کد خبر : 22800

ویلموتس فرمان آتش داد

ویلموتس فرمان آتش داد

سرمربی تیم ملی امروز در جلسه ای پس از مدت ها مربیان تیم های ملی تمام رده های سنی را دور هم جمع کرد. این اتفاقی کم نظیر، همراه با صحبت هایی بود که قبل از ویلموتس شنیده نمی شد.

به گزارش "ورزش سه"، امروز مربیان رده های سنی تیم ملی گرد هم آمدند و جلسه ای را برای تبادل نظر درباره مسائل مختلف فوتبال ایران برگزار کردند. این نخستین جلسه هم اندیشی مربیان تیم های ملی بود و از مدت ها قبل برگزاری چنین جلسه ای در برنامه های فدراسیون جا داشت.

باید پذیرفت که حضور مارک ویلموتس در جایگاه هدایت تیم ملی، تاثیر بسزایی در شروع این برنامه از سوی فدراسیون داشته است. در دوره حضور کارلوس کی روش، به ندرت چنین برنامه هایی برگزار می شد و بعضا نه تنها خبری از هم اندیشی نبود، که برعکس، اختلاف های شدیدی هم بین مربیان مختلف با سرمربی تیم ملی وجود داشت. دو قطبی کی روش – برانکو بی شک اوج این ماجرا بود و همینطور مربیان مختلفی نیز در کادر فنی با کی روش به مشکل خوردند. اختلافات چند ماه اخیر بین کادر فنی تیم های ملی بزرگسالان و امید را نیز باید به این دسته اضافه کرد.

 

 

اما جلسه امروز محلی برای صحبت های مهم سرمربی تیم ملی بود. مارک ویلموتس امروز برای چندمین بار در ماه های اخیر تاکید کرد فلسفه بازی مورد نظر او اساسا تهاجمی است و تلویحا به همه محترمانه دستور داد که تمرکز خود را در فوتبال ایران بر روی این مسئله بگذارند.

ویلموتس صراحتا اعلام کرد باشگاه ها باید استارت این تغییر رویه را بزنند و فوتبال تهاجمی باید از این بستر وارد تیم ملی ایران شود. همچنین امروز باز هم علاقه اش به استفاده از جوان ها را ابراز کرد و به این شکل، پیامی روشن به مربیان فوتبال پایه در ایران داد که سبک کاری و تمرکز خود را برای فوتبال تهاجمی بگذارند. او برای این موضوع تجربه اش در بلژیک را مثال زد و حتی گفت که از نظرش تیم های جوان باید فرصت بازی در تورنمنت های مهم را پیدا کنند چون این مسئله در آینده به فوتبال آن کشور کمک می کند.

 

یکی دیگر از دلایلی که ویلموتس برای علاقه اش به فوتبال تهاجمی مطرح کرد، پست بازی خودش بوده است. او گفت: «خود من و همینطور هاشمیان مهاجم بودیم و مهاجم باید در حمله باشد. البته بازیکنان هم مسئولیت خودشان را دارند. وقتی استراتژی را در نظر میگیریم باید همه روی آن متمرکز شوند یعنی وقتی قرار است تهاجمی بازی کنیم همه باید از نظر ذهنی روی این مسئله و استراتژی فوتبال هجومی تمرکز داشته باشند هم از نظر شخصیتی و حتی تفکر خود فدراسیون.» از اینجا باز هم مشخص است که تغییر سبک به فوتبال تهاجمی، محدود به تمرینات تیم ملی نیست و او حتی از کادر فدراسیون هم توقع آماده سازی فضا برای جا افتادن بازی تهاجمی را دارد.

تمایل سرمربی بلژیکی تیم ملی به بازی تهاجمی و در میان گذاشتن این دیدگاه ها با مربیان شاغل در رده های سنی پایین تر، بیانگر نگاهی است که ویلموتس به آینده دارد. طبیعتا هرچه دوران حضور این مربی در فوتبال ایران طولانی تر باشد، او بازیکنان بیشتری از رده های سنی پایین می گیرد و از همین رو ویلموتس می خواهد با تغییر نگاه فوتبال ایران به سمت ارائه فوتبال تهاجمی، روند کلی تیم های پایه را در رده های ملی و باشگاهی عوض کند. این اتفاقی است که حتی بدون تاکید ویلموتس هم رخ خواهد داد. همانطور که پس از گذشت چند سال از حضور کی روش، سبک فوتبال دفاعی به وضوح در مسابقات لیگ داخلی ایران غالب شد.

 

 

مارک ویلموتس بعد از اینکه دو امتحان 90 دقیقه ای همراه تیم ملی را با سربلندی پشت سر گذاشت، در ادامه فعالیت خود به عنوان سرمربی ایران، به رفتارهای متفاوت با کی روش ادامه داد. البته طبیعی است که هر مربی برای خود سبکی تعریف شده دارد و مطابق آن عمل می کند. ویلموتس دیگر تفاوت بزرگ با دوران کی روش را چند روز پیش با انتشار لیست جدید تیم ملی عیان کرد. این سرمربی بلژیکی برای اردوی 3 روزه ای که در پیش است، هیچ کدام از ملی پوشان حاضر در اردوی قبلی را دعوت نکرد و به جای آنها به تیمی منتخب از باشگاه های داخلی فرصت خودنمایی داد. بازیکنانی که حتی 3 نفر از آنها، فصل گذشته در لیگ یک بازی کرده اند. البته نکته مهم درباره این لیست، فرد یا افرادی هستند که آن را انتخاب کرده اند.

حالا نشست هم اندیشی با دیگر مربیان را می توان سومین تفاوت عمده مارک ویلموتس با سرمربی قبلی تیم می قلمداد کرد؛ اتفاقی که بیشتر از گذشته ثابت می کند فوتبال ایران در مسیری متفاوت نسبت به دوران حضور کارلوس کی روش قرار دارد. صد البته قائل بودن به این تفاوت به معنای آن نیست که یکی از این تفکرات صحیح و دیگری غلط است، بلکه هر کدام از آنها می تواند کارایی خود را در زمان مواجهه با فرصت های مختلف داشته باشد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها