کد خبر : 3002

تهران سرد و بارانی می شود

تهران سرد و بارانی می شود

امشب و فردا کاهش ۱۵ تا ۲۰ درجه‌ای دما در شمال شرق و کاهش ۸ تا ۱۰ درجه‌ای دما در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی در استان‌های تهران، البرز، قزوین و سمنان رخ خواهد داد.

براساس تحلیل آخرین داده‌های و نقشه‌های پیشیابی هواشناسی عمده فعالیت سامانه بارشی اوایل امشب در استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و شرقی شامل استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان است و سبب بارش باران، رعدوبرق و وزش باد شدید در این مناطق خواهد شد.

فردا از فعالیت این سامانه بارشی در جنوب غرب کاسته شده و فعالیت آن بخش‌های از جنوب شرق را فرا می‌گیرد ضمن آنکه بارش‌ها در فارس، بوشهر، هرمزگان، جنوب غرب، مرکز و شمال شرق ادامه دارد.

به دنبال کاهش دما در شمال غرب و سواحل شمالی کشور امشب و فردا کاهش ۱۵ تا ۲۰ درجه‌ای دما در شمال شرق و کاهش ۸ تا ۱۰ درجه‌ای دما در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی در استان‌های تهران، البرز، قزوین و سمنان رخ خواهد داد.

امشب وزش باد شدید در استان‌های تهران، البرز و قزوین و همچنین امشب و فردا وزش باد شدید در سمنان و استان‌های واقع در شمال شرق و شرق پیش‌بینی می‌شود و احتمال خیزش گردوخاک در این مناطق وجود دارد، ضمن آنکه امروز و فردا در ارتفاعات البرز مرکزی و شمال شرق بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

روز دوشنبه سامانه بارشی فوق در کشور تضعیف شده و بارش پراکنده در مناطق مرکزی و دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و همچنین بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید در برخی نقاط کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی و جنوب فارس پیش‌بینی می‌شود.

گردوغبار موجود در استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، زنجان، جنوب آذربایجان غربی و جنوبی آذربایجان شرقی تا امشب ادامه دارد و به تدریج از غلظت آن کاسته خواهد شد.

با تشکیل توده گردوخاک روی کشور عراق و حرکت شرق‌سوی آن، امروز شنبه در استان‌های واقع در نوار غربی کشور کرمانشاه، ایلام، خوزستان، کشور عراق شامل شهرهای زیارتی و مسیر کاروان‌های اربعین و با شدت کمتر در جنوب آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، کردستان و لرستان، شاهد پدیده غبار و کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا ‌هستیم.

از بعدازظهر امروز تا یکشنبه گردوخاک در استان‌های یزد و خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان به‌ویژه منطق زابل پیش بینی می‌شود و توصیه می شود برای کاهش خسارات احتمالی، تمهیدات لازم از سوی هموطنان، سازمان‌های امدادی و مدیریت بحران به کار گرفته شود.

آسمان تهران فردا، ابری همراه با مه صبحگاهی، در برخی ساعات وزش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود و روز دوشنبه آسمان تهران نیمه‌ ابری خواهد بود؛ بیشینه و کمینه دما فردا در تهران ۱۶ و ۱۰ درجه است.

فردا بندرعباس با بیشینه دمای ۳۱ درجه بالای صفر گرم‌ترین مرکز استان و شهرکرد و اردبیل با کمینه دمای صفر درجه سردترین مرکز استان خواهد بود.

میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی (یکم مهرماه ۹۷) تا روز ۲۷  ماه سال جاری ۶.۹ میلی‌متر ثبت شد، میزان بارش در سال گذشته در این بازه زمانی ۷.۳ میلی‌متر بود بنابراین بارش سال جاری ۵ درصد کمتر از سال گذشته است.

میانگین بلندمدت بارندگی کشور در بازه زمانی مذکور ۵.۷ میلی‌متر بود که بارش سال جاری ۲۱.۱ درصد بیشتر از سال بلندمدت است.

بیشترین میزان بارش در هفته چهارم سال زراعی متعلق به منطقه رامسر در استان مازندران به میزان ۵۶.۴ میلی‌متر بوده است، میانگین گرم گرمترین منطقه میناب در استان هرمزگان به میزان ۳۸.۲ درجه و سردترین منطقه لاله‌زار در استان کرمان به میزان یک درجه سلسیوس بوده است.

منبع: فارس

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها