کد خبر : 16884

ابعاد جدید پرونده تبانی در فوتبال / پای خیلی ها در میان است!

ابعاد جدید پرونده تبانی در فوتبال / پای خیلی ها در میان است!

ورود شرط‌بند‌ها به دایره فوتبال ایران، اتفاق تازه‌ای نیست. اولین بار اوایل دهه ۹۰ زمزمه‌اش در محافل فوتبالی بلند شد. آنجا که یک مدیر فریاد زد نتایج برخی بازی‌ها را شرط‌بند‌ها تعیین می‌کنند.

پارس فوتبال ، شرط‌بند‌ها همیشه در حاشیه فوتبال ایران بودند، در امجدیه روی سکو‌های زیر ساعت، شرط‌بند‌ها کنار هم می‌نشستند و سر تعداد اوت، خطای اول، تعداد کرنر و هر چیز دیگری شرط می‌بستند، اما دخالتی در نتایج فوتبال نداشتند و پیش نیامده بود مثلاً به بازیکنی بگویند تو توپ را به اوت بزن تا ما هزار تومان بیشتر برنده شویم.

دخالت شرط‌بند‌ها در فوتبال به ابتدای دهه ۹۰ برمی‌گردد. به همان فریاد جناب مدیر که گفت مدرک دارم شرط‌بندها، بازنده و برنده برخی بازی‌ها را تعیین می‌کنند. از اینجا به بعد بود که هر روز یک شایعه جدید درباره شرط‌بندی به گوش رسید. یکی گفت اغلب فوتبالیست‌ها روی نتایج بازی‌های خارجی شرط می‌بندند، دیگری ادعا کرد فلان چهره مطرح تلویزیونی هم به قمار اعتیاد دارد و شرط‌بندی می‌کند. آن یکی از حضور یک مربی پای میز قمار، فیلم کوتاهی منتشر کرد و مسیر بحث شرط‌بندی به سمت دیگری رفت. یک بار هم روزنامه خبرورزشی بر مبنای اطلاعاتی که یک فوتبالیست بازنشسته در اختیارمان گذاشته بود، نوشت:

    کازینویی زیرزمینی در محدوده منطقه نیاوران تهران، پاتوق قمارباز‌های حرفه‌ای است و آن‌ها با شرط‌بندی کلان روی نتایج فوتبال ایران، در تلاش هستند روی اتفاقات فوتبالی تأثیر بگذارند. طی سال‌های گذشته هم هرازگاهی اخبار پراکنده‌ای از شرط‌بندی و تأثیر آن در فوتبال ایران به گوش می‌رسید. مثلاً یک بار شایعه شد دروازه‌بان تیم پرطرفدار پول گرفته بوده دقیقه اول بازی گل بخورد، چون قماربازی که به او پول داده بود، روی این موضوع شرط بسته بود که بازی تا قبل از دقیقه ۵ گل دارد. بار دیگر یک داور حرفه‌ای به دوست خبرنگارش گفت فلان بازیکن در جریان بازی، من را قسم داد اخراجش کنم. بعداً فهمیدم شرط بسته بوده این بازی اخراجی دارد!

دقیقاً کلید ماجرا همین‌جاست… اگر قبلاً شرط‌بند‌ها روی نتایج برخی بازی‌ها شرط می‌بستند و بعد به فلان بازیکن پول می‌دادند که اخراج شود یا گل بخورد یا کرنر بدهد یا… حالا برخی بازیکنان، خودشان دست به کار شده‌اند و شرط‌بندی می‌کنند.

سال گذشته فیلم کوتاهی از یک بازی در لیگ آزادگان دست به دست می‌چرخید که نشان می‌داد بازیکنی از محوطه جریمه تیم حریف به نزدیکی دروازه تیم خودی برگشته و به تیم مقابل پنالتی داده است.

حالا هم در لیگ آزادگان از مدافعانی حرف زده می‌شود که عامدانه پنالتی داده‌اند. گفته می‌شود از قبل از بازی دو تیم لیگ یکی در چند روز اخیر عده‌ای می‌دانستند این بازی پنالتی دارد و حتی نتیجه چه می شود!!

گویا مراتب به حراست فدراسیون فوتبال گزارش شده و البته کمیته اخلاق هم بی‌سر و صدا در حال تحقیق روی این پرونده است. پرونده‌ای که می‌گویند پای خیلی‌ها را وسط می‌کشاند… دیروز وقتی با یکی از اعضای کمیته اخلاق تماس گرفتیم، گفت:

    «نمی‌توانم در این خصوص حرف بزنم. فقط همین‌قدر بدانید که پاکسازی کامل انجام می‌شود… عجله نکنید…»

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها