کد خبر : 13099

حقایقی درباره موی سفید که قبلا نمی دانستید

حقایقی درباره موی سفید که قبلا نمی دانستید

موهای سفید هم زیبایی های خاص خود را دارد به شرطی که در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشید.

بهداشت نیوز: موی یک خانم تمام زیبایی و شکوه او را نشان می دهد. زود یا دیر موها شروع به سفید یا خاکستری شدن می کنند. حال باید یک تصمیمی بگیرید، که می خواهید موهای خود را رنگ کنید یا همین رنگ خاکستری یا نقره ای را نگه دارید. اگر انتخاب کردید که موهای خود را رنگ نکنید پس باید در مورد موهای سفید یا خاکستری حقایقی را بدانید تا احساس بهتری داشته باشید.

علت خاکستری شدن موها از نظر علمی

 

موها دارای فولیکول هایی هستند که حاوی رنگ می باشند و به آن ها ملانین می گویند و باعث رنگی شدن موها می گردند. به بالا رفتن سن، این سلول ها از بین خواهند رفت. بدون این پیگمان ها موها شروع به تغییر رنگ خواهند کرد و به رنگ های روشن تری مثل خاکستری، نقره ای یا حتی سفید تبدیل می شوند. اگر فولیکول ها تولید ملانین را متوقف کنند هرگز دوباره این ماده را تولید نخواهند کرد.

چرا و چگونه این اتفاق خواهد افتاد؟

 

ممکن است که شغل پر استرس یا نوجوانان نافرمان خود را یه این خاطر سرزنش کنید اما این اتفاق به دستور ژن های شما انجام می گیرد که چگونه و با چه سرعتی موها سفید شوند. بنابراین اگر والدینی داشته اید که در سن 30 سالگی موهای آن ها سفید شده است پس شانس شما افزایش می یابد.

رنگ پوست و نژاد چگونه بر سفیدی مو تاثیر خواهد گذاشت؟

 

به طور متوسط، افراد سفید پوست در نیمه های دهه سوم زندگی موها شروع به سفید شدن می کنند. آسیایی ها در اواخر دهه سوم زندگی، آمریکایی- آفریقایی معمولا تغییر رنگی تا نیمه های دهه چهارم زندگی مشاهده نخواهند کرد.

 سفیدی زود رس چیست؟

 

بعضی از افراد 10 سال زودتر از افراد عادی موهایشان شروع به سفید شدن می کند. علائم سفیدی زودرس عبارتند از:

•    سفید پوستانی که کمتر از 20 سالگی موی سفید دارند.

•    آسیایی هایی که کمتر از 25 سالگی موی سفید دارند.

•    آمریکایی- آفریقایی هایی که کمتر از 30 سالگی موی سفید دارند.

آیا سلامتی بدن بر روی سفیدی مو تاثیر می گذارد؟

 

بله می تواند عاملی باشد. شرایطی از قبیل:

•    کمبود ویتامین B12

•    در موارد نادر، تومور های ارثی

•    بیماری تیروئید

•    Vitiligo (بیماری است که رنگدانه های مو را از بین می برد.)

Alopecia areata می تواند موجب ریزش مو با رنگ های مختلف شود. همچنین ممکن است متوجه شوید که یک قسمت از موها با رویش دوباره به رنگ خاکستری درآمده اند.

آیا استرس رنگ موها را سفید می کند؟

 

به طور مستقیم نه. اما می تواند عاملی باشد که موها 3 برابر حد نرمال زودتر سفید شوند. و این امکان پذیر است که با بلند تر شدن موها ببیند که ریشه ها در حال سفید شدن هستند به جای این که رنگ طبیعی خود را داشته باشند.

سیگار کشیدن

 

سیگار کشیدن بر روی بدن از سر تا پا تاثیر خواهد گذاشت. این شامل موهای سر نیز خواهد شد. یک تحقیق نشان داد که که افراد سیگاری 21.2 برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری دچار سفیدی مو خواهند شد. دود سیگار باعث زرد شدن موها می شود.

آیا می توان موهای سفید را کند یا نه؟

 

یک باور قدیمی است که می گوید: "اگر یک موی سفید را بکنی سه تا به جای آن رشد خواهد کرد." این اتفاق نخواهد افتاد. اگر یک نخ مو را از ریشه بکنید تنها یک نخ مو جای آن را خواهد گرفت. اما باید آگاه باشید که با کشیدن موها به فولیکول های آن ها آسیب وارد می کنید و این ممکن است باعث شود که دیگر موهای جدید رشد نکنند یا موها نازک تر شوند.

آیا خاکستری شدن موها حس متفاوتی ایجاد می کند؟

 

موهای خاکستری نازک تر از موها با رنگ طبیعی هستند زیرا کوتیکول آن ها نازک تر است. موهای خاکستری نیاز به مراقبت بیشتری در برابر آب، اشعه فرابنفش خورشید، رطوبت، مواد شیمایی و طریقه خشک کردن موها دارند. بدون این مراقبت ها موه ها آب خود را از دست می دهند. بنابراین موها خشک شکننده خواهند شد.

مراقبت از مو ها به کمک محصولات خوب

 

محصولاتی که رطوبت کافی در خود دارند و روغن مو می توانند از خشکی و شکننده بودن موهای خاکستری و سفید جلوگیری کنند. گرما و حرارت لامپ یا نور خورشید موهای خاکستری را سفید یا زرد خواهند کرد. از آرایشگر خود می توانید در مورد جلوگیری از این اتفاق راهنمایی بگیرید. استفاده از شامپو های مناسب می تواند از تغییر رنگ موهای خاکستری جلوگیری کند.

پنهان کردن موهای خاکستری بدون استفاده از رنگ

 

اگر فقط چند نخ از موها سفید یا خاکستری شده اند می توانید با خلاقیت آن ها را پنهان کنید. از گیره های سر جالب استفاده کنید.

موها را درست کوتاه کنید

 

موها را هر 6 تا 8 هفته کوتاه کنید. 100% خانم هایی که موهای سفید دارند آن ها را کوتاه می کنند. اما می توانید آن ها را لایه لایه کوتاه کنید. این کار باعث زیباتر دیده شدن و سلامت بهتر موها خواهد شد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها