کد خبر : 35470

حضور روبینیو در استقلال چقدر شدنی است؟

حضور روبینیو در استقلال چقدر شدنی است؟

روبینیو و لینک شدن به استقلال؟ این خبری بود که در رسانه های هواداری استقلال دست به دست شد.

به گزارش ورزش سه، ابتدا روزنامه حریت ترکیه بود که نوشت «روبینیو از ایران مشتری پیدا کرد» و بعد از آن بود که گفته شد دی بیاسی اگر برای جانشینی استراماچونی به ایران می آمد، یکی از خریدهای موردنظرش ستاره برزیلی تیم باشاک شهیر بوده.

ایده به کارگیری ستاره های نزدیک به مرز بازنشستگی، یک ایده قدیمی در فوتبال دنیا است که پیش از این در لیگ های ترکیه، ژاپن، کشورهای حاشیه خلیج فارس و چند کشور دیگر آزمایش شده و معمولاً جواب هم داده. ترکیه در دهه نود میلادی برای اینکه به لیگ داخلی خود رونق بدهد سراغ ستاره های مسن فوتبال آلمان رفت، ژاپنی ها وقتی «جی لیگ» را کلید زدند با جذب ستاره هایی مثل گری لینه کر، زیکو، اسکیلاچی و لیت بارسکی سعی کردند تماشاگران بیشتری را به ورزشگاه جذب کنند و این روش حتی به طور مقطعی در لیگ های ضعیف تری مثل ازبکستان هم آزمایش شده. آنجا که ریوالدو در آخرین سال های فوتبالش به بنیادکار رفت تا نگاه ها به لیگ ازبکستان جلب شود.

در سال های گذشته، گاهی پای ستاره های در مرز بازنشستگی به فوتبال ایران باز شده اما این قضیه، هیچ وقت از سر یک برنامه هوشمندانه و هدفمند نبوده و طعنه آمیز اینکه، اغلب نتایج موفقی هم به همراه نداشته. مثل تاریبو وست، ملی پوش نیجریه ای مشهوری که به عضویت پیکان درآمد اما هیچ وقت بدنش آنقدر آماده نشد که بتواند در لیگ به میدان برود. تاریبو بعد از 9 هفته ازشروع لیگ قراردادش را فسخ کرد و از ایران رفت. نمونه های دیگری هم مثل استفان آپیا و مادیبو مایگا هم بوده اند که پیش از قرارداد بستن، به دلیل مسائلی مثل تست پزشکی مردود شده اند و یا گاهی نمونه هایی مثل کوین کنستانت پیدا شده که بعد از بستن قرارداد، تازه مشخص شده که به خاطر بیماری قلبی قادر به بازی کردن نیست و بدون اینکه حتی یک دقیقه برای تراکتور بازی کند، فوتبال ایران را ترک کرد.

از منظر مقایسه کارنامه و افتخارات، روبینیو یک سطح بالاتر از بازیکنانی مثل تاریبو وست و کوین کنستانت قرار می گیرد. او در رزومه اش سابقه حضور در تیم های بزرگی مثل رئال مادرید، منچسترسیتی و میلان را در کارنامه دارد و همین الان هم عضو باشگاهی است که در لیگ فشرده ترکیه، بالاتر از سه غول سنتی یعنی گالاتاسرای، بشکیتاش و فنرباغچه، در جایگاه دوم جدول قرار دارد.

روبینیو که 49 بازی ملی برای برزیل انجام داده، یکی از 15 بازیکن خارجی باشاک شهیر است. در تیمی که نام های بزرگی مثل گائل کلیشی، مارتین اشکرتل و دمبا با در آن حضور دارند، و در تیمی که شماره 10 آن به آردا توران تعلق گرفته، روبینیو با پیراهن شماره 70 یکی از مهاجمانی است که کمترین بازی را نسبت به سایر مهاجمان باشاک شهیر انجام داده.

روبینیو امسال در سوپر لیگ ترکیه فقط در 6 بازی به زمین رفته که در 3 تای آن از ابتدا در ترکیب اصلی بوده. نکته قابل توجه اینکه ستاره سابق تیم ملی برزیل در هر 3 بازی که از ابتدا در جمع 11 نفر اصلی بوده، قبل از دقیقه 75 تعویض شده و البته این برای بازیکنی که تا چند روز دیگر 36 ساله می شود، چیز عجیبی نیست. اما نکته ناامید کننده آن است که روبینیو در این فصل نه گل زده و نه پاس گل داده و از این جهت، کم اثرترین بازیکن باشاک شهیر در بخش هجومی بوده.

آخرین گلی که روبینیو در یک بازی رسمی برای تیمش به ثمر رسانده، به هفته سی و دوم فصل گذشته سوپرلیگ ترکیه در 22 اردیبهشت برمی گردد که این مهاجم برزیلی در دقیقه 59 به زمین آمده و دو دقیقه بعد گل برتری تیمش را مقابل آنکارا گوچو به ثمر رساند.

روبینیو در اوایل سال های فوتبالش یک بازیکن بسیار گرانقیمت بود و در دوره ای که قرارداد بازیکنان خیلی پایین تر از امروز بود، ارزشی حدود 40 میلیون یورو داشت اما با رسیدن به سال های پایانی فوتبالش، قیمت او هم به شدت افت کرده. او دو فصل پیش با مبلغی کمتر از 2 میلیون یورو از سیواس به باشاک شهیر منتقل شد و سایت ترانسفرمارکت در حال حاضر برای روبینیو برچسب قیمت 750 هزار یورویی گذاشته است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها