کد خبر : 30502

خدمه هواپیما در ابتدای پرواز چه می‌گویند؟

خدمه هواپیما در ابتدای پرواز چه می‌گویند؟

اگر با هواپیما سفر کرده باشید می‌دانید که خدمه‌ هواپیما قبل از تیک‌آف، در میان سفر و قبل از فرود صحبت‌هایی می‌کنند و توضیحاتی را درباره پرواز ارائه می‌دهند.

اما اگر تا به حال تجربه سفر با هواپیما را نداشته‌اید بهتان توصیه می‌کنیم که قبل از رزرو بلیط هواپیما حتماً درباره آن‌ها اطلاعات کسب کنید. در این مطلب قصد داریم درباره این توصیه‌ها و صحبت‌های خدمه پرواز توضیحاتی را ارائه کنیم.

قبل از تیک‌آف

خدمه هواپیما در ابتدای پرواز چه می‌گویند؟

حال شما بلیط هواپیما را تهیه کرده‌اید و آماده پرواز هستید. به طور معمول وقتی سوار هواپیما شدید و در جای خود نشستید و همه‌چیز آماده‌ی حرکت باشد ابتدا خلبان با شما صحبت می‌کند. این صحبت با سلام و خوش‌آمد گویی شروع می‌شود. او پس از اعلام شماره پرواز و مبدأ و مقصد شروع می‌کند به گفتن توضیحاتی درباره ویژگی‌های مختلف آن هواپیما و امنیتی که دارد. این صحبت‌ها بیش‌تر حالت تشریفاتی دارند اما شنیدنشان به ویژه برای کسانی که ترس از پرواز دارند بسیار مهم و ضروری است. شما وقتی اطمینان خلبان از هواپیما و پرواز را بشنوید بسیار سفر آسوده‌تری را شروع می‌کنید.

در اینجا توضیحات و توصیه‌های ایمنی شروع می‌شوند که همزمان یکی از مهمان‌داران مشغول نمایش آن‌ها است. هواپیما به طور استاندارد پنج خروجی دارد: دو درب در جلو و دو درب در عقب و نزدیک بال‌ها و یکی هم در قسمت پشتی هواپیما. از شما می‌خواهند اگر در یکی از ردیف‌های خروجی نشسته‌اید به هیچ وجه کیف خود را در پاهایتان قفل نکنید. از مهمان‌داران بخواهید که آن را در صندوق‌هایی که بالای سرتان قرار دارند بگذارند. سپس نزدیک‌ترین درب خروجی را پیدا کرده و مسیر آن را با چشم دنبال کنید. همچنین در تمام کف زمین چراغ‌های چشمک‌زنی وجود دارند که این مسیر را به شما نشان می‌دهند. نور سفید در امتداد ردیف‌های معمولی و رنگ قرمز برای مسیرهای خروجی.

در صورت از بین رفتن فشار کابین چیزهایی از بالای سرتان پایین می‌آیند. شما باید ماسک اکسیژن را (به همان شکلی که خدمه مشغول نشان دادن طرز استفاده‌اش هستند) روی بینی و دهان خود قرار دهید. کیسه هیچ حجم زیادی ندارد اما مطمئن باشید که داخل آن اکسیژن وجود دارد. لطفاً در صورتی که افراد کم‌توان یا کودک در کنارتان نشسته‌اند ابتدا ماسک را برای آن‌ها آماده کنید.

در جیب پشتی صندلی جلوی شما دفترچه‌ای در مورد مشخصات ایمنی این پرواز وجود دارد. علاوه بر مسائل فنی در آن اطلاعاتی نظیر کمک‌های اولیه و کارهایی که در صورت بروز حادثه لازم است انجام دهید را همراه با تصاویری توضیح داده‌اند. پیشنهاد می‌کنیم برای حفظ سلامت خودتان آن را مطالعه کنید و باز هم اگر فردی ناتوان در خواندن در کنارتان نشسته است این موارد را برای او توضیح دهید.

همچنین از بستن کمربند ایمنی مطمئن شوید. این کمربند باید سفت و محکم شده باشد. قفل آن را بکشید و اگر باز شد از خدمه بخواهید تا برایتان به شکل درست آن را ببندند. با این حال کار سختی هم نیست. کافی است زبانه فلزی را در سگک قرار دهید. اما چون شیوه‌ی بسته شدنش مقداری با دیگر کمربندهای ایمنی مثل ماشین فرق دارد بهتر است از مسئولین کمک بگیرید.

بعد از تیک‌آف

خدمه هواپیما در ابتدای پرواز چه می‌گویند؟

به شما می‌گویند که سیگار کشیدن در هواپیما اکیداً ممنوع است. وقتی می‌گویند هواپیما یعنی فرقی نمی‌کند که در سرویس بهداشتی مشغول این کار باشید یا داخل خود کابین. در واقع زمانی که بلیط هواپیما را برای سفرتان می‌خرید، باید قید سیگار کشیدن در طول پرواز را بزنید.

ممکن است به دلایلی که در هر پرواز متفاوت است چراغ‌ها را خاموش کنند. اما به طور معمول و اگر پرواز در طول روز انجام بگیرد این کار صرفاً برای آموزش و مشاهده‌ی امکاناتی است که در اختیار دارید. در اینجا به شما توضیح خواهند داد که با فشار دکمه‌ی زردی که در بالای سرتان قرار دارد چراغ مطالعه فعال می‌شود. و سپس دوباره چراغ‌ها روشن می‌شوند.

برخی هواپیماها در سفرهای طولانی برنامه‌ای برای پخش فیلم در طول پرواز دارند. شما در هنگام رزرو بلیط هواپیما می‌توانید این اطلاعات را به طور دقیق کسب کنید. زیرا این قابلیت با توجه به هر نوع هواپیما و یا مسیرهای مختلف ممکن است تفاوت داشته باشد.

قبل و بعد از فرود

از دقایقی پیش از فرود خلبان به شما فاصله تا فرودگاه را اطلاع می‌دهد. همچنین می‌گوید که برای آمادگی هنگام فرود همه باید از بسته بودن کمربندهای خود اطمینان داشته باشند. بنابراین اگر آن را در طول پرواز برای راحتی و آسودگی بازکرده‌اید دوباره ببندید. صندلی‌های خود را هم دوباره باید به همان حالت اولیه بازگردانید.

بعد از فرود خلبان رسیدن شما به مقصد را تبریک می‌گوید و بابت ناآرامی‌های احتمالی سفر پوزش می‌خواهد. تا زمانی که درب‌های هواپیما باز شوند باید سر جای خود بنشینید. توجه داشته باشید که هیچ‌وقت برای خروج عجله نکنید.

مواردی که در بالا مطرح کردیم صحبت‌هایی هستند که به طور معمول در هر پروازی گفته می‌شوند. امیدواریم که دانستن آن‌ها برای شما جالب باشد و برای زمانی که می‌خواهید بلیط هواپیما بخرید، به کارتان بیاید.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها