کد خبر : 14807

اطلاعات بیشتر در مورد تشکیلات جدید برای بازار ارز

اطلاعات بیشتر در مورد تشکیلات جدید برای بازار ارز

رئیس‌کل بانک مرکزی از اجرایی شدن بازار متشکل ارزی تا پایان این ماه خبر داد. همتی تاکید کرد که اعضای هیات‌مدیره این بازار انتخاب شده و با رفع موانع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این بازار به‌زودی فعال خواهد شد، بازاری که برای انتقال معاملات غیرشفاف و خیابانی، به یک مکانیزم شفاف و متشکل طراحی شده است. همتی علاوه‌بر این، درخصوص سازوکار سیاست پولی جدید، وضعیت بازار ارز و بانک‌ها نیز نکاتی را تشریح کرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، عبدالناصر همتی روز گذشته نخستین نشست رسمی خود را با اصحاب رسانه پس از هشت ماه فعالیت برگزار کرد. همتی پیش‌تر به این موضوع اشاره کرده بود که به‌دنبال مصاحبه کردن با رسانه‌ها نیست، زیرا در هیچ جای دنیا نیز روسای بانک مرکزی مرتب با رسانه‌ها مصاحبه نمی‌کنند.

او در صحبت‌های دیروز خود نیز به این موضوع اشاره کرد، اما اضافه کرد که «بانک‌های مرکزی دیگر کشورها، مانند بانک مرکزی کشور ما درگیر موضوعاتی نظیر ارز، دارایی بانک‌ها و سایر مسائل نیستند». او تاکید کرد که پست‌های اینستاگرامی را جایگزین حرف زدن و مصاحبه کرده، تا آنچه می‌گوید حساب شده و از روی فکر باشد.

یکی از مهم‌ترین صحبت‌های همتی در روز گذشته، درخصوص مشخص شدن اعضای هیات‌مدیره بازار ارزی بود، بازاری که قرار است  تا پایان ماه جاری مورد بهره‌برداری قرار گیرد. رئیس‌کل بانک مرکزی با تاکید بر این موضوع که یکی از دستورات نخستین جلسه شورای پول و اعتبار، بحث بازار متشکل ارزی است، به این نکته اشاره کرد که روز شنبه، اعضای هیات‌مدیره بازار متشکل ارزی مشخص شد و با توجه به کارهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری که زمانبر است، این موضوع تا پایان ماه جاری عملیاتی می‌شود.

بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که این بازار قرار است در قالب یک شرکت فعالیت کند و هیات‌مدیره آن از کانون صرافان، بانک‌های دولتی و تجاری، شرکت فرابورس و شرکت خدمات انفورماتیک تشکیل می‌شوند. در این بازار قرار است که صراف‌ها معاملات خرد را در یک بستر مشخص و شفاف انجام دهند و در نتیجه با توجه به آگاه بودن خریداران و فروشندگان، از قیمت خرید و فروش معاملات، این معاملات با بیشترین کارآیی صورت گیرد. به بیان دیگر، مکانیزم خرید و فروش ارز در این بازار مشابه بازار بورس خواهد بود.

از سوی دیگر، در این مکانیزم ارزهای معتبر به جای نگهداری در گاوصندوق‌ها یا خانه‌ها، در بانک‌ها قرار می‌گیرند که در مرحله بعد می‌تواند دست سیاست‌گذار را برای اجرای سیاست‌های ارزی باز نگه دارد. از سوی دیگر، صرافان نیز می‌توانند در صورت نیاز به اسکناس خرد، این اسکناس را از بانک‌ها تهیه کنند. در این شرایط بانک‌ها و صرافی‌ها نیز وارد این بازار می‌شوند و در صورت فعال شدن این بازار، زمینه برای اعطای کارت‌های ارزی (مانند کارت‌های بانکی ریالی) فراهم خواهد شد. البته کارشناسان معتقدند که در این بازار باید ملاحظاتی در نظر گرفته شود.

نخست اینکه بانک مرکزی نیز باید مکانیزم بازار را برای قیمت تعادلی بپذیرد و خارج از این مکانیزم وارد خرید و فروش ارز نشود. از سوی دیگر، بانک مرکزی نباید به‌دنبال مدیریت نرخ نباشد و صرفا باید با بازارگردانی، نوسانات نرخ را مدیریت کند. از سوی دیگر، یکی از نگرانی‌ها درخصوص این بازار، عدم استقبال خریداران و فروشندگان خواهد بود که باید برای این موضوع نیز تمهیداتی در نظر گرفته شود تا به سرنوشتی مشابه حساب‌های ارزی بانک‌ها مبتلا نشود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها