کد خبر : 10465

مصوبه جدید بانک مرکزی عرضه ارز را افزایش می دهد؟

مصوبه جدید بانک مرکزی عرضه ارز را افزایش می دهد؟

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در واکنش به مصوبه اخیر بانک مرکزی که هدف آن تشویق بازگشت ارز حاصل از صادرات است گفت: به نظر می‌رسد این بسته پیشنهادی، چندان گشایشی برای صادرکنندگان ایجاد نمی کند و تاثیر چندانی در افزایش صادرات نخواهد داشت.

حسین سلاح‌ورزی در گفت‌وگو با تسنیم، با تاکید بر لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات برای تامین نیازهای ارزی کشور اظهار کرد: باید به این نکته توجه کرد که همه صادرکنندگان باید در شرایط فعلی، تمام سعی خود را برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی به کار ببندند و تلاش کنند تا نیازهای ارزی کشور در این برهه از زمان تامین شود و دچار مشکلات ارزی برای رفع نیازهای کشور نشویم.

وی در ادامه با اشاره به لزوم طراحی شیوه‌ای منطقی و عادلانه برای بازگشت ارز صادرکنندگان به کشور، گفت: ما معتقدیم نباید شیوه‌های پیشنهادی بازگشت ارز حاصل از صادرات برای همه صادرکنندگان به یک شکل باشد و باید صادرکنندگان، بر اساس استفاده از ارز دولتی یا مواداولیه سوبسیددار، دسته بندی شوند.

وی اضافه کرد: بر این اساس لازم است صادرکنندگان به دو دسته تقسیم شوند؛ دسته نخست، صادرکنندگانی که فرآورده‌های صادراتی آن‌ها با مواداولیه سوبسیدی که با ارز دولتی تامین شده و دسته دوم صادرکنندگانی که محصولات صادراتی آن‌ها بدون سوبسید بوده و ارز دولتی دریافت نمی‌کنند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: بدنبال این دسته‌بندی، باید ساز و کاری فراهم شود تا صادرکنندگان دسته نخست که از ارز دولتی استفاده کرده‌اند یا فراورده‌های آن‌ها با مواداولیه سوبسیدی تامین شده، بازگشت ارز حاصل از صادراتشان از همان فرایند تامین ارز اولیه‌شان، انجام شود و این ارز را توسط همان فرایند به چرخه ارزی کشور بازگردانند، و آن دسته از صادرکنندگانی که ارزشان را از بازار آزاد تهیه کرده‌اند نیز باید در همان فرایندی که تامین ارز کرده‌اند، ارز حاصل از صادراتشان را به چرخه ارزی بازگردانند.

به گفته وی، صادرکنندگان باید ارز حاصل از صادراتشان را با همان قیمت و در همان فرایندی که برای مواد اولیه خود تامین ارز کرده‌اند به چرخه اقتصادی بازگردانند.

سلاح‌ورزی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی خروج سرمایه از طریق صادرات انجام نمی‌شود، گفت: ما امروز در شرایط تحریم هستیم و طبیعتاً در ارتباطات بانکی خود با کشورهای دیگر در تنگنا قرار داریم؛ لذا طبیعی است که برگشت ارز حاصل از صادرات، کار ساده‌ای نیست و حتی دولت نیز برای بازگرداندن ارز حاصل از فروش نفت، با مشکل مواجه است.

وی در واکنش به مصوبه اخیری که به منظور تشویق صادرکنندگان برای بازگشت ارز حاصل از صادرات ابلاغ شده است گفت: به نظر می‌رسد این بسته پیشنهادی، چندان گشایشی برای صادرکنندگان ایجاد نمی کند و به همین دلیل هم تاثیر چندانی در افزایش صادرات کشور نخواهد داشت.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: ما پیش از این و در ابتدای پاییز نیز بارها هشدار داده بودیم که قوانین دست و پا گیر در این بخش نه تنها کمکی به افزایش بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور نخواهد کرد بلکه صادرات کشور را هم با مشکل مواجه می‌کند.

سلاح‌ورزی با اشاره به مشکلات تامین ارز برای صادرکنندگان از سامانه نیما گفت: متاسفانه در سامانه نیما، ارز چندانی عرضه نمی‌شود و همین امر باعث صف طولانی برای تامین ارز شده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید برای کالاهای استراتژیک، از جمله دارو و نیازهای اساسی کشور برنامه‌ریزی داشته باشد گفت: بغیر از این بخش که کالاهای استراتژیک و نیازهای اساسی کشور را شامل می‌شود، مابقی نیازهای ارزی باید به سامانه‌ای موکول شود که صادرکنندگان بتوانند با تزریق ارز حاصل از صادراتشان، سایر نیازهای ارزی را پاسخ دهند و قطعاً میزان عرضه و تقاضا در این سامانه، می‌تواند در قیمتی مابین قیمت نیمایی و قیمت بازار آزاد به تعادل برسد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها