کد خبر : 3316

شیر امسال 3 بار گران شد

شیر امسال 3 بار گران شد

تسنیم نوشت: قیمت شیر برای سومین بار در سال جاری به صورت قانونی و غیرقانونی افزایش یافت درحالی که مصرف کنندگان نتوانسته اند خود را با این افزایش قیمت هماهنگ کنند و مصرف سرانه آنها از بیش از 120 کیلوگرم در سال های گذشته به کمتر 70 کیلوگرم در سال رسیده است.

3 مرداد ماه سال جاری انجمن صنایع لبنی طی نامه ای به اعضای خود اعلام کرد که قیمت لبنیات با مجوز کارگروه تنظیم بازار رسما افزایش یافت  که این افزایش قیمت در برخی از محصولات بسیار چشم گیر بود، به طور مثال نرخ (مصوب ) شیر پرچرب یک لیتری (3 درصد چربی) از 2800 تومان به 3700 تومانی افزایش یافته است.

بنابراین گزارش اخیرا شیرمدت دار (با بسته بندی تراپک)  نیز دیگر به بازار عرضه نمیشود بر اساس پرس و جوی خبرنگار تسنیم، فروشندگان اعلام کرده اند این محصولات فعلا برایشان نمی آید(به دلیل واردات بودن مواد اولیه بسته بندی)؛ برای همین منظور در این گزارش به بررسی قیمت شیر بطری کمتر از یک لیتر در سال جاری پرداخته میشود.

قیمت مصوب شیر بطری پرچرب در 5 ماه ابتدایی سال جاری 2440 تومان بود تا بعد از این تاریخ، کارگروه تنظیم بازار با فزایش قیمت این محصول موافقت کرد و نرخ آن به طور رسمی به 3250 تومان رسید، به فاصله دو ماه بعد از این افزایش رسمی نرخها، دوباره قیمت این محصول افزایش یافت و به 3700 تومان و در برخی از برندهای با قیمت متفاوت دیگری نیز به فروش رسید اما این روزها دوباره قیمت این محصول افزایش یافته است و در برند های مختلف به نرخ های متفاوت 3900 تومان، 4300 تومان و 4500 تومان به فروش می رسد. 

دلایل افزایش قیمت لبنیات

بنابراین گزارش صنایع لبنی نیز دلیل افزایش قیمت محصولات خود را افزایش هزینه‌های تولید از جمله بالا رفتن نرخ شیر خام، دستمزدها انرژی و غیره می دانند. از طرفی نیز باید توجه داشت که افزایش صادرات شیر خشک و لبنیات در سال جاری به کشورهای همسایه نیز خود تاثیر زیادی بر افزایش قیمت این محصولات در بازار دارد.

بنابراین گزارش سازمان حمایت در 7 آبان ماه (دو روز قبل) از  ارسال  پرونده تخلف 9 شرکت لبنی به‌دلیل گرانفروشی و عدم تمکین از ضوابط ابلاغی و بی‌اعتنایی به اقدامات ارشادی، با مجموع‌ تخلف به ارزش 143میلیارد ریال برای رسیدگی و برخورد قانونی لازم به سازمان تعزیرات حکومتی خبر داد؛ تجربه نشان داده است که در برخی موارد صنایع لبنی حتی با وجود محکومیت، در دادگاه‌‌های تجدید نظر از پرداخت این جریمه‌های میلیارد سر بازده‌اند و اقدامات این سازمان تاثیر زیادی بر کنترل قیمت ها در بازار نداشته است.

در نهایت باید توجه افزایش نرخ ارز از دو جهت برای مصرف کنندگان نهایی یعنی مردم مشکل ایجاد کرده است؛ با افزایش هزینه های تولید کالاهای مختلف ، قیمت تمام شده آنها برای مردم بالا نیز بالا میرود  و از طرفی افزایش نرخ ارز باعث بیشتر شدن جذابیت صادرات شده است که این امر نیز خود بر قیمت کالاهای داخلی تاثیر دارد. 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها