کد خبر : 18152

گام اول برای 2 روزه شدن تعطیلات آخر هفته برداشته شد

گام اول برای 2 روزه شدن تعطیلات آخر هفته برداشته شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی تصویب کردند که بر مبنای آن نهادهای قضایی و ادارات دولتی در شهرستان‌های کشور، همسو با تهران در روز پنج‌شنبه نیز تعطیل شوند. مصوبه‌ای که می‌تواند نخستین گام برای دو روزه‌شدن تعطیلات پایان هفته در کشور باشد.

به گزارش دنیای اقتصاد،  بررسی‌ها نشان می‌دهد که در میان کشورهای دنیا تنها سه کشور ایران، بوتان و نپال تعطیلات پایان هفته یک‌ روزه دارند و کارکنان ایرانی با وجود داشتن تعطیلات مناسبتی بیشتر در مقایسه با سایر کشورها، به‌واسطه یک روزه بودن تعطیلات پایان هفته، تقریبا یک ماه کمتر از میانگین جهانی به تعطیلات می‌روند.

با وجود تردیدها نسبت به اثر اقتصادی این تغییر، تجربه نشان داده است با دوروزه شدن تعطیلات، اقتصاد از محل افزایش بهره‌وری و تحریک بخش‌هایی چون گردشگری منتفع خواهد شد. افزون‌بر این دو روزه شدن تعطیلات می‌تواند تغییری مهم برای کاهش مشکلات ناشی از تمرکز سفر، آلودگی هوا و ترافیک باشد.

کارشناسان همچنین عقیده دارند که اصلاح الگوی پراکنش تعطیلات بر مبنای الگوی جهانی اثر معناداری بر سلامت فردی و اجتماعی و بهبود سبک زندگی خواهد داشت. اثرات مثبت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسط تعطیلات پایان هفته به حدی است که برخی از کشورهای توسعه‌یافته در سال‌های اخیر به فکر سه‌روزه کردن تعطیلات پایان هفته افتاده‌اند.

تعطیلات دو روزه می‌شود؟

طرح دو روزه شدن تعطیلات از سال ۱۳۹۵ در کشور مطرح شده‌است. با این وجود به نظر می‌رسد ساکنان بهارستان و پاستور نتوانسته‌اند طی این سه سال بر موانع ذهنی دو روزه شدن تعطیلات غلبه کنند. نگاه به روند زمانی «مدیریت تعطیلات» در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که بسیاری از کشورها از مدت‌ها پیش متوجه چربش آثار سوء دوروزه شدن تعطیلات بر هزینه‌های آن شده‌اند به نحوی که در حال حاضر ایران، بوتان و نپال تنها کشورهایی هستند که تعطیلات پایان هفته یک روزه دارند. اما چرا ایران بر خلاف اکثر قریب به اتفاق کشورها تنها یک روز تعطیل در پایان هفته دارد؟

به نظر می‌رسد که برخی از موانع ذهنی به خصوص اثر افزایش تعطیلات بر تولید ناخالص داخلی کشور یکی از مهم‌ترین موانع دو روزه شدن تعطیلات در کشور است. این در حالی است که تجربه نشان داده‌است دو روزه شدن تعطیلات پایان هفته می‌تواند از کانال‌هایی مانند تحریک بخش‌های خدماتی، توسعه گردشگری و افزایش بهره‌وری موجب تحریک رشد اقتصادی شود. اصلاح الگوی پراکنش تعطیلات در کشور همسو با الگوی جهانی علاوه بر آثار اقتصادی پیامدهای فرهنگی و اجتماعی مثبتی نیز به دنبال خواهد داشت. شورای عالی انقلاب فرهنگی در گزارشی که در سال 1395 به انتشار رساند بهبود سلامت جسمی و روحی، تحکیم بنیان خانواده و ایجاد فرصت برای انجام فرایض دینی و حضور در مراسم‌های ملی را به‌عنوان آثار مثبت فرهنگی، دینی و مذهبی تعطیلات معرفی کرده ‌است. همچنین به عقیده کارشناسان علوم زیست‌محیطی دو روزه شدن تعطیلات علاوه بر کاهش حجم ترافیک و در نتیجه احتمال تصادفات، یک تغییر زمانی الزامی برای تکمیل روند خودپالایندگی هوا و بهبود وضعیت هوایی در کلان‌شهرهای کشور است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها