بازگشت عجیب لیندا کیانی به سینما
زمانی که برای اولین بار فیلمنامه را خواندم، متوجه شدم که اکثر کاراکترهای نمایش مخصوصاً شخصیت آذر با بازی لیندا کیانی افرادی پررو هستند. او با وقاحت رفتاری طلبکارانه دارد به همین دلیل ممکن است برخی از رفتارها و دیالوگهایش غیرمعمول به نظر برسد.
افکارنیوز، سیدعلی هاشمی کارگردان فیلم سینمایی «زعفرانیه ۱۴ تیر» که در بخش بازار سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده رفت، درباره انتخاب این فیلمنامه برای ساخت اولین فیلم سینماییاش گفت: من پیش از اینکه برای «زعفرانیه ۱۴ تیر» پروانه ساخت بگیرم برای ۲ فیلمنامه دیگر مجوز گرفتم که یکی از آنها «خداحافظی طولانی» بود که بعدها آقای موتمن آن را ساخت و دیگری «مات» نام داشت که امکان ساختشان برایم فراهم نشد و البته هنوز هم علاقهمند هستم آن را بسازم.
وی ادامه داد: جابر قاسمعلی نویسنده «زعفرانیه ۱۴ تیر» علاقهمند بود این فیلمنامه ساخته شود و من نیز به دلیل ویژگیهایی که اثر داشت و جذابیتهای کاراکترها و اینکه اتفاقات داستان در طول یک روز و در یک لوکیشن رخ میدهد، علاقهمند شدم که به عنوان اولین تجربه بلند سینماییام این فیلمنامه را جلو دوربین ببرم. خوشبختانه در این فیلم نیز مثل فیلمهای داستانی و کوتاهی که قبلاً کارگردانی کرده بودم با حرفهایهای سینما چه در جلو و چه در پشت دوربین کار کردم.
هاشمی درباره تغییراتی که برای اکران عمومی ممکن است در فیلم اعمال شود، توضیح داد: خوشبختانه بعد از نمایش فیلم در جشنواره بازخوردهای خوبی دریافت کردم و فکر نمیکنم تغییر خاصی برای اکران عمومی در کار داده شود. فیلمنامه این فیلم خیلی طولانی بود اما در نسخه به نمایش درآمده با ۳۵ دقیقه حذف شاهد فیلمی ۱۰۰ دقیقهای بودیم و فکر نمیکنم فیلم دیگر جای کوتاه کردن داشته باشد. البته با سلیمان علی محمد تهیهکننده فیلم بازنگری مجددی روی فیلم خواهیم داشت.
این کارگردان تئاتر درباره ترکیب بازیگران فیلم بیان کرد: معتقدم بازیگران به درستی از عهده نقشهایشان برآمدهاند و حتی نازنین بیاتی یکی از متفاوتترین نقشهای کارنامهاش را ایفا کرده است البته مخاطبان هر کدام با نگرش خودشان ممکن است با یکی از شخصیتهای فیلم ارتباط برقرار کنند البته در این اثر تقریباً همه کاراکترها به نوعی گناهکار هستند به جز شخصیت میمنت که هنگامه قاضیانی نقشش را ایفا میکند از این رو برخی مخاطبان با کاراکتر او بیشتر همراه میشوند.