کد خبر : 35909

آنچه از مذاکره استقلال در دوحه نمی دانستید

بین این همه اتفاقات عجیب و غریب در فوتبال ایران، داستان مذاکره استقلال و استراماچونی در دوحه از همه عجیب تر است. مذاکره ای که هر روز ابعاد تازه ای از آن افشا می شود.

به گزارش "ورزش‌سه"، آخرین اظهارنظر استراماچونی درباره اینکه اساساً هیچ مذاکره ای میان نمایندگان او با استقلالی ها در دوحه در جریان نبوده، ناگفته های بسیاری را فاش می کند. برای اینکه بدانیم در این روزها بر سر استقلال چه گذشت، بد نیست یک بار پرونده 16 روزه مذاکرات دروغین را مرور کنیم.

* پنجشنبه 5 دی: ناامیدی استقلال، خداحافظ استرا!

باشگاه استقلال که از مذاکره با استراماچونی ناامید شده بود، در یک بیانیه رسمی، با یادآوری شروط یازده گانه آندره‌آ استراماچونی و پاسخ ندادن او اعلام کرد: «این باشگاه دیگر تمایلی به ادامه حضور سرمربی ایتالیایی تیمش ندارد»

در پایان این بیانیه نوشته شده بود: «عملا شروط اعلام شده از سوی استراماچونی از طرف باشگاه استقلال غیرقابل اجرا است، ضمن اعلام مختومه شدن این موضوع، در اسرع وقت تصمیمات جدید باشگاه استقلال اعلام خواهد شد»

چند ساعت بعد، منابع خبری از انتخاب فرهاد مجیدی به عنوان جانشین استراماچونی نام بردند و به نظر می رسید طی یکی دو روز آینده، وضعیت نیمکت استقلال بعد از سه هفته بلاتکلیفی مشخص خواهد شد.

* جمعه 6 دی: خطیر وارد می شود

در روزی که رسانه ها منتظر اعلام رسمی نام فرهاد مجیدی به عنوان مربی جدید استقلال بودند، علی خطیر معاون ورزشی سابق استقلال، روز پرکاری را پشت سر گذاشت. او صبح روز جمعه، با انتشار یک استوری، وارد گود شد و در اینستاگرام نوشت: «شب گذشته با سباستین لتو (دستیار استراماچونی) صحبت کردم. او به نقل از سرمربی ایتالیایی گفت: فقط به خاطر بازیکنان و هواداران حاضرم برگردم. تنها خواسته‌های من، پرداخت مطالبات بازیکنان، تأمین بودجه مورد نیاز برای تقویت تیم و ضمانت پرداخت مطالباتم است؛ نه چیز دیگر. همیشه برای مذاکره آماده‌ام. شما را به خدایی که می پرستید یه کاری بکنید، لطفاً. آقای استراماچونی می خواهد برگردد!

خطیر با ادعای اینکه هنوز می شود استراماچونی را برگرداند، از یک طرف انتخاب فرهاد مجیدی را ملغی کرد و از طرف دیگر بار دیگر پروژه بازگشت مربی ناراضی را به جریان انداخت. بدنه هواداران که به شدت خواهان بازگشت استراماچونی بودند، در شبکه های اجتماعی موج تازه ای راه انداختند و خطیر بعد از مدت ها سکوت و حاشیه نشینی، بار دیگر به معادلات نقل و انتقالاتی استقلال بازگشت.

عصر همان روز، اسماعیل خلیل زاده رییس هیئت مدیره استقلال اعلام کرد که «علی خطیر مسئولیت مذاکره با استراماچونی را بر عهده گرفته» و خطیر که روز پرکاری را می گذراند، در یک مصاحبه رادیویی در پاسخ به این سؤال که از روز گذشته تا حالا با استراماچونی صحبت کرده است یا خیر، گفت: «بله، یک سری صحبت‌های اولیه انجام دادیم و قرار شد صحبت‌های تکمیلی و نهایی را یکشنبه در دوحه قطر داشته باشیم. قرار است با وکیل و ایجنت استراماچونی، روی موارد و موضوعات مختلف کار کنیم تا بتوانیم فضا را تلطیف کرده و با یک شرایط خوب دوباره استراماچونی را روی نیمکت استقلال داشته باشیم»

خطیر که برای اولین بار از «مذاکره در دوحه» خبر داد، در ادامه گفت: «به شخصه خیلی امیدوارم که این اتفاق قشنگ رخ دهد و استراماچونی برگردد»

هنوز روز جمعه تمام نشده بود که این بار رحمان رضایی، بازیکن سابق پرسپولیس، هواداران استقلال را مخاطب قرار داد. خطیر که رابطه صمیمانه ای با رحمان رضایی دارد، درباره اینکه چرا او باید در دوحه حضور داشته باشد گفت: «رحمان از دوستان خوب من است و یک رابطه خوبی با فدریکو پاستورلو، مدیربرنامه‌های استراماچونی دارد. من مطمئنم که وجود رحمان رضایی به ما کمک می‌کند تا بتوانیم شرایط را برای عقد یک قرارداد جدید با استراماچونی بهتر کنیم»

نیمه شب جمعه در یک برنامه تلویزیونی از قول رحمان رضایی نقل شد: «دقایقی پیش مدیربرنامه های استراماچونی به نقل از وکیل حقوقی او گفته که استراماچونی حاضر شده یکشنبه در دوحه قطر حاضر شود و با مدیران استقلال گفت و گو کند»

* یکشنبه 8 دی: مذاکره آغاز می شود

علی خطیر، رحمان رضایی و اسماعیل خلیل زاده، برای مذاکره با نمایندگان استراماچونی راهی دوحه می شوند. هواداران استقلال گوش به زنگ هستند که از نتایج این جلسه آگاه شوند اما هیچ خبری درباره محتوا و مشروح این مذاکره اعلام نمی شود. در این مقطع، استقلالی ها تصور می کنند که این سه نفر واقعاً برای راضی کردن استراماچونی به قطر سفر کرده اند.

* سه شنبه 10 دی: رونمایی از شرط های استراماچونی

در شرایطی که خبری از اعلام رسمی باشگاه نیست و بازار شایعات هر لحظه داغ تر می شود، یک خبر عجیب به سرعت در فضای مجازی منتشر می شود. گفته می شود یکی از خواسته مهم مربی ناراضی، کنار رفتن فتح الله زاده از هیات مدیره استقلال است.

* چهارشنبه 11 دی: توفان در نیمه شب؛ کدام مذاکره؟

سه روز از آغاز مذاکرات دوحه گذشته و هنوز هیچ خبری نیست! استقلالی ها هر لحظه منتظر هستند تا این عطش بی اطلاعی را رفع کنند. رحمان رضایی در گفت و گو با یک خبرگزاری، اعلام می کند: «باشگاه استقلال برخی شروط استراماچونی را پذیرفته است» 

این گزاره یعنی هنوز امیدی به بازگشت مربی ایتالیایی وجود دارد اما پیش از نیمه شب، استراماچونی تصمیم می گیرد برای اولین بار با یک رسانه ایرانی صحبت کند. او در مصاحبه ای حیرت انگیز به طور کلی مذاکره در دوحه را از ریشه تکذیب می کند و می گوید: «باشگاه خواستار ملاقات بود اما این ملاقات هرگز اتفاق نیافتاد». استرا  می گوید اساساً هیچ نماینده ای در قطر نداشته که بخواهد با نمایندگان استقلال مذاکره ای داشته باشد یا نداشته باشد! 

 

 

* پنجشنبه 12 دی: اصرار خطیر؛ مذاکره کردیم

مامور مذاکره با خطیر که چند روز پیش گفته بود «شما را به خدایی که می پرستید کاری بکنید» باز هم روی اصل مذاکره با دوحه تاکید می کند و می گوید: «ما ماتزیلی، وکیل استراماچونی در دوحه مذاکره کرده ایم»

معاون سابق درباره اینکه چرا آن «اتفاق قشنگ» که وعده داده بود، رخ نداد و استراماچونی برنگشت، گفت: «متأسفانه زور سوء تفاهم‌ها، از زور اراده ما برای ادامه همکاری بیشتر بود؛ البته هم ماتزیلی و هم پاستورلا که از دبی با ما در ارتباط بود، واقعاً تلاش کردند به نتیجه مثبت برسیم»

در ادامه تایید اصالت «مذاکره دوحه»،  اسماعیل خلیل زاده ادعا کرد «با نمایندگان استراماچونی مذاکره داشته و به توافق ۹ ماده‌ای نیز رسیدیم. از انکار  مذاکره شوکه هستم و معنی این را متوجه نمی‌شوم چرا که انکار مذاکره مانند انکار آفتاب در روز است»

* یکشنبه 15 دی: مذاکره برای استراماچونی یا دی بیاسی؟

دو روز بعد از اینکه پرونده «استقلال- استرا» به طور کامل بسته شد، علی خطیر که با پیشنهاد مذاکره و ادعای راضی کردن استراماچونی، یک هفته وقت تلف کرده بود، بار دیگر در یک گفت و گوی رادیویی حاضر شد و گفت: «انتشار قرارداد استراماچونی به مذاکرات ضربه زد. انگار جریانی در داخل باشگاه نمی خواست استراماچونی در استقلال بماند» 

خطیر که در این مصاحبه به طعنه از فرهاد مجیدی به عنوان «مربی محلی» نام برد، به طور رسمی از مذاکره با دی بیاسی هم رونمایی کرد و اعلام کرد می شد این مربی ایتالیایی را با 300 هزار دلار برای نیم فصل به استقلال آورد. 

بعد از این مصاحبه بود که این شائبه پیش آمد که مذاکره دوحه، به جای اینکه فرصتی برای بازگشت استراماچونی باشد، در واقع مقدمه ای برای استخدام دی بیاسی بوده است.

* جمعه 20 دی: تاکید دوباره استرا؛ مذاکره ای در کار نبود!

رحمان رضایی، بار دیگر در یک برنامه تلویزیونی شرکت می کند و همان حرف هایی که چند روز پیش توسط خطیر و دیگران گفته شده بود را تکرار می کند. رحمان در این مصاحبه، به طور تلویحی تایید می کند که «... از کسی اسم نیاورد اما یکی از شروط بازگشت استراماچونی، برکناری یکی دو عضو هیات مدیره بوده» 

اینجاست که استراماچونی از طریق مترجمش وارد قضیه می شود تا ابعاد تازه ای از این ماجرا آشکار شود. مربی ایتالیایی که هنوز اتفاقات حول و حوش استقلال را رصد می کند، با بیان اینکه «شوکه شده» و «دروغ ها زیاد شده» می گوید:«این ادعا خنده دار است. . پرونده استقلال ۶ روز قبل از مذاکرات دوحه بسته شده بود» استراماچونی با رد ادعای مذاکره فشرده نمایندگان استقلال با اتوره ماتزیلی تاکید می کند که ماتزیلی همان شب همراه همسرش به تایلند رفته بوده و اصلاً در دوحه حضور نداشته که بخواهد با خطیر، رحمان رضایی و خلیل زاده مذاکره ای داشته باشد!

و حالا با مرور این پرونده 16 روزه، پرسش ها و ابهام های زیادی پیش می آید که باشگاه استقلال و اعضای تیم مذاکره کننده باید برای آن پاسخ های مستدل و منطقی داشته باشند. 

* علی خطیر که دو هفته پیش ادعا کرده بود با مربی ایتالیایی استقلال در ارتباط است و پیشنهاد مذاکره در دوحه را اولین بار مطرح کرده، چه توضیحی برای حرف های تازه استراماچونی دارد؟ آیا باز هم اصرار دارد که در قطر، مذاکره با موضوع استراماچونی در جریان بوده؟

* مذاکره در دوحه، برای بازگرداندن استراماچونی بوده یا استخدام دی بیاسی؟

*  چه کسی می خواسته از فرصت استفاده کند و به اسم «شروط استراماچونی» علی فتح اله زاده را وادار کند از هیات مدیره استقلال کناره گیری کند؟

* چه کسی مسئول تحویل این همه دروغ به هواداران در فضای مجازی است؟ آن هایی که از پشت پرده مذاکره دوحه خبر می دادند، دقیقاً از کجا خبر می دادند؟

* خلیل زاده که گفته بود انکار مذاکره مثل انکار آفتاب است، در جریان مذاکرات دوحه چه می کرده؟ آیا می دانسته که در جریان مذاکرات، درباره استخدام کدام مربی صحبت می شود؟

* در عکسی که از مذاکرات دوحه منتشر شده، علاوه بر خلیل زاده، خطیر و رضایی، یک فرد خارجی دیگر (احتمالاً وکیل) نیز دیده می شود. حالا فرصت مناسبی است که باید اعلام شود آن فرد کیست و چرا در مذاکره حضور داشته؟

* چه کسانی می خواستند با نقشه ای پیچیده، از شکاف میان استراماچونی و استقلال نهایت استفاده را ببرند و مربی موردنظر خودشان را روی نیمکت بنشانند؟

* آیا وقت آن نرسیده که باشگاه استقلال، همانطور که وعده داده بود اسناد مذاکرات دوحه را منتشر کند؟

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها