کد خبر : 10624

معلمان حق التدریس و چالش امنیت شغلی

معلمان حق التدریس و چالش امنیت شغلی

در بررسی مشکل آموزش‌وپرورش در مسئله تربیت معلم، وضعیت معلمان حق‌التدریس از ضرورت مضاعفی برخوردار است و اینکه حق‌التدریس‌ها بدون داشتن امنیت شغلی چگونه می‌توانند با کیفیت معلمی کنند؟

به گزارش تسنیم؛ حجت‌الاسلام علی ذوعلم در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع "کتب درسی" اظهار کرد: باید نگاهی کلان به نقشه راه داشته باشیم که مبانی نظری سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی دو سندی هستند که هر وزیر و معاون وزیری خود را مسئول اجرای آن می‌داند البته این دو سند هنوز نیاز به بررسی و کار  دارند و باید الگوهای مختلف برای آن طراحی شود تا تغییرات بیشتری را در نظام آموزشی شاهد باشیم.

آیا حق‌التدریس‌ها مناسب معلمی هستند؟

وی در واکنش به اظهارات دکتر حداد عادل مبنی بر اینکه معلمان حق التدریس نمیتوانند استخدام شوند، گفت:  مشکل ما این است گاهی جنبه اقتصادی بر توانمندی تخصصی و تربیی غلبه می‌یابد، اینکه فردی  برای مدت موقت آن هم به دلیل ناچاری آموزش‌‌وپرورش چون ردیف استخدامی کافی نداشته است، به ما کمک کرده و به کلاس درس رفته است، آیا یک یا دو سال حضور او مجوزی میشود که فرد بدون گذراندن دوره های آموزشی لازم در دانشگاه فرهنگیان به صورت دائمی ادامه فعالیت دهد؟ صحبت‌های آقای حداد عادل مورد غفلت قرار گرفت و مطلب اصلی او این بود که تربیت معلم در آموزش و پرورش بسیار مهم است و به این روش جذب نیرو نقد وارد کرد و ما سال هاست دچار معضل در حوزه تربیت معلم هستیم.

آموزش‌وپرورش ابزارهای حذف کنکور را فراهم نکرده است

به گزارش تسنیم، محمد بیرانوند عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه در پاسخ به پرسش رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مبنی بر چرایی عدم اجرای قانون حذف کنکور گفت: گویا جای ما با هم عوض شده و ما باید این پرسش را مطرح کنیم. مجلس وقتی می بیند سازوکارها فراهم نیست باید چه کند آموزش و پرورش باید ابزارهایی برای حذف کنکور استفاده می‌کرد که رخ نداده است.

وی افزود: ما هم آرزو داریم این اتفاق بیافتد، اما زیرساخت‌ها فراهم نشده است. چه ابزاری داریم که تشخیص دهیم دانش‌آموزان مستعد هستند به رشته های مختلف بروند؟ بخصوص اینکه بیش از 500 هزار نفر داوطلب رشته تجربی‌اند.

معلمی که امنیت شغلی ندارد چگونه می‌تواند به خوبی تدریس کند؟

عضو کمیسیون آموزش  تحقیقات مجلس در واکنش به اظهارات دکتر حداد عادل مبنی بر اینکه معلمان حق‌التدریس نمی‌توانند استخدام شوند، گفت: بنده نشنیدم، اما باید بگویم مصوبه مجلس نهم این بود که تعدادی نیروهای پیش دبستانی برابر نیاز آموزش و پرورش به عنوان معلم حق التدریس مشغول بکار شوند که بیش از 33 هزار نفر هستند.

وی ادامه داد: بنده این طرح را نوشتم ‌ این معلمان به فردای شغلی خود اطمینان ندارند و به همین علت آموزش قوی نمی‌بینند و انگیزه ندارند و ما خواستیم که استخدام شوند که با قدرت سرکلاس بیایند و تربیت شدگانی باشند که بدرستی از عهده تعلیم و تربیت بربیایند. افرادی که الان سرکلاس هستند و اطمینان خاطر ندارند چطور می‌خواهند بچه‌ها را به خوبی آموزش دهند؟ مگر افرادی که از طریق ماده 28 یعنی استخدام جذب می‌شوند فقط یک سال دوره آموزشی را طی نمی‌کنند؟ هدف ما این است که این افراد از مجرای درست خود و با گذراندن دوره آموزشی یک ساله وارد مدارس و از مجرای درست خود استخدام شوند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها