کد خبر : 30242

استقلال و پرسپولیس پولدارهایی که پول ندارند شده‌اند

استقلال و پرسپولیس پولدارهایی که پول ندارند شده‌اند

نشست اعضای کمیته بدوی مجوز صدور مجوز حرفه‌ای برگزار و اخبار جالبی در مورد شرایط صدور مجوز حرفه ای اعلام شد.

به گزارش فارس ، نشست خبری کمیته بدوی فدراسیون فوتبال امروز برگزار شد.

سهیل مهدی در ابتدای این نشست گفت: امسال اعضای کمیته بدوی بالغ بر ۷۰ ساعت بازبینی مدارک را داشتند.

ما از کمیته استیناف در خصوص موارد کارشناسی نظرخواهی داشتیم و آنها خیلی به ما کمک کردند و مدارک نهایی شد.

رای نهایی را اعلام می‌کنیم و باشگاه‌ها اگر نسبت به این آرا اعتراضی داشتند می‌توانند از امروز به مدت ۵ روز درخواست خودشان را به کمیته استیناف ارسال کنند تا در برنامه بازبینی این کمیته قرار بگیرد. نهایتا تا قبل از روز هشتم آبان باید به AFC مدارک را بدهیم و خودمان را برای پاسخ‌گویی مجدد آماده کنیم.

* بیش از ۹۵ درصد مشکلات باشگاه ها رفع شد

مهدی در ادامه گفت: بیش از ۹۵ درصد مشکلات باشگاه مرتفع و بدهی‌های آنها صاف شد. از طرف برخی باشگاه‌ها اشتباهاتی رخ داد و دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از این بابت آسیب دیدند. فدراسیون فوتبال آسیا امسال خیلی جدی ورود کرد. در فصل گذشته چند باشگاه از کشورهای مختلف افتادند. دو باشگاه عربستانی و یک باشگاه کره‌ای دچار این مشکل شدند و سه، چهار کشور هم روی خط قرار دارند.

* کنفدراسیون فوتبال آسیا عرصه را خیلی تنگ کرده

در ادامه گرشاسبی توضیح داد: کنفدراسیون فوتبال آسیا عرصه را خیلی تنگ کرده و سخت می‌گیرد تا باشگاه‌ها در چارچوب قوانین AFC  قرار بگیرند. گزارشی که ارائه می‌شود مشخص می‌کند که کدام باشگاه‌ها هنوز این مسئله را جدی نگرفته‌اند.

گرشاسبی افزود: کمیته بدوی و استیناف تشکیل شدند.  من در کمیته بدوی به همراه آقایان درویش،‌عباسی، دکتر برادران و حسنی که از کارشناسان برجسته حقوقی است حضور دارم. فرمان اصلی هم به دست جناب مهدی است. در کمیته استیناف آقایان مصطفوی، اولیایی و شاه‌کرمی که سرد و گرم چشیده مشکلات باشگاه‌ها هستند، حضور دارند.

*کنفدراسیون فوتبال آسیا روی پنج مورد خیلی حساس است

وی در ادامه گفت: کنفدراسیون فوتبال آسیا روی پنج مورد خیلی حساس است. روی امور ورزشی، مالی، حقوقی، زیرساخت‌ها و پرسنلی، که در موضوع پرسنلی باید مدارک مربیان و بازیکنان به ریز تفکیک شوند، به عنوان مثال AFC باید بداند که در رده پایه چه اشخاصی و با چه سبقه‌ای برای آموزش بچه‌ها کار می‌کنند. این فرمت‌هایی است که تعریف شده و جناب مهدی هم اعلام کرد که باشگاه‌های کشور باید مدارکشان را در مدت مقرر زمانی وارد سیستم کنند تا کمیته بدوی ورود و آنها را بررسی کند. با توجه به اینکه وقت کمی داشتیم، بچه‌ها شبانه روز وقت گذاشتند و خوشبختانه خروجی داشتیم که آن را اعلام می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

 

فقط ۶ تیم لیگ مجوز حرفه‌ای گرفتند

* حساسیت بیشتر روی تیم هایی که است که در لیگ قهرمانان هستند

گرشاسبی در مورد باشگاه‌هایی که نتوانستند مجوزهای لازم را اخذ کنند، گفت: باشگاه‌هایی که نتوانستند مجوز لازم را اخذ کنند باید برای فصل آینده اقدام کنند. البته بیشتر حساسیت AFC و ما روی باشگاه‌هایی است که به لیگ قهرمانان می‌روند و مدارک آنان در اولویت است. چه کسی می‌تواند بگوید یکی از این تیم‌هایی که هیچ مدرکی نداده سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را نمی‌گیرد؟ به عنوان مثال استقلال خوزستان بود که چند سال پیش قهرمان شد. اگر تیمی در لیگ عنوان بگیرد و دارای سهمیه لیگ قهرمانان شود، اما مدارکش ثبت نشود،‌ تیم دیگری جایگزین آن خواهد شد. با این سخت‌گیری باشگاه‌ها تکان خوردند. هر کدام دو، سه نیرو اضافه کردند، شروع خوبی بوده و باشگاه‌ها به سمت حرفه‌ای‌گری می‌روند.

گرشاسبی در ادامه گفت: بر اساس مدارک ارسال‌شده و گزارش ارائه‌شده باشگاه‌های حاضر در لیگ دسته اول به دلیل عدم ثبت مدارک حائز اخذ مجوز ملی و حرفه‌ای نشدند.

وی در خصوص تیم‌های لیگ برتری گفت: تیم‌های نفت مسجدسلیمان، پارس جنوبی جم، شاهین بوشهر، نساجی مازندران و گسترش فولاد (ماشین‌سازی تبریز) در لیگ برتر به دلیل عدم ثبت مدارک در سیستم کلس در موعد مقرر موفق به اخذ مجوز حرفه‌ای و ملی نشدند.

*نام های گسترش فولاد و پدیده هنوز در سیستم ای اف سی تغییر نکردند

سهیل مهدی در مورد نام باشگاه گسترش فولاد توضیح داد: برخی باشگاه‌ها اسمشان هنوز در سیستم AFC تغییر نکرده و با همان نام قدیمی شناخته می‌شوند مانند همین گسترش فولاد یا پدیده مشهد.

*توضیحات در مورد تیم های لیگ برتری

به گزارش فارس، حمیدرضا گرشاسبی در ادامه عنوان کرد: مورد بعدی باشگاه صنعت نفت آبادان است که در بخش ممیزی اسناد نسبتا مطلوب بوده ولی به دلیل نقص مدارک از جمله مدارک پرسنل، پزشکی و مدارک مرتبط با برنامه توسعه جوانان و همچنین موارد ایمنی ورزشگاه حائز دریافت مجوز حرفه‌ای نشده است. پیکان، سایپا و فولاد علی‌رغم تلاش و کوششی که داشتند حائز مجوز ملی شدند ولی نتوانستند مجوز حرفه‌ای را کسب کنند. باشگاه‌های فولاد، پیکان و سایپا به دلیل اینکه مدارک سرمربی آنها کامل نبود، نتوانستند مجوز حرفه‌ای را دریافت کنند. باشگاه گل گهر سیرجان با توجه به تلاش و کوششی که انجام داد حائز به دریافت مجوز ملی و حرفه‌ای مشروط تشخیص داده شد. مدارک این باشگاه در بحث استادیوم، زیرساخت و توسعه جوانان تکمیل نبود. تکمیل اسناد ایمنی و امنیتی و همچنین اصلاح مدارک توسعه جوانان باید انجام شود و به همین خاطر مجوز مشروط گرفتند، ضمن اینکه این باشگاه در مدارک مربیگری نیز نقص‌هایی داشت.

*باشگاه ها می‌توانند اعتراض خود را در کمیته استیناف مطرح کنند

گرشاسبی در ادامه در خصوص باشگاه‌هایی که مجوزهای لازم را دریافت کرده‌اند، گفت: ذوب آهن، سپاهان، پرسپولیس،‌ تراکتور، استقلال و شهر خودرو در بخش ممیزی اسناد و ثبت مدارک در موعد مقرر مطلوب عمل کردند و حائز مجوز حرفه‌ای و ملی هستند. این آرا از طرف کمیته بدوی استخراج شده و باشگاه‌ها می‌توانند اعتراضشان را به کمیته استیناف ارائه بدهند. 

*باید از مدیریت باشگاه‌های تراکتور، استقلال و پرسپولیس تقدیر کنیم

در ادامه سهیل مهدی در خصوص سخت‌گیری‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: شرایط خیلی سخت شده، آنها نکات ممیزی شدیدی از ما خواستند. حتی نرخ ارز را خواستند و ما نمی‌دانستیم چه باید بگوییم. باید ویژگی‌های باشگاه‌هایمان را هم بگوییم که زحمات آنها دیده شود. پرسپولیس و استقلال از سال گذشته بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان را تسویه کردند. این چالش بسیار بزرگی برای یک باشگاه است که میراث گذشته خودش را جمع کند. باشگاه تراکتور از سال گذشته تا امسال بیش از ۱۷۰ نفر از طلبکارانش را تسویه کرد. همه را نقدا پرداخت کرد. ما رصد کردیم و باید از مدیریت این سه باشگاه تقدیر کنیم. 

*شهرخودرو یکی از منظم ترین باشگاه ها در امسال بود

مهدی در خصوص باشگاه شهر خودرو مشهد گفت: این باشگاه تا سال گذشته اقدامی برای اخذ مجوز حرفه‌ای نداشت، اما امسال یکی از منظم‌ترین باشگاه‌ها بود و شفاف‌ترین مدارک را ارائه کرد و مشخص است که افراد متخصصی را جذب کرده و ما امیدواریم امسال بتوانیم در باشگاه امام رضا(ع) میزبانی خوبی داشته باشیم.

* فولاد و سپاهان در بحث آکادمی‌ها از بهترین‌های ما هستند

وی در خصوص باشگاه سپاهان گفت: سپاهان یکی از باشگاه‌های پیشرو ما در اخذ مجوز حرفه‌ای است. این باشگاه به همراه باشگاه فولاد دو باشگاه برتر در بحث آکادمی‌ها هستند که ما آنها را به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی کردیم. هر دو آنها در این زمینه قوی بودند. ضمن اینکه باشگاه ذوب‌آهن نیز یکی از باشگاه‌هایی است که از افراد متخصص و خوبی برخوردار است و در این زمینه خوب عمل کرده است. 

* باشگاه گل گهر من را خیلی اذیت کرد

مهدی در ادامه گفت: اگر از من بپرسید چه کسی من را خیلی اذیت کرد باید بگویم باشگاه گل گهر بود. این باشگاه بسیار پیگیر کارها بود. کارشناس آنها گاهی اوقات از صبح به دفتر من می‌آمد و عصر می‌رفت. به واسطه تلاش و پیگیری علی‌رغم اینکه چالش‌های زیادی داشت، توانست مجوز مشروط حرفه‌ای و ملی را دریافت کند. باشگاه پیکان نیز ساختارمند بوده است. آنها به خاطر ساختار فنی و اینکه جناب فرکی به خاطر عمل پا نتوانست مدرک پرولایسنس را دریافت کند علیرغم اینکه خیلی تلاش داشتند فقط در مورد مدرک سرمربی مشکل پیدا کردند. باشگاه سایپا هم همین طور است و امیدواریم بتواند برای فصل آینده مجوز حرفه‌ای را دریافت کنند. 

* استقلال و پرسپولیس پولدارهایی هستند که گدا شده اند

به گزارش فارس، در ادامه حمیدرضا گرشاسبی در پاسخ به سوالی در خصوص ورود بخش خصوصی به فوتبال ایران گفت: عزمی برای خصوصی‌سازی نیست، ما شعارش را می‌دهیم. به خصوص زمانی که فشار از سمت جامعه و باشگاه زیاد است و همچنین نزدیک انتخابات هستیم اما نمی‌توانیم به مردم دروغ بگوییم. اگر قرار است جایی خصوصی شود باید کمک کنیم. پرسپولیس و استقلال و دیگر باشگاه‌هایی که طرفداران زیادی دارند در حال حاضر خصوصی هستند. آنها روی پای خودشان هستند و ریالی از سمت دولت به آنها کمک نشده است. این باشگاه‌ها بدهی‌ها را از درآمدهای خودشان دادند. این باشگاه‌ها پولدارهایی هستند که گدا شده‌اند. ما خودمان در درون در آتش بودیم و دیدیم که این باشگاه‌ها می‌توانند خودشان استادیوم بسازند اما عزمی نیست و تصمیم قطعی که باید خصوصی شوند وجود ندارد. اگر اراده باشد آنها ظرف یک هفته خصوصی می‌شوند. 

* ما نیاز داریم که قوانین ورزش حرفه‌ای تصویب شود

سهیل مهدی در تکمیل صحبت‌های گرشاسبی عنوان کرد: باید سازوکار ورزش حرفه‌ای را تعریف کنیم. ورزش ما قهرمانی است و با ابزارهای ورزش قهرمانی، ورزش حرفه‌ای را انجام می‌دهیم. در همه جای دنیا ورزش حرفه‌ای از آماتور جدا است و قوانین خودش را دارد. اگر سازوکار ورزش حرفه‌ای را قانون‌گذار تعریف کند حتی باشگاه لیگ یکی ما می‌تواند در سطح شهر خودش درآمدزایی کند و دیگر شاهد نابود شدن باشگاه‌هایی مثل ملوان و سپیدرود نخواهیم بود. باشگاه‌های ما قدرت درآمدزایی و فضای حرفه‌ای ندارند. صدا و سیما نمی‌تواند به ورزش حرفه‌ای پول بدهد، همچنین نمی‌توانیم قوانین اسپانسر و کپی رایت را اجرا کنیم. در تمام دنیا منابع انسانی، سرمایه باشگاه‌ها هستند اما در فوتبال ما بازیکنان ثبت تجاری و ثبت سرمایه نمی‌شوند. ما نیاز داریم که قوانین ورزش حرفه‌ای تصویب شود. 

* هر باشگاهی تخلف کند ای اف سی متوجه می‌شود

سهیل مهدی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه گفته می‌شود از سوی باشگاه‌ها سندسازی‌هایی صورت گرفته، گفت: ما هم بارها بحث سندسازی را شنیده‌ایم. سامانه کنفدراسیون فوتبال آسیا ۴ سال است که مشغول فعالیت است. باشگاه‌ها از طریق حساب کاربری خودشان مدارک را ارسال می‌کنند. ما این را می‌بینیم و AFC هم همزمان رصد می‌کند. شرکتی آلمانی در این خصوص با کنفدراسیون فوتبال آسیا همکاری دارد که سوابق ممیزی باشگاه‌های دورتموند و بایرن مونیخ را در اختیار دارد. آنها به ما گفتند که صورت مالی ‌شما غلط است. ما گفتیم مگر شما فارسی بلدید؟ گفتند فارسی بلد نیستیم اما صفر و یک شما را می‌شناسیم. ما این را به باشگاه مربوطه اعلام کردیم و آنها هم گفتند در ارسال مدارک اشتباهی شده و مدارک واقعی را دادند. تخلفات به معنای واقعی از سوی AFC دیده می‌شود اگر سندی مخدوش باشد مسئولیتش بر عهده باشگاه مربوطه است. ما وظیفه داریم نگاه داریم که شما از چراغ قرمز رد نشوید. اگر رد شدید و ما ندیدیم، مسئولیتش با شما است. یا دوربین آن را ثبت می‌کند و یا در چهارراه بعدی شما را می‌گیرند. 

*در بحث ممیزی دو وظیفه داشتیم

مهدی در ادامه توضیح داد: ما در بحث ممیزی دو وظیفه را برعهده داشتیم، یکی اینکه تا زمانی که باشگاه مدارک را ارسال نکرده‌اند باید به آنها کمک کنیم تا با بالاترین کیفیت مدارکشان را ارسال کنند اما وقتی که ثبت شد کلیه اعضا موظف‌اند مانند ممیزی کنفدراسیون فوتبال آسیا عمل کنند. کلاه مشاوره را برمی‌داریم و کلاه ممیزی می‌گذاریم، اما باز هم تا لحظه آخر سعی می‌کنیم به باشگاه‌ها کمک کنیم. دو سال گذشته AFC کنفدراسیون فوتبال آسیا ۱۱۰ مورد از ورزشگاه آزادی ایراد گرفت که حدود ۸۰-۷۰ مورد آن تا قبل از فینال آسیا برطرف شد.

*در صورت تغییر در پرسنل، باشگاه ها باید تا ۶۰ روز نفر جدید را معرفی کنند 

مهدی در پاسخ به سوالی در مورد ارسال مدارک تغییرات در کادر پرسنلی باشگاه‌ها گفت: طبق آیین‌نامه آیتم پرسنلی از مجوز حرفه‌ای ظرف ۱۵ روز باید تغییراتش اعلام شود و باشگاه‌ها باید افراد واجد شرایط را اعلام کنند و ظرف ۶۰ روز باید آنها را معرفی کنند. مثلا باشگاهی باید ظرف ۱۵ روز اعلام کند که سرمربی تیم را ترک کرده و ظرف ۶۰ روز باید نفر جدید را معرفی کنند. در این مورد باشگاه‌ها فرصت تغییر را دارند اما موظفند طی مدت مقرر نفر جدید را معرفی کنند. 

گرشاسبی در تایید صحبت‌های مهدی گفت: تغییر اسامی هیات مدیره، سرمربی، مدیر رسانه‌ای و هر عضوی که نامش به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه شده باید به روز شود.

* بدهی مالیاتی سرخابی‌ها بالای ۲۰۰ میلیارد است 

گرشاسبی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون مالیات‌های دو باشگاه پرسپولیس و استقلال گفت: مالیات‌هایی که برای این دو باشگاه در نظر گرفته شد واقعی و منصفانه نبود البته این مشکل از خود باشگاه‌ها بود. آنها باید دفاترشان را آماده می‌کردند اما وقتی ارائه ندادند، علی‌الرأس شدند یعنی رقمی را به صورت تخمینی برایشان در نظر گرفتند. این رقم سال به سال هم جریمه می‌خورد و به همین خاطر بدهی مالیاتی هر دو باشگاه بالای ۲۰۰ میلیارد است که با ورود وزارت ورزش و جلسه با وزارت اقتصاد، کمیته‌ای تشکیل شد تا اینها را برای بررسی مجدد ببرد تا مالیات واقعی را از دل آنها خارج کنند. 

مهدی درمورد اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا نسبت به بدهی‌های مالیاتی استقلال و پرسپولیس چه واکنشی داشته، توضیح داد: مقام اصلی رسیدگی به این مورد اداره مالیات است. آنها اعلام کردند که ما مشغول بررسی مدارک هستیم و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم اعلام کرد منتظر بررسی و اعلام نهایی می‌ماند. 

* تکلیف باشگاهی که ساختار مالی مناسب ندارد چیست؟

وی در پاسخ به سوالی که اگر باشگاهی که ساختار مالی مناسبی ندارد سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را کسب کند چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت: در این خصوص طبق آیین‌نامه استثنایی داریم. جام حذفی برای تیم‌های شجاع است، برای مثال سال گذشته دیدیم که تیم داماش گیلانیان به فینال رسید و این تیم اگر قهرمان می‌شد به واسطه اینکه برای مجوز حرفه‌ای اقدامی نکرده بود، می‌توانست یک بار و تنها یک بار در مسابقات شرکت کند. باشگاهی که در ساختار مجوز حرفه‌ای نیست می‌تواند ۴ ماه قبل از این که فرصت ارسال مدارک منقضی شود، درخواست بدهد. کنفدراسیون فوتبال آسیا هم این مسئله را بررسی می‌کند و می‌بیند ورزشگاه خانگی و موارد ایمنی، امنیتی آنها در چه مرحله‌ای است و در مورد آن نظر می‌دهد. درواقع باشگاه‌هایی این چنینی علی‌رغم اینکه ساختار مالی ندارند، به واسطه قهرمانی و کسب عنوان می‌توانند یک بار واجد شرایط حضور در لیگ قهرمانان آسیا شوند.

مهدی در پایان و در خصوص ورود مجلس شورای اسلامی برای کمک به ورزش حرفه‌ای گفت: بارها هیات رئیسه فدراسیون و سازمان لیگ در مجلس شرکت کرده، مجلس باید لوایح قانونی را برای استفاده از فضای ورزش حرفه‌ای تصویب کند. ما هم مثل شما منتظر این هستیم. 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها