کد خبر : 15161

گلی که قلعه نویی را ده سال پیر کرد (عکس)

گلی که قلعه نویی را ده سال پیر کرد (عکس)

امیرقلعه نویی همین حالا هم طلایه دار مربیان ایرانی در حضور مربیان با دانش خارجی لیگ برتر به شمار می رود.

به گزارش ورزش سه، بخشی از جذابیت دیدار هیجان انگیز روز گذشته سپاهان کنار خط رخ می داد؛ جایی که دو مربی شاخص لیگ هجدهم یعنی امیرقلعه نویی و وینفرد شفر آلمانی از همان دقایق ابتدایی و زودتر از بازیکنان جنگ کنار خط را شروع کرده بودند.

کافی بود تا در استادیوم 75 هزار نفری نقش جهان می بودید تا به خوبی لمس می کردید، چطور با هر حرکت کوچکی که حتی در میانه میدان رخ می داد، قلعه نویی و شفر رفتارشان و حرکات بدنشان تغییر می کرد و با تصور کردن اتفاقاتی که ممکن بود بعد از اشتباهاتِ جزئیِ بازیکنانشان رخ دهد، چه فشار خردکننده ای را تحمل می کردند و این همان تعریف اصلی مربیگری است؛ یعنی مشاهده.

البته که شفر و قلعه نویی تنها به مشاهده اتفاقات درون زمین اکتفا نکردند و در کنار خط هر طور می توانستند، به تیمشان برای رسیدن به برتری کمک کردند؛ از صحبت با داور تا تعویض هایی که با شروع نیمه دوم انجام شد.

بازی دیروز به نوعی شطرنج قلعه نویی و شفر بود؛ پیش از اعلام ترکیب سپاهان، ترکیب استقلال اعلام شده بود که همان ترکیب دیدار برابر الهلال بود ولی امیرقلعه نویی دست به تغییری مهم در ترکیب تیمش زد و محسن مسلمان را برای گرفتن میانه میدان جایگزین محمد کریمی کرد و در خط هجومی هم بازگشت استنلی کی روش خیالش را در خط هجومی راحت تر کرده؛ ضمن اینکه در خط دفاع هم در پست دفاع راست از محمد ایران پوریان بهره برد که تجربه بیشتری نسبت به حسن جعفری داشت.01397638

مجموعه این تغییرات برتری نسبی نیمه اول را به شاگردان امیرقلعه نویی داد ولی در نیمه دوم خروج مسلمان از ترکیب و ورود علی قربانی شاید آنطور که سرمربی سپاهان انتظار داشت، موثر واقع نشد و در مجموع شفر توانست گوی سبقت را از همتای ایرانی اش برباید.

نیمه دوم هیچ شباهتی به نیمه اول نداشت؛ بازی زیاد متوقف می شد و بازیکنان سپاهان یکی از دلایل باخت را همین موضوع عنوان می کردند و عقیده امیرقلعه نویی هم غیر از این نبود.

طی نیمه دوم التهاب و هیجان حاکم بر زمین و مربیان دو تیم کنار زمین بیشتر هم شده بود ولی حساسیت اتفاقات درون زمین تا حدودی مربیان را در حاشیه قرار داده بود ولی همچنان شفر و قلعه نویی دو فردی بودند که مضطرب ترین ها در نقش جهان به شمار می رفتند.

با این حال ثانیه های دشوارتری برای سرمربی سپاهان که خودش پیش اصطلاحی به نام "قلعه تایم" را به فوتبال ایران اضافه کرده بود، پیش رو بود. اشتباه یکی از تعویضی های سپاهان و صاحب توپ شدن استقلالی ها برای پاتوسی که دقایق پایانی خطرناک ترین بازیکن میدان شده بود، کافی بود تا او چند بازیکن سپاهان را ناباورانه در چند ثانیه دریبل بزند و آنها هم انگار فراموش کرده بودند، گزینه ای به نام خطا کردن وجود دارد تا جلوی پیش روی او را بگیرند.

01397619

پس بازیکنان سپاهان هم همان کاری را انجام دادند که امیرقلعه نویی کنار خط به آن فکر می کرد؛ اینکه ضربه پاتوسی به تور دروازه نرسد یا نیازمند آن را مهار کند ولی این اتفاقات رخ نداد تا قلعه نویی یکی از تلخ ترین شکست های خود را در تاریخ دوران مربیگری اش تجربه کند.

بیخود نبود که دقایقی پیش وینفرد شفر در گفتگو با "ورزش سه" دیدار روز گذشته تیمش برابر استقلال  به فصل آخر یک سریال هالیوودی تشبیه کرد که با درامی خاص پایان یافت؛ درامی که لحظات فراموش نشدنی زندگی را تشکیل می دهند و شاید همین توصیف شفر از پیروزی روز گذشته بتواند توصیف کننده غمی باشد که وجود قلعه نویی را پس از دریافت گل در ثانیه های پایانی گرفت.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها