کد خبر : 13566

در حمام کدام قسمت های بدن شسته نمی شود؟

در حمام کدام قسمت های بدن شسته نمی شود؟

باید توجه داشت ناف می‌تواند میزبان خوبی برای باکتری‌ها باشد، چرا که این ناحیه از بدن تمام شرایط رشد برای اینگونه موجودات را فراهم می‌کند. علاوه بر آن، این نقطه در هنگام شستشو زیاد جدی گرفته نمی‌شود.

بهداشت نیوز، دوش گرفتن می‌تواند، مقداری از گرد و غبار حاصل از تحرکات روزانه را از تن شما بزداید. اما این کار برای از بین بردن باکتری‌های مضری که روی نواحی مختلف بدنتان زندگی می‌کنند و گاها می‌توانند باعث بروز مشکلاتی برای بدنتان شوند کافی نیست. شاید شما به خاطر مشغله کاری و کمبود وقت فرصت کافی، برای حمام کردن نداشته باشید، اما باید صادق باشیم. در مدت زمان ۲ الی ۳ دقیقه نمی‌توان تمام نواحی بدن را شست و آن را کاملا تمیز کرد. درست است کسانی که هر روز دوش می‌گیرند، مقادیر زیادی از باکتری‌های روی پوست خود را از بین می‌برند. اما صرف زمان برای یک حمام اصولی کمی بیشتر از این زمانی است که برای دوش گرفتن اختصاص می‌دهید.

همانطور که می‌دانید هر کاری را که برایش وقت کافی صرف شود، نتیجه بهتری را در بر خواهد داشت. شاید ما هم از آن دسته افرادی باشیم که فکر می‌کنیم، از اینکه روزانه دوش می‌گیریم از شر انگل‌ها و باکتری‌های پوستی در امان هستیم باید توجه داشت،  که برخی از انواع باکتری‌ها جز با مواد شیمیایی نابود  نمی‌شوند و از آنجا که بدن پر از جاهای مخفی برای پناه گرفتن این موجودات میکرسکوپی است، پس نباید انتظار داشت با یک دوش گرفتن ساده بتوانیم آن‌ها را از سطح بدن پاک کنیم. آنتومی بدن به گونه‌ای است که ما در هنگام دوش گرفتن به تمام نقاط بدن توجه کامل نمی‌کنیم. در این مطلب شما را با ۵ نقطه از بدن آشنا می‌کنیم که در اکثر مواقع، هنگام حمام کردن نادیده گرفته می‌شود.

۱. شکم شما

با توجه به گفته دانشمندان درباره شکم و باکتری‌هایی که روی آن زندگی می‌کنند، ما اکنون می‌دانیم که شکم ما از تعداد بسیار زیادی از باکتری‌های مختلف میزبانی می‌کند. در حقیقت محققان بیش از ۱۴۰۰ نوع باکتری مختلف را از ۱۰۰ نفر افرادی که برای مطالعه انتخاب کرده بودند، کشف کردند. در واقع دانشمندان  با استفاده از پارچه‌های نخی این باکتری‌ها را از روی پوست افراد تحت آزمایش برداشت کرده‌اند و به باکتری‌ها اجازده رشد و نمو در محیط آزمایشگاهی دادند. تا بتوانند اطلاعات کافی را از آنها برداشت کنند. در این آزمایش‌ها دانشمندان متوجه شدند، کسانی که شکم خود را با آب و صابون شستشو دادند، به طور قابل توجه‌ای باکتری کمتری نسبت به سایر افراد داشتند. شاید درکش برای ما سخت باشد که چنین ناحیه کوچکی از بدن می‌تواند میزبان چنین حجمی از باکتری‌ها باشد. باید توجه داشت ناف می‌تواند میزبان خوبی برای باکتری‌ها باشد، چرا که این ناحیه از بدن تمام شرایط رشد برای اینگونه موجودات را فراهم می‌کند. علاوه بر آن، این نقطه در هنگام شستشو زیاد جدی گرفته نمی‌شود.

۲. ناخن‌های شما

ناخن‌های دست از آن نقطه جاهایی در بدن است که دسترسی به آن آسان نیست و شاید بهترین مکان برای رشد انواع میکروب‌ها و باکتری‌ها باشد. شاید بهترین راه برای پاک کردن ناخن‌ها کوتاه کردن به موقع آنها است. دسترسی به زیر ناخن‌ها برای نظافت کار آسانی نیست، به خصوص ناخن آقایان که معمولا برای این کار وقت کافی صرف نمی‌کنند. مطالعه‌ای در این باره در سال ۲۰۰۷ در دانشگاه آستون در انگلیس نشان داد که ۲۴ درصد از ناخن‌های مردان و ۱۵ درصد از ناخن‌های زنان که برای آزمایش برش داده شده بود، دارای باکتری‌های مضری بودند. طبق گفته محقق اصلی این آزمایش آقای آنتونی هیلتون که می‌گوید باکتری‌هایی زیر ناخن‌ها زندگی می‌کنند، برخی از انواع آنها می‌توانند باعث ایجاد اسهال و استفراغ شوند. وی خاطر نشان کرد که بسیار مهم است، وقتی به گوشت خام دست می‌زنید، زیر ناخن‌هایتان را به خوبی با آب و صابون بشویید. زیرا گوشت خام حاوی باکتری‌های مضری است. با این تفاسیر بسیار مهم است که وقتی حمام می‌کنید با دقت بیشتری زیر ناخن‌های خودتان را تمیز کنید تا میزبان خوبی برای میکرو اورگانیسم‌ها نباشید.

۳. پوست سر

بسیاری از مردم موهای خود را با انواع شامپو های مختلف با وسواس خاصی می شویند بی آنکه به پوست سر توجه ای داشته باشند. اما واقعیت این است که مراقبت از پوست سر شاید به مراتب مهمتر از موی سر باشد اگر پوست سر خوب تمیز نشود می تواند باعث بروز خارش و پوسته پوسته شدن آن شود. پوست سر شما پر از غدد عرق است که باید به درستی تمیز شوند. اگر این غدد نادیده گرفته شود باعث ایجاد دانه هایی روی پوست سر می شوند. وقتی قصد حمام کردن دارید سعی کنید قبل از اینکه از شامپو استفاده کنیدد پوست سر خود را با آب یک الی دو بار خوب بشوید به نحوی که غدد عرقی روی آن خوب شسته شده و راه‌های هوایی آن باز شود. اگر شما به شامپوهایی شیمیایی حساسیت دارد و باعث می‌شوند تا پوست سر شما پوسته پوسته شود، می‌توانید از شامپوهای ارگانیک و طبیعی موجود در بازار استفاده کنید. در هنگام شستن سر سعی کنید، پوست سرتان را به آرمی ماساژ دهید تا به خوبی تمیز شود. هنگامی که از شامپو استفاده می‌کنید، دقت داشته باشید تا آن را با آب خوب آبکشی کنید تا اثری از شامپو روی مو و پوست سر شما باقی نماند.

۴. کف پا

در بسیاری از مواقع در هنگام شستشوی بدن کف پا کاملا نادیده گرفته می‌شود. چون اکثرا فکر می‌کنند، شامپو و صابونی که برای بالاتنه استفاده می‌شود، روی پا و سپس به پاشنه پا می‌رسد و باعث تمیز شدن آن می‌شود. به همین خاطر از شستن این نقطه سر باز می‌زنند. بهترین روش برای پاک کردن پاها این است که بنشینید و با دستانتان به خوبی و با کمک لیف یا هر چیز دیگری به دقت کف پا و لای انگشتانتان را تمیز کنید. شما حتی می‌توانید پای خود را در لگن و یا وان نیز بشویید. استفاده از سنگ پا هم می‌تواند به شما کمک زیادی برای پاک کردن کف پا، از سلول‌های پوستی مرده کند. این سلول‌های پوستی مرده کف پا می‌توانند مکان مناسبی برای رشد و نمو انواع میکروب‌ها و باکتری‌های مختلف فراهم کنند. همانطور که می‌دانید تمام وزن بدن روی پاهای ما قرار دارد. پس رسیدگی و نظافت پا می‌تواند در اولویت ما باشد.

۵. پشت گوش

شاید یادتان باشد، در سال‌های نه چندان دور و در هنگام حمام کردن مادرتان تاکید می‌کرد که گوش‌تان را خوب بشویید. شما شاید برایتان جای سوال بود، چرا پشت گوش اینقدر مهم است. اما به طور درست و اصولی نگاه کنید، حرف مادران بسیار به جا و درست بوده است. از آن‌جایی که پشت گوشتان از آن نقطه از بدن است که بدون ابزار دیده نمی‌شود، به همین خاطر در هنگام شستشو زیاد جدی گرفته نمی‌شود. پشت گوشتان با توجه به ساختاری که دارد، می‌تواند محل خوبی برای تجمع باکتری‌ها و انواع میکروب‌ها باشد. به خصوص با توجه به غددی که برای مرطوب نگه داشتن پوست شما در آن وجود دارد، این رطوبت مکان بسیار مناسبی را برای رشد انواع میکرواورگانیسم‌ها فراهم می‌کند. این ترشحات اگر به موقع و خوب تمیز نشود، بوی بدی همچون بوی بد دهان به خودش می گیرد.

با ذکر این نکات امیدواریم از این به بعد فرصت بیشتری برای شستشوی دقیق بدن خود بگذارید. شما برای اینکه تمام نواحی بدن خود را به خوبی تمیز کنید، نیاز به وقت بیشتری دارید. اگر می‌خواهید میزبان تجمع زیاد باکتری‌ها روی بدن خود نباشید، به ناچار باید در هنگام حمام کردن، وقت بیشتری را صرف کنید.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها