کد خبر : 23016

چرا استقلال و پرسپولیس ستاره‌هایشان را سر کار گذاشتند؟

چرا استقلال و پرسپولیس ستاره‌هایشان را سر کار گذاشتند؟

چرا سرخابی‌ها ستاره‌هایشان را کنار گذاشتند؟ سه روایت در این زمینه وجود دارد که به اتفاق مرور می‌کنیم.

خبرورزشی/ امیرعباس واسعی؛ پاتوسی گفته هواداران بدانند استقلال مرا نخواست! پرسپولیس هم برای تمدید قرارداد بشار رسن قدمی برنداشته به طوری که این بازیکن عراقی در پی پیوستن به تیم جدیدی است. این در حالی است که هم پاتوسی فصل گذشته در ترکیب استقلال ارائه‌گر بازی خوبی بوده و هم بشار رسن و شاید نیازی به تکرار این جمله نباشد که هواداران دو تیم از این اتفاق ناراحت شدند. 

چرا سرخابی‌ها ستاره‌هایشان را کنار گذاشتند؟ سه روایت در این زمینه وجود دارد که به اتفاق مرور می‌کنیم: 

اول- وزارت ورزش و جوانان 

وزیر ورزش و جوانان یکی، دو ماه قبل در میزبانی از مدیران عامل باشگاه‌های لیگ برتری به آن‌ها تأکید کرد از جذب بازیکنانی که هزینه‌های زیادی برای باشگاه به همراه دارند خودداری کنند چرا که کشور از نظر اقتصادی در شرایط خاصی قرار دارد. همچنین از باشگاه‌ها خواسته شد تا حد امکان اردوی خارجی برپا نکنند، هر چند الان هم پرسپولیس در اردوی خارجی به سر می‌برد و هم استقلال؛ یعنی دو تیم وزارت ورزش!

دوم- بازیکنان دو تیم 

افزایش بی‌رویه قیمت دلار موجب شد تا دستمزد بازیکنان خارجی به ریال سرسام‌آور شود و این موجب اعتراض بازیکنان دو تیم شد. خیلی از ستاره‌های دو تیم خطاب به مدیر‌عامل گفتند ما هم به اندازه بازیکن خارجی می‌خواهیم. این اعتراض در جا‌هایی خیلی به حق بود؛ مثلاً شایعه شده وکیل بیرانوند خطاب به باشگاه پرسپولیس گفته بود علیرضا دو برابر بشار رسن می‌خواهد که قراردادش ۳۵۰ هزار دلار بود. ۷۰۰ هزار دلار می‌شود نزدیک به ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان. در حالی که باشگاه پرسپولیس بیشترین پول را به سیدجلال و شجاع داده که ۲/۵ میلیارد تومان است. طبیعتاً به نفع باشگاه پرسپولیس است که دو برابر سیدجلال و شجاع به علیرضا بیرانوند بدهد تا دو برابر بشار رسن. نه فقط علیرضا بیرانوند، خیلی از بازیکنان دو تیم استقلال و پرسپولیس به دستمزد خارجی‌ها اعتراض کردند، چون دلار مقابل ریال دستمزد فوتبالیست ایرانی را بسیار پایین می‌آورد در حالی که در خیلی از جا‌ها بهتر از خارجی‌ها هستند. استقلال اگر می‌خواست پاتوسی را نگه دارد باید ۳۵۰ هزار دلار به باشگاه او می‌داد و ۲۰۰ هزار دلار به خودش. هر چند گفته می‌شود استقلال پولی که برای جذب پاتوسی کنار گذاشته بود را به پروپییج داد که این خیلی باورکردنی نیست. 

از گوشه و کنار شنیده می‌شود استقلال ۶۰ درصد پول پیشنهادی تراکتور را به وریا داده و به این بازیکن و حسینی قول داده که هیچ بازیکنی از سقف قرارداد آن‌ها عبور نخواهد کرد؛ یعنی نمی‌توانست پاتوسی را بیاورد. 

سوم- آژانس‌های نقل و انتقالات 

به سود تیم‌هاست که در پنجره کمترین جابه‌جایی را داشته باشند. در ایران هر تیمی بیشتر بازیکن به خدمت بگیرد از نگاه اهالی فوتبال موفق‌تر است در حالی که در واقعیت این چنین نیست. هر چه تیم کمتر دستخوش تغییر شود بهتر است چرا که حفظ اسکلت اصلی باعث هماهنگی بیشتر می‌شود و موفقیت در ثبات نهفته است، اما منافع آژانس‌ها بالعکس منافع فوتبال و باشگاه‌هاست. آن‌ها به دنبال افزایش جابه‌جایی‌ها هستند؛ چون هر جابه‌جایی برای آن‌ها درصد‌های جدیدی به همراه دارد. حتی گفته می‌شود مربیان خارجی بعد از ترانسفر به تیم به آژانس نقل و انتقالاتی تعهد می‌دهند که در دو پنجره از آن‌ها بازیکن خارجی بگیرند. کما اینکه کالدرون از باشگاه خواست اجازه بدهد اول او بازیکنان خارجی مد نظر را جذب کند و در ادامه اگر جایی باقی ماند بشار رسن به اردوی سرخ‌ها اضافه شود. استراماچونی هم همین سیاست را در قبال پاتوسی در پیش گرفت. آژانس‌ها از انتقال مربی تنها ۷ درصد سود می‌برند، اما جابه‌جایی بازیکن سود سرشاری برای آژانس‌ها دارد. نمونه اش همین پاتوسی که اگر از استقلال به تیم دیگری برود، یکی از آژانس‌ها بازیکن جدیدی را به استقلال معرفی می‌کند و پورسانت آن بازیکن و باشگاه استقلال به آن‌ها می‌رسد و پاتوسی را هم به تیمی دیگر می‌فرستند و پورسانت از او و باشگاهش می‌گیرند!

صاحب‌نظران و پیشکسوتان پاسخ می‌دهند 

چرا سرخابی‌ها رسن و پاتوسی را نگه نمی‌دارند؟

مهدی پاشازاده: حرفه‌ای بودند، با پاتوسی تمدید می‌کردند 

کاپیتان اسبق استقلال در این خصوص گفت: به نظر من استقلالی‌ها می‌توانستند کاملاً حرفه‌ای به قضیه پاتوسی نگاه کنند و قرارداد او را تمدید نمایند، ولی طوری با هواداران بازی کردند و سر کارشان گذاشتند که باعث ناراحتی همه شده است. سؤال من از مسئولان ورزش این است که چرا این مدیران را در استقلال به کار گرفته‌اند؟ هم سیاسی هستند و هم فوتبالی نیستند. چرا باید پاتوسی به جای ماندن در استقلال سر از بنی‌یاس دربیاورد؟ قطعاً بحث مالی بهانه است چرا که استقلال می‌توانست چنین بازیکنی را یک فصل دیگر نگه دارد.

سعید مراغه‌چیان: فکر نمی‌کنم دستور وزارت ورزش باشد

کاپیتان استقلال در دهه ۶۰ به خبرورزشی گفت: رفتن پاتوسی دلایل زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به نداشتن پول کافی برای حفظ او و عدم تمایل سرمربی تیم به حفظ او اشاره کرد. من فکر نمی‌کنم وزارت ورزش گفته باشد پاتوسی را نگه ندارند. اتفاقاً هدف وزارت ورزش تقویت استقلال خواهد بود، اما اینکه سرمربی تیم خواهان جذب ۲ بازیکن خارجی شده و خودش هم آن‌ها را معرفی کرده، نشان می‌دهد که شاید نگه داشتن پاتوسی در اولویت اصلی نبوده است.

محمد پنجعلی: کالدرون نمی‌خواهد چنین بازیکنی را از دست بدهد

کاپیتان اسبق پرسپولیس در این خصوص به ما گفت: بشار رسن یک بازیکن جوان حرفه‌ای است که انصافاً در این یکی، دو ساله برای پرسپولیس خیلی زحمت کشید. حفظ او از اولویت‌های باشگاه بوده، اما به هر حال مشکلات مالی اجازه نمی‌دهد مسئولان باشگاه دست‌شان برای بستن قرارداد‌های خارجی باز باشد. با این وجود خود من شاهد هستم دارند تلاش می‌کنند که شرایط برای ماندن بشار فراهم شود. وزارت ورزش هم مخالف این قرارداد‌ها نیست. فکر هم نمی‌کنم مربی حرفه‌ای، چون کالدرون دوست داشته باشد رسن را راحت از دست بدهد.

علی انصاریان: رقم قرارداد رسن زیاد هم بالا نیست 

 اسبق پرسپولیس در این خصوص به ما گفت: واقعاً رقم قرارداد بشار رسن بالا نیست و بازیکنی با این کیفیت بالا و توانایی‌های زیاد دارد پول کمی از پرسپولیس می‌گیرد حالا چرا قرارداد او تمدید نشده، جای تعجب دارد. تیم‌های دیگر رقم‌های ۴۰۰، ۵۰۰ هزار دلاری می‌دهند تا بازیکن خارجی بخرند آن وقت پرسپولیس این ستاره بسیار جوان عراقی را نمی‌تواند نگه دارد؟ معلوم نیست در باشگاه چه خبر است. نمی‌دانم دلیلش بی‌پولی است یا نه، اما قطعاً برای خرید بازیکن خارجی دیگر، یک قرارداد بالا و جدید به باشگاه تحمیل خواهد شد.

شاهین بیانی: همه به فکر جیب خودشان هستند

کاپیتان اسبق استقلال در این خصوص گفت: من فکر می‌کنم یکسری آدم‌ها برای پر کردن جیب‌های خودشان مرتباً به سرمربی و باشگاه استقلال بازیکن خارجی معرفی می‌کنند در حالی که نگه داشتن پاتوسی قطعاً به ضرر آن‌ها خواهد شد. نمی‌دانم یا نزدیکان سرمربی تیم یا برخی دلال‌ها این کار را انجام می‌دهند وگرنه اگر پول ندارند، چطور بازیکن خارجی جدید می‌گیرند و در حال جذب یک ایتالیایی دیگر هستند، اما نمی‌توانند پاتوسی که خودش را ثابت کرده، نگه دارند؟ قطعاً مسائل پشت پرده مانع تمدید قرارداد پاتوسی شده وگرنه بازیکنان جدید کمتر از پاتوسی نخواهند گرفت.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها