کد خبر : 28634

نتیجه گیری های فوق فیلسوفانه از دربی!

نتیجه گیری های فوق فیلسوفانه از دربی!

واقعا کجای دنیا فقط یک بازی را می‌توان به کل فوتبال و تیم‌های ملی تعمیم داد؟

به گزارش روزنامه گل، بدون تعارف کیفیت فنی دربی 90 چنگی به دل نمی‌زد. طبیعی است که کارشناسان از آن نکات فنی بیرون کشیده باشند و تحلیل‌گران در مورد استراتژی‌های دو مربی مطالبی نوشته باشند، اما اصل مطلب این بود که میلیون‌ها نفر دوست داشتند یک بازی زیبا و جذاب ببینند که البته این اتفاق رخ نداد. تمام هایلایت این بازی از یک پنالتی اشتباه و یک گل تصادفی شکل می‌گرفت و البته یکی، دو خرده صحنه دیگر که راه به جایی نبرد.

قطعا چنین مساله‌ای قابل قبول نیست و با هیچ متر و معیاری نمی‌توان به این مسابقه نمره قبولی داد. حتی این نکته که دربی در هفته چهارم و قبل از جا افتادن تیم‌ها برگزار می‌شد هم نمی‌تواند مساله سطح فنی نازل این بازی، مخصوصا در مقابل چشمان مارک ویلموتس را توجیه کند.

بند بالا را نوشتیم تا جا برای هیچ بهانه‌ای باقی نباشد و متهم به دفاع کورکورانه از این بازی نشویم، اما در عین حال چیزی که نمی‌فهمیم، بخشی از غرولندهای کلیشه‌ای بعد از این بازی ضعیف است. برخی از پیشکسوتان، کارشناسان و روزنامه‌نگاران عادت دارند هر وقت دربی تهران سطح کیفی پایینی پیدا می‌کند، فورا این کیفیت را به تمام فوتبال کشور تعمیم بدهند و بنویسند که تیم ملی ما حق دارد قهرمان آسیا نشود، تیم امید ما حق دارد به المپیک نرسد و باقی قضایا. آیا حقیقتا همینطور است؟ واقعا کجای دنیا فقط یک بازی را می‌توان به کل فوتبال و تیم‌های ملی تعمیم داد؟

جالب اینجاست که گاهی حتی کیفیت یک لیگ کامل هم نمایانگر سطح قدرت واقعی فوتبال آن کشور نیست. به عنوان مثال بین اغلب کارشناسان متخصص تردیدی وجود ندارد که سطح کیفی لیگ هلند بالا نیست و این کشور در لیگ قهرمانان اروپا حتی یک سهمیه مستقیم هم ندارد. یادتان باشد علیرضا جهانبخش ما که در 50 بازی ملی فقط 7 گل زده، آنجا آقای گل می‌شود و رضا قوچان‌نژاد بعد از یک سال سکونشینی، به عنوان بازیکن تعویضی پوکر می‌کند؛ آیا همه اینها به معنای آن است که هلندی‌ها فوتبال ندارند؟ در مورد لیگ‌های پرتغال، برزیل و ... هم می‌توان مسایل مشابهی را مطرح کرد. خب پس چرا ما در ایران یک بازی را (آن هم با این همه حساسیت کاذب) دماسنج کل غنای فوتبال کشور می‌دانیم؟

نکته دیگر اینکه خیلی از دربی‌های این سالیان اتفاقا زیبا و جذاب درآمده؛ از برد 4بر2 پرسپولیس تا پیروزی 3بر2 استقلال؛ آیا در آن مقاطع، حق تیم‎‌های ملی ما هم قهرمانی آسیا و صعود به المپیک بوده؟ نزنید از این حرف‌ها لطفا. دربی را نقد کنید، اما در حد خودش. نتیجه‌گیری‌های فیلسوفانه نکنید دیگر!

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها