 به مدارس بازگردند.

در حالیکه حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس چند روز قبل با اعلام جزییات جلسه این فراکسیون با حضور وزیر آموزش‌‌وپرورش به منظور بررسی مشکلات رتبه‌بندی معلمان، گفته بود که در این جلسه مقرر شد کارمندان اداری که معلم هستند بدون نیاز به بازگشت به مدرسه مشمول رتبه‌بندی شوند اما محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش‌وپرورش همین روز گذشته درباره رتبه‌بندی کارمندان اداری گفت: معلمانی که مأمور به دانشگاه فرهنگیان و بخش‌های دیگر هستند شمول رتبه بندی را به آنها توسعه دادیم، همکاران آموزشی که در مشاغل اداری حضور دارند اگر می‌خواهند از مزایای رتبه‌بندی بهره‌مند شوند باید در مشاغل آموزشی فعالیت کنند و تا مهر سال آینده به مدرسه برگردند اما اگر می خواهند در پست اداری بمانند دیگر نمی‌توانند از مزایای رتبه‌بندی استفاده کنند و باید از مزایای کارکنان اداری استفاه کنند.

معلمانی که در نیمه اول سال 98 بازنشسته شدند نیز تقاضای بهره‌مندی از رتبه‌بندی را دارند، وزیر آموزش‌وپرورش گفته است که این مسئله در حال بررسی است و تلاش می‌کنند تا این گروه نیز مشمول رتبه‌بندی شوند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها