کد خبر : 3555

اجرای سند تحول با فرهنگیانی که سابقه تربیت معلم ندارند چگونه ممکن است؟

اجرای سند تحول با فرهنگیانی که سابقه تربیت معلم ندارند چگونه ممکن است؟

وزیر آموزش‌وپرورش در دیدار با اعضای کانون تربیت اسلامی گفت:بخش زیادی از نیروهای آموزش‌وپرورش سابقه تربیت معلم ندارند آیا در چنین شرایطی اجرای سند تحول امکان پذیر است؟

به گزارش  تسنیم، سیدمحمد بطحایی در نشست با اعضای تشکل کانون تربیت اسلامی با قدردانی از تلاش همه‌ افرادی که در بهبود آموزش‌وپرورش تلاش می‌کنند، اظهار کرد: در شرایط فعلی احتمال اینکه بتوانیم تمرکز نهادهای دیگر را بر موضوع آموزش‌وپرورش زیاد کنیم کار سختی است اما این کار با کمک تشکل‌های آموزش‌وپرورش و افرادی که در حوزه‌های مختلف حضور دارند و می‌توانند ارتباط‌های مختلفی ایجاد کنند امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به اینکه98 درصد بودجه آموزش‌وپرورش صرف پرداخت حقوق می‌شود، گفت: عملاً بودجه‌ای برای کیفیت‌بخشی وجود ندارد و از طرفی اجرای سند تحول نیازمند تغییرات مختلفی در آموزش‌وپرورش است که این تغییرات نیاز به بودجه مضاعفی دارد و باید در بودجه دیده شود.

مافیای کنکور با مقاومت زیاد در اجرای برنامه‌درسی مقاومت می‌کند

وی در مورد برنامه‌های تحولی در آموزش‌وپرورش ازجمله حذف کنکور، آزمون‌ها در مدارس ابتدایی و آزمون ورودی مدارس خاص اظهار کرد: اجرای این طرح‌ها با مقاومت زیادی مواجه است و تا زمانی که این برنامه‌های تحولی اجرا نشود مدارس ما به مسیر اصلی خود برنمی‌گردند و در چنین شرایطی چطور می‌توان سند تحول را اجرا و یا حیات طیبه و انسان و عبد صالح تربیت کرد. درحالی‌که مافیای کنکور و آزمون با مقاومت زیاد از اجرای برنامه درسی مقاومت می‌کند تا مباحث تربیتی و پرورشی در مدرسه طرح نشود و باوجود چنین مافیایی  نمی‌توان تربیت عبد صالح و تجلی حیات طیبه را در مدارس دنبال کرد.

بخش زیادی از نیروهای آموزش‌وپرورش سابقه تربیت معلم ندارند

وی در ادامه تصریح کرد: بخش زیادی از نیروهای آموزش‌وپرورش سابقه تربیت‌معلم ندارند و با مجوزهای مختلفی که توسط مجلس داده‌شده است و بدون شرکت در آزمون استخدامی و مشخص شدن صلاحیت‌های علمی لازم استخدام‌شده‌اند، در این شرایط و باوجود چنین نیروی انسانی آیا اجرای سند تحول و نقشی که در اهمیت تربیت‌معلم برای آن قائل هستیم امکان‌پذیر است و معلمی تربیت می‌شود که بتواند سند تحول را اجرا کند و کودکان ما را به حیات طیبه برساند؟

وی در ادامه گفت: با وجود همه شرایط سخت استخدامی توانستیم برای اولین بار حدود 40 هزار نفر دانشجو معلم را جذب دانشگاه فرهنگیان کنیم و با بهینه شدن زمان تحصیل این دانشجویان امیدواریم تا  زودتر وارد آموزش‌وپرورش شوند.

وزیر آموزش‌وپرورش بر اهمیت ارتباط با خانواده‌ها به‌عنوان ذی‌نفعان آموزش‌وپرورش تأکید کرد و گفت: با تولید برنامه‌های آموزشی به خانواده‌ها سعی داریم تا خانواده‌ها را در تربیت فرزندانشان آگاه‌تر کنیم و این برنامه‌ها که از طریق سیناروبیک پخش می‌شود، کمک می‌کند تا در اجرای سند تحول و ساختن انسان صالح بتوانیم از توانمندی‌های خانواده‌ها استفاده کنیم و سعی داریم تا این آموزش‌های ارائه شده در سیناروبیک را برای خانواده‌ها اجباری کنیم و هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان، اولیا گواهی‌های آموزش‌‌هایی که دیده‌اند را ارائه دهند.

دورویی و تزویر در مدارس باید از بین برود

بطحایی با اشاره به اهمیت رویکرد عمیق به مسائل تربیتی اظهار کرد:‌ تزویر و دورویی در مدارس باید از بین برود و دانش‌آموزان در مدرسه یک رفتار و پوشش‌دارند و در بیرون از مدرسه پوشش و رفتار آن‌ها تغییر می‌کند و باید به سمتی برویم که این اتفاق نیافتد و تربیتی داشته باشیم که انسان‌ها در همه احوال خودشان باشند.

در ادامه این نشست عادل عبدی مشاور وزیر آموزش‌وپرورش اظهار کرد: حضور فردی به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش که تمام سابقه خدمتی‌اش در آموزش‌وپرورش است فرصتی مناسب است تا برنامه‌های مفید و عمیقی که آموزش‌وپرورش به آن نیاز دارد، اجرایی شود.

وی با اشاره به تأسیس هیئت‌های اندیشه‌ورز در ماه‌های گذشته گفت: به دنبال مشارکت همه تشکل‌های فرهنگیان در عرصه آموزش‌وپرورش هستیم که با نقد یا طرح برنامه‌های جدید به موفقیت آموزش‌وپرورش کمک کنند و باید از زمان و وقتی‌که این تشکل‌ها برای بهبود امر آموزش‌وپرورش انجام می‌گذارند تقدیر و قدردانی کنیم و همه باهم باید کمک کنیم تا آموزش‌وپرورش برمدار بهبود قرار گیرد.

در ادامه این نشست نمایندگانی از کانون تربیت اسلامی به ایراد سخن پرداختند که بخش‌هایی از سخنان نمایندگان این تشکل به‌ شرح زیر است:

 تمرکز فعالیت‌های آموزش‌وپرورش را روی بیمه معلم قرار دهیم تا با توانمند شدن آن بتوانیم خدمات بیشتری به فرهنگیان ارائه دهیم و به تقویت تعاونی‌های مصرف و مسکن فرهنگیان توجه کنیم.

در زمان تصویب بودجه هر یک از تشکل‌ها می‌توانند با ارتباط‌هایی که با مجلس شورای اسلامی دارند، آموزش‌وپرورش را حمایت کنند.

از کارهای خوب انجام‌شده تهیه زیر نظام‌های سند تحول و ابلاغ آن‌ها به استان‌ها و ارسال لایحه رتبه‌بندی به دولت است.

در سند تحول ایده‌هایی مانند حیات طیبه و بحث فرا موقعیت را تعریف کردیم که حاصل تجارب چهل‌ساله بوده است اما در اهداف دوره تحصیلی واژه‌هایی مانند حیات طیبه، انسان صالح و ... استفاده‌نشده است و درحالی‌که از تربیت دینی صحبت شده است اما از شناخت و توجه به معصوم نام‌برده نشده است.

در لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان به‌جای مفاهیمی مانند سرآمد و ارشد از همان واژه‌های آشنا و مصطلح استادیار و دانشیار استفاده کنیم که هم جامعه می‌تواند ارتباط بهتری بگیرد و هم ما برای تعریف و شناساندن این واژه‌ها نیاز به‌صرف وقت و انرژی و جا انداختن و مصطلح کردن آن‌ها نداریم.

هیئت‌امنایی شدن آموزش‌وپرورش یکی از راه‌هایی است که می‌تواند در بهبود بودجه آموزش‌وپرورش کمک کند. سیاست‌های انقباضی در عدم توسعه و گسترش بی‌رویه مدارس سمپاد خوب است اما به یک سند راهبردی و نظام‌نامه جامع برای کشف و تربیت استعدادهای درخشان نیاز داریم، در مدارس سمپاد تأکید زیادی بر آموزش کنکوری است و پرورش و پژوهش کاملاً مغفول مانده است. در جذب نیروهای آموزشی در مدارس سمپاد ملاک توانمندی‌های معلمی در همه ابعاد نیست و از افرادی که فقط در بعد آموزش دروس مهارت دارند استفاده می‌شود و از نیروهای معلم استفاده نمی‌شود.

بخشی از بودجه‌های آموزش‌وپرورش در مدارس سمپاد صرف مسابقاتی می‌شود که آموزش‌وپرورش آن مسابقات را به رسمیت نمی‌شناسد، بعضاً این مدارس پول‌های زیادی از دانش آموزان برای اردوهای خارج کشور که موضع‌گیری شما در مورد اردوهای خارج از کشور قابل‌تقدیر است، ساعت‌های پرورشی در مدارس متوسطه کم شده است، در آموزش‌وپرورش استثنایی تعادلی در ورودی‌ها و خروجی‌های این دوره وجود ندارد و به ازای هر سه بازنشسته یک نفر ورودی استخدامی دارد.

در مدارس عادی متناسب‌سازی برای فضای کودکان استثنایی انجام نگرفته است.

با دین‌مداری و فردی که با تقید به استوانه انقلاب اقدامات شجاعانه‌ای انجام داده‌اید. در اجرای سند تحول اتفاقات خوبی افتاده است اما باید بررسی کرد چرا هر کاری می‌کنیم سند تحول در مدرسه اجرا نمی‌شود. اجرای سند یک کار ملی است و دولت و مجلس در اجرای سند باید به کمک آموزش‌وپرورش بیایند. استفاده از تشکل‌های سیاسی و فراهم کردن بستر برای تشکل‌ها کار مثبتی است اما مدیریت تحصن‌ها و تجمع‌ها توسط برخی تشکل‌ها نباید صورت بگیرد.

حرکت سند تحول باید شتاب بیشتری بگیرد تا به مدرسه برسد و تکالیف مجلس و دولت باید در این مورد مشخص شود. ارزیابی از سند تحول باید انجام بگیرد و این سند باید ایرادهایش برای رفع گفته شود و به شورای انقلاب فرهنگی فرستاده شود، شورای تربیت در سند مطرح است و هماهنگی دستگاه‌ها باید در آن شورا انجام گیرد تا به‌عنوان‌مثال آموزش‌وپرورش درحالی‌که برای اجرای سند گام برمی‌دارد دستگاه دیگری با تبلیغات کنکور این گام‌ها را خنثی نکند.

هم‌ترازی بازنشستگان و شاغلان پیگیری شود و آموزش‌وپرورش در موردحمایت از بازنشستگان ضعیف است. در حوزه تربیتی باید به برنامه‌های بلندمدت نظر داشته باشیم و ناکارآمدی برنامه‌های پرورشی در مدارس را باید بررسی کنیم و باید نقشه راه داشته باشیم و با پمپاژ اطلاعات دینی نمی‌توانیم تربیت دینی داشته باشیم. انجام کارهای پرورشی به‌عنوان دین‌داری صرف نیست و معاونت پرورشی باید به کشف استعدادها و خلاقیت‌ها بپردازد.

 برای عمق بخشیدن فعالیت‌های پرورشی باید روی تربیت‌معلم متمرکز شویم و باید استعدادهای مناسب معلمی را از زمان دانش‌آموزی کشف کنیم و به دلیل عدم وجود نقشه راه برای تربیت‌معلم و عدم تفاوت بین فارغ التحصیلان تربیت‌معلم و دانشگاه‌ها عده‌ای لزومی به داشتن دانشگاه‌های تربیت‌معلم نمی‌بینند و این ضعف در خروجی این دو دانشگاه را باید برطرف کنیم. همکاران ما در اقصی نقاط کشور با مشکلاتی مواجه هستند به‌عنوان‌مثال معلمان ما در مواجه بادانش آموزان در مدارس چه اختیاراتی دارند و باید کمیته احصا حقوق معلم تشکیل شود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها