کد خبر : 32272

عراق گربه‌سیاه نبود، گربه سیاهش کردیم!

عراق گربه‌سیاه نبود، گربه سیاهش کردیم!

بازیکن سابق تیم ملی گفت: آرامش کلید موفقیت ما برابر عراق است. این آرامش هم در حرف میسر نمی‌شود.

به گزارش خبرورزشی، عراق به گواه اغلب کارشناسان در سال‌های اخیر به نوعی گربه سیاه فوتبال ایران بوده است. شاید بتوان گفت یکی از تلخ‌ترین شکست‌های تاریخ فوتبال ایران را برابر همین کشور همسایه و در روز سوم بهمن ۱۳۹۳ در جام ملت‌های آسیا (۲۰۱۵ استرالیا) تجربه کردیم. دیداری که تیم آماده ایران می‌توانست به راحتی برنده شود، اما پس از جلو افتادن از حریف روی اشتباه محرز مهرداد پولادی و اخراجش کار به ضربات پنالتی کشید و... به همین راحتی حذف شدیم. در جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات هم نتوانستیم انتقام آن شکست را بگیریم و به تساوی بدون گل رضایت دادیم. در این سال‌ها دو بازی دوستانه هم برابر عراق انجام دادیم که یک برد و یک باخت نصیب تیم ما شد. اما آخرین برد تیم ایران مقابل عراق در یک دیدار رسمی در جام ملت‌های ۲۰۱۱ رقم خورد. 
 
در ورزشگاه احمد بن علی قطر و در حالی که دیدار دو تیم ایران و عراق با گل‌های غلامرضا رضایی و یونس محمود با تساوی یک بر یک دنبال می‌شد ناگهان در دقیقه ۸۴ ایمان مبعلی کاشته‌زن از روی ضربه ایستگاهی دروازه حریف را گشود تا پیروزی از آن تیم کشورمان شود. حالا ۸ سالی از آن برد گذشته و تیم ملی کشورمان نتوانسته در دیدار‌های رسمی عراق را شکست دهد. همین اتفاق باعث شده که برخی‌ها به عراق حریف روز پنج‌شنبه ما لقب «گربه سیاه» بدهند! در همین راستا بد ندیدیم با «ایمان مبعلی» ستاره آخرین برد ایران برابر عراق صحبت کنیم.

فردا باید به مصاف عراق برویم و خیلی‌ها این بازی را یکی از حساس‌ترین مسابقات آسیا می‌دانند.

بله، با توجه به اینکه ما بازی قبلی خود را به بحرین واگذار کردیم بنابراین بازی روز پنج‌شنبه از اهمیت زیادی برای فوتبال ایران برخوردار است. بازی در اردن هم به ضرر ماست و به طور قطع و یقین فضای ورزشگاه به سود عراق خواهد بود.

به عنوان بازیکنی که تجربه بازی در چنین مسابقاتی را داری چه توصیه‌ای به ملی‌پوشان ایرانی داری؟

چه بگویم؟ به طور حتم مارک ویلموتس و وحید هاشمیان همبازی خوبم همه مسائل را به بازیکنان گفته‌اند، اما به عنوان یک هوادار تیم ملی معتقدم آرامش کلید موفقیت ما برابر عراق است. این آرامش هم در حرف میسر نمی‌شود.

یعنی چه؟ بیشتر توضیح می‌دهی؟

ببینید شما رسانه‌ها می‌توانید نقشی کلیدی در این آرامش داشته باشید. نباید خیلی این بازی را حساس کنید و...

اما تیم ملی عراق در سال‌های اخیر ما را ناکام گذاشته و این بازی از همان ۵۰ سال پیش- مثل تمام مسابقات همسایه‌ها در جهان- حساس بوده است.

فوتبال عراق گربه سیاه نبود، ما خودمان گربه سیاهش کردیم! وقتی تیمی را چند بار ببری دیگر سخت به آن تیم می‌بازی. مثلاً کره‌جنوبی در چند سال گذشته مقابل ما ناکام بوده و تیم ملی ایران به نوعی گربه سیاه کره شده است. حالا کره‌ای‌ها فکر می‌کنند نمی‌توانند ایران را شکست دهند و به نظرم ما هم برابر عراق تا حدودی دچار این مشکل شده‌ایم. ان‌شا‌ءا... با برد روز پنج‌شنبه ثابت می‌کنیم عراق گربه سیاه فوتبال ایران نیست.

کریم باقری هم در تمرین تیم ملی حضور پیدا کرد و گفت نباید بازیکنان جلوی عراق عصبانی شوند؟

بله، بزرگ‌تر‌های تیم مثل مسعود شجاعی، کریم انصاری‌فرد، امید ابراهیمی و... خیلی می‌توانند کمک کنند. بچه‌های ما نباید زود از کوره دربروند و کارت بگیرند.

* به نظر خودت گلی که به تیم ملی عراق در جام ملت‌های ۲۰۱۱ زدی مهم‌ترین گل تو در تیم ملی ایران بوده است؟

بله، به نوعی می‌توان گفت این‌طور بوده است. بازی مساوی بود که با آن گل بردیم و...

بی‌رودربایستی ضربه ایستگاهی را به قصد چهارچوب و گلزنی روی دروازه عراق ارسال کردی یا فرستادی بازیکنان تهاجمی ما استفاده کنند که با اشتباه گلر حریف رفت توی دروازه؟!

راستش را بخواهید هنگام سانتر از کناره‌ها من سعی می‌کردم توپ را روی محوطه شش قدم حریف و جوری ارسال کنم که اگر بازیکنان ما به توپ نرسیدند مدافع حریف گل به خودی بزند یا وقتی هم از همه رد شد تبدیل به گل شود. آن لحظه هم من با همین نیت توپ را فرستادم که خدا را شکر تبدیل به گل شد.

زمان سرمربیگری افشین قطبی در تیم ملی بود. بعد از بازی حرف خاصی به تو زد؟

چیزی یادم نمی‌آید، اما همه در رختکن خوشحال و راضی بودند و برای من یکی خیلی آن گل خاطره‌انگیز شد.

حالا پیش‌بینی خودت از بازی فردا چیست؟ فکر می‌کنی کدام بازیکن یا بازیکنان شانس بیشتری برای گلزنی مقابل عراق داشته باشند؟

من فکر می‌کنم یکی از مدافعان تیم کشورمان گل تیم ما را بزند. این بازی خیلی سنگین است و به نظرم ضربات ایستگاهی بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.

و خطرناک‌ترین بازیکن حریف؟

مهند علی مهاجم جوانی است که زهردار است و باید مراقبش باشیم.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها