کد خبر : 22623

ماجرای زمین استقلال و آقای گل پرسپولیس

ماجرای زمین استقلال و آقای گل پرسپولیس

رضا گل‌محمدی گفت: طبق مدارکی که ما داریم، کمپ حجازی تحت اختیار اداره‌کل ورزش است. ما هم طبق گواهی و مستندات صحبت می‌کنیم و به اظهاراتی که می‌شود، کاری نداریم. ما حتی از بودجه بیت‌المال در این کمپ برای ساخت سکوها هزینه کرده‌ایم. مطمئنا طبق قانون اگر سندی متعلق به دولت نباشد، ما اصلا نمی‌توانیم هزینه‌ای انجام دهیم.

به گزارش فرهیختگان ، ماجرا از آنجا آغاز شد که ورزشگاه مرغوبکار در نازی‌آباد به فرشاد پیوس رسید. استقلالی‌ها در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰، چه دورانی را که در این ورزشگاه سپری نکرده‌اند. به جرات می‌توان گفت خاطرات یک دهه هواداران و پیشکسوتان امروز استقلال در این ورزشگاه رقم خورده است؛ از قهرمانی‌ها و قهر و آشتی‌ها و حواشی همیشگی بعد از هر بازی، از حضور پرشور هواداران در تمرینات استقلال به رهبری قلعه‌نویی گرفته تا پورحیدری و حجازی و حتی سوکوموروخوف. در همان سال‌ها اعلام کردند این ورزشگاه برای ۱۵ سال به صورت استیجاری به استقلال تعلق گرفته و در ادامه نیز هیات‌دولت در مصوبه سال ۹۱ خود مالکیت آن را برای همیشه به این باشگاه واگذار کرد.

بعد از وقفه ۷ ساله و درحالی که خبر چندانی از ورزشگاه مرغوبکار نبود، خبر دراختیار قرار دادن این ورزشگاه برای مدرسه فوتبال یک پرسپولیسی به یکباره همچون آتشی بر خرمن استقلال افتاده و در این چند روز سروصدای زیادی به پا کرد. داستان به همین‌جا ختم نشد و حتی برخی اعلام کردند این ورزشگاه هنوز برای استقلال نیست و مالکیت قطعی آن در اختیار اداره‌کل بوده و ادعای استقلالی‌ها در این خصوص را نباید خیلی جدی گرفت.

در همین خصوص، سراغ مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران رفتیم و همه این ابهامات را با وی مطرح کردیم. گفت‌وگوی ما با رضا گل‌محمدی را در ادامه می‌خوانید.

گویا مدیرکل حقوقی وزارت ورزش در نامه‌ای از اداره‌کل ورزش درخواست کرده اجاره ۷ ساله ورزشگاه مرغوبکار توسط این اداره‌کل به استقلال واگذار شود. ابتدا در این مورد صحبت کنید؟

طبق مصوبه هیات‌دولت در سال ۹۱ این مجموعه در اختیار وزارت ورزش قرار گرفته و همزمان نیز زمین‌های کمپ مرحوم حجازی هم از طریق اداره‌کل در اختیار باشگاه استقلال قرار گرفت. اینکه چرا از آن زمان به بعد ورزشگاه مرغوبکار در اختیار استقلال قرار نگرفت، دلیلش این است که در همان زمان این باشگاه اقدامی برای انتقال مالکیت ورزشگاه انجام نداده و از آنجا که استفاده‌های صحیحی از آن صورت نمی‌گرفت، در ادامه نیز اداره‌کل نظارت و مدیریت خود را بر مرغوبکار ادامه داد تا به این طریق حضور برخی افراد مزاحم که یک‌سری اقدامات غیرورزشی انجام می‌دادند، در این ورزشگاه از بین برود. الان اختیار این ورزشگاه به اداره‌کل تعلق دارد که به‌واسطه ماده ۸۸ به بخش خصوصی واگذار شده است. حالا در همین راستا باید جلسه‌ای را با فتحی، مدیرعامل استقلال برگزار کرده تا در این خصوص تصمیم‌گیری کنیم. البته باید درباره کمپ حجازی هم تعیین‌تکلیف صورت بگیرد، چون اگر قرار باشد مرغوبکار را در اختیار استقلال قرار بدهیم باید تکلیف کمپ حجازی را هم مشخص کنیم. باید ببینیم کدام ورزشگاه اولویت استقلال است. در هر صورت این باشگاه متعلق به کل جامعه و پرهوادار است و بنابراین نهایت سعی و تلاش ما این است که با این عزیزان همکاری و مساعدت لازم را داشته باشیم.

پس انتقال مالکیت مرغوبکار به استقلالی‌ها قطعی نیست؟

درحال حاضر مالکیت کمپ حجازی و ورزشگاه مرغوبکار هر دو برای اداره‌کل ورزش استان تهران است و سند آن به نام اداره‌کل بوده، اما در هر صورت ما تابع تصمیمات کلی سیستم و وزارت ورزش هستیم، این باشگاه در آن واحد نمی‌تواند دو ورزشگاه را داشته باشد. اگر قرار باشد در این تصمیم تغییری ایجاد شود، این امر نیازمند پیگیری از مراجع ذی‌صلاح است. البته لازم به ذکر است که سند ورزشگاه درفشی‌فر نیز در اختیار اداره‌کل بوده و درخصوص انتقال مالکیت این ورزشگاه به پرسپولیس از سال ۹۱ هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

چطور بعد از ۷ سال مالکیت این دو ورزشگاه به دو باشگاه سرخابی منتقل نشده است؟

بحث من هم همین است که این کار اجرایی نشده است.

به همین دلیل آن را در اختیار بخش خصوصی قرار دادید؟

بخشی را خودمان استفاده کردیم و بخشی دیگر را طبق ماده ۸۸ برای استفاده یک‌ساله به بخش خصوصی اجاره دادیم.

کوتاهی استقلالی‌ها و تغییرات پی‌در‌پی مدیران این باشگاه باعث شده امروز مرغوبکار در اختیار این باشگاه نباشد؟

واقعیت این است که بنده از سال ۹۵ به اداره‌کل آمدم، این ورزشگاه در اختیار ما قرار داشت و ما هم روال قبلی را ادامه دادیم. من به شما پیشنهاد می‌کنم از مدیران وقت اداره‌کل و استقلال که این مصوبه را پیگیری و اجرایی نکردند، سوال کنید. هرچند من هم آن را پیگیری کرده‌ام، اما از شما هم می‌خواهم این موضوع را شخصا در رسانه‌تان پیگیری کنید. شاید اگر همان زمان این موضوع پیگیری می‌شد، امروز مشکلی درخصوص مالکیت این ورزشگاه‌ها وجود نداشت چون مانعی برای انجام این کار نبود. الان هم اختیار این واگذاری وجود دارد اما ما در اداره‌کل نظرمان این است که یا کمپ مرحوم حجازی یا ورزشگاه مرغوبکار؛ یکی از این دو به استقلال برسد. درخصوص درفشی‌فر نیز مشکل خاصی وجود ندارد و پرسپولیسی‌ها چون همین یک ورزشگاه را در اختیار دارند، دیگر حق انتخابی هم برای آنها وجود نخواهد داشت. با این حال الان آمادگی لازم برای انتقال مالکیت وجود دارد.

درخصوص کمپ حجازی درحالی ادعا می‌کنید سند این کمپ در اختیار اداره‌کل است که فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل وقت استقلال همیشه در صحبت‌هایش اعلام می‌کند این کمپ از اموال این باشگاه محسوب می‌شود.

طبق مدارکی که ما داریم، این کمپ تحت اختیار اداره‌کل ورزش است. ما هم طبق گواهی و مستندات صحبت می‌کنیم و به اظهاراتی که می‌شود، کاری نداریم. ما حتی از بودجه بیت‌المال در این کمپ برای ساخت سکوها هزینه کرده‌ایم. مطمئنا طبق قانون اگر سندی متعلق به دولت نباشد، ما اصلا نمی‌توانیم هزینه‌ای انجام دهیم. برای مرغوبکار هم اگر این ورزشگاه در اختیار ما باقی بماند، یک پروژه سنگین مالی برایش پیش بینی کرده‌ایم. اگر هم این دو باشگاه خصوصی‌سازی شود، شاید بعدا این ورزشگاه‌ها جزء دارایی‌های آنها محسوب و با دو تیم به بخش خصوصی واگذار شود.

ناراحتی عمده استقلالی‌ها از این بود که چرا ورزشگاه قدیمی‌شان به یک پرسپولیسی رسیده و فرشاد پیوس آنجا را مدرسه فوتبال کرده است. با توضیحات شما مشخص شد که مدیران استقلال در این خصوص مقصر نبوده‌اند.

بله، درست است. درباره روند واگذاری مرغوبکار به فرشاد پیوس هم باید بگویم که در ثبت سامانه از طریق درگاه الکترونیک دولت، هر فردی می‌تواند برای استفاده از اماکن دولتی درخواست بدهد، بر همین اساس از طریق سامانه متوجه شدیم یک شرکت برنده شده و بعد از بررسی‌ها فهمیدیم این شرکت برای آقای پیوس است.

پس اصلا در اختیار استقلال نبوده که آنها بخواهند برایش تعیین‌تکلیف کند.

بله در اختیار استقلال نبود.

دیهیم چطور؟ در این خصوص هم صحبت‌هایی شنیده می‌شد که آنجا هم برای استقلال است.

از بعد از انقلاب دیهیم هم از اول در اختیار این باشگاه نبود و از اموال وزارت ورزش و اداره‌کل به شمار می‌رفت.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها