کد خبر : 12663

تیم ها داور بازنشسته استخدام کنند!

تیم ها داور بازنشسته استخدام کنند!

فریدون اصفهانیان رئیس کمیته داوران می گوید برای کاهش هجمه های اخیر علیه داوری، باشگاه های معترض با جرایم بیشتری مواجه خواهند شد.

فریدون اصفهانیان رئیس کمیته داوران امروز در ورزشگاه نقش جهان حاضر بود و پس از پایان بازی میان دو تیم سپاهان و پارس جنوبی جم که با یک گل به سود شاگردان امیرقلعه نویی خاتمه یافت، در گفتگو با خبرنگاران اصفهانی و در پاسخ به این سوال که دلیل هجمه های اخیر علیه داوری را چه می داند، توضیح داد: داوران ما سعی می کنند قضاوت درستی داشته باشد. دوم اینکه هیچ داوری عمدا یک صحنه را به نفع یا ضرر یک تیم نمی گیرد. وظیفه ما این است که داورانمان را از نظر روحی و روانی و دانش سطحشان بالا ببریم و این کار را در شروع فصل، نیم فصل و طی فصل انجام دادیم.

اصفهانیان ادامه داد: ما مدرسان جام جهانی را به ایران آوردیم و آمادگی جسمانی داوران را سنجیدیم و کسانی که نتوانستند تست آمادگی جسمانی را پاس کنند، استفاده نکردیم. گذشته از این خب به هر حال تیم ها بازی می کنند و داور ممکن است اشتباه کند و ما این را می پذیریم ولی سعی می کنیم اشتباهات را کاهش دهیم. الان می بینید که برای اینکه اشتباهات کم شود، از دو داور پشت دروازه هم استفاده می کنیم. این ها به خاطر این است که اشتباهات کم شود ولی شما در جام های جهانی هم اشتباه می بینید، حتی وقتی از VAR استفاده می شود؛ چرا؟ چون انسان قضاوت می کند. ما اما وظیفه داریم که اشتباهات را کم کنیم؛ به داوران توصیه کنیم تا بیشتر زحمت بکشند و با داشتن آمادگی جسمانی بالا زاویه دید بهتری داشته باشند.

اصفهانیان در مورد هجمه های اخیر بیان کرد: به هر حال منافع برخی در این بین در خطر است. حالا یا خودشان اشتباه می کنند یا فکر می کنند که داوران اشتباه کرده اند. به هر حال این اتفاقات افتاده و ما هم در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال از باشگاه ها می خواهیم که مانند مربی، تدارکات و افرادی که دارند، یک داور بازنشسته هم استخدام کنند. چون خیلی بازیکنان نمی دانند که خطاها چگونه است و کدام خطاها اخراج دارد. این ها را باید آموزش بدهند. چطور مربی تاکتیک را به بازیکنان ارائه می دهد، یک داور هم باید باشد تا اطلاعات بدهد به بازیکنان و مربیان.

وی ادامه داد: در فدراسیون با تمام کمیته هایی که درگیر فوتبال هستند مثل کمیته انضباطی، کمیته اخلاق و ... توافق کردیم و با آقای تاج جلسه داشتیم تا از این به بعد با جرایم بیشتری با خاطیان برخورد کنیم. سعی می کنیم آئین نامه طوری باشد و جرایم طوری باشد که بازدارنده باشد. بعضی مواقع جرایم مثلا 10 میلیون و 5 میلیون تومان است که برای برخی بازیکنان و باشگاه ها اصلا چیزی نیست. به هر حال فکر می کنم اگر بازیکنان و مربیان کار خودشان را انجام دهند، مشکلی پیش نمی آید. این را هم به شما قول می دهم که داوران ما سالم هستند و به قصد اشتباهی نمی کنند.

سوال بعدی از اصفهانیان در مورد فرآیند استقرار سیستم VAR بود که او پاسخ داد: ما حتی به صورت آفلاین این سیستم را پیاده کردیم ولی بایستی حتما از فیفا اجازه بگیریم. تا موافقت فیفا را نگیریم نمی توانیم اجرا کنیم. برای استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی در دربی هم باید فیفا موافقت کند. یک شرکت داخلی در حال انجام این کار است.

منبع:ورزش سه

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها