کد خبر : 9956

گام به گام افزایش قدرت موتور خودرو

گام به گام افزایش قدرت موتور خودرو

هر چه موتور خودرو دارای قدرت و اسب بخار بیشتر باشد، سریع‌تر شتاب گرفته و سرعت می‌گیرد. بنابراین طبیعی است که به سوال متداول مالکان خودرو پرداخت که مرتبط با چگونگی استفاده از حداکثر قدرت خودرو برای عملکرد بهتر است.

به گزارش خودروتک، در حالی که راه‌های بسیار زیادی هستند تا بتوان کارایی خودرو را افزایش داد، چهار ناحیه در خودرو وجود دارد که افزایش قدرت فعلی خودرو از طریق آن‌ها آسان‌تر بوده برای افزایش اسب بخار خودرو راه‌هایی از آن طریق وجود دارد. بدون توجه به این موضوع که خودروی شما فقط به صورت روزانه یا همانند یک ماشین مسابقه رانده شده، همیشه حس چسبیده شدن به صندلی به هنگام فشار روی پدال گاز حس فوق‌العاده‌ای است. پیروی از راه کارهای پیش رو به شما کمک کرده تا به این مهم دست پیدا کنید.

 

 

قسمت ۱ از ۴ : چگونه مراقبت و نگهداری کمک می‌کند؟

مراقبت و نگهداری مناسب و انجام تعمیرات خودرو در مرحله اول به عملکرد مناسب‌تر قدرت خودرو منجر می‌شود.

قدم اول: از بنزین با کیفیت استفاده کنید

مطمئن شوید که از سوخت با کیفیت دارای بالاترین درجه اکتان استفاده می‌کنید. استفاده کردن از عدد اکتان ۹۵ می‌تواند به خودرو کمک کند تا از حداکثر اسب بخار خود استفاده کند.

قدم دوم: فیلترها را تمیز نگه دارید

تمیز و به دور از هر گونه مواد زائد نگه‌داشتن فیلترهای هوا و سوخت خودرو نه تنها یک ضرورت در مراقبت از خودرو بوده، بلکه باعث به حداکثر رسیدن اسب بخار موجود در موتور خودرو می‌شود.

قدم سوم: شمع‌ها را تعویض کنید

از تعویض به موقع و منظم شمع‌های خودرو اطمینان حاصل کنید تا در سیستم قدرت‌رسانی به موتور عمل احتراق به خوبی انجام گیرد.

قدم چهارم: روغن‌های خودرو را به طور منظم عوض کنید

در صورت لزوم تمامی روغن‌های خودرو را مورد بررسی قرار داده و تعویض کنید.

 

 

 

قسمت ۲ از ۴ : هرچقدر خودروی شما سنگین‌تر باشد آهسته‌تر حرکت می‌کند.

یکی از بهترین کارهایی که شما می‌توانید انجام دهید تا اسب بخار خودرو را افزایش دهید، کاهش وزن خودرو است. این کار منجر به بالا رفتن نسبت وزن به سرعت خودرو می‌شود. موتوری که ۱۰۰ اسب بخار قدرت را تولید می‌کند خودرویی که وزن ۹۰۷ کیلوگرم دارد را به مراتب سریع تر از خودرویی که ۱۳۶۰ کیلوگرم با همان موتور را حرکت می‌دهد.

هشدار:

به هنگام تصمیم برای جدا کردن بعضی قطعات خودرو برای کاهش وزن، لازم به ذکر است که گاهی اوقات به یک سری مسائل باید توجه داشت. اینکه در تصمیم شما چه چیزی از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است:

سرعت و یا گاهی اوقات راحتی؟

قدم اول: رینگ‌های سنگین را با مدل سبک‌تر آن‌ها تعویض کنید

تعویض رینگ‌های کارخانه و با رینگ‌های سبک‌تر همانند تعویض تایرها یکی از ارتقاهای بسیار عالی در خودرو محسوب می‌شود. نه تنها خودروی شما وزن خود را کاهش می‌دهد بلکه ظاهر بسیار بهتری را پیدا کرده و همچنین بهتر عمل می‌کند. به احتمال زیاد با هر تایر حدود ۴٫۵ تا ۶٫۸ کیلوگرم کاهش وزن خواهید داشت.

قدم دوم: بدنه خودرو را تعویض کنید

تعویض بدنه خودرو با مدل ساخته شده از فایبرگلس یا فیبر کربن می تواند میزان زیادی از وزن خودرو را کاهش داده و ظاهر آن را نیز بهتر کند. تعویض کاپوت و گل گیر و صندوق عقب با مدل فیبر کربنی آن می تواند ۲۷٫۲ تا ۶۳٫۵ کیلوگرم از وزن خودرو را کاهش دهد و این مقدار بستگی به ساخت و مدل خودروی شما بستگی دارد.

قدم سوم: باتری خودرو را تعویض کنید

تعویض باتری خودرو با مدل کوچک‌تر و لیتیومی می‌تواند ۹ تا ۱۳٫۶ کیلوگرم وزن اضافی خودرو را کاهش دهد.

قدم چهارم: حذف قطعات اضافی سیستم تهویه مطبوع خودرو

اگر شما می‌توانید بدون سیستم تهویه مطبوع خودروی خود احساس خوبی داشته باشید و با این موضوع مشکلی ندارید، حذف تمامی قطعات مرتبط با سیستم تهویه مطبوع می‌تواند ۶۳٫۲ تا ۴۵٫۴ کیلوگرم از وزن خودرو را کاهش دهد. حذف این سیستم به معنی این است که موتور برای عملکرد یکی از قطعات جانبی انرژی صرف نمی‌کند و بدین معنی است که موتور به سختی کار نمی‌کند.

هشدار:

اگر حذف سیستم تهویه مطبوع تصمیمی است که شما در نظر دارید مطمئن شوید که سردکننده خودرو را به طور ایمن ریکاوری، بازیافت و تخلیه کرده‌اید. سیستم را در فضای آزاد تخلیه نکنید. چرا که برای محیط زیست، سلامتی و نفس کشیدن انسان مضر بوده و می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را داشته باشد.

قدم پنجم: تمامی قسمت‌هایی که نیاز ندارید را حذف کنید

در صورتی که این قسمت توصیه نمی‌شود اما حذف لاستیک یدک و سایر متعلقات آن می‌تواند حدود ۲۲٫۶ تا ۳۴ کیلوگرم را کاهش دهد. شما همچنین می‌توانید صندلی‌های عقب، کمربندهای عقب و قطعات داخلی مرتبط با عقب خودرو و صندوق عقب را حذف کنید. این قسمت‌ها شاید به تنهایی سبک به نظر بیایند اما با یکدیگر می‌توانند وزنی حدود ۱۸ تا ۲۷٫۲ کیلوگرم  را شامل شوند.

 

 

قسمت ۳ از ۴ : ارتقا خودرو

ارتقا قطعات اصلی خودرو می‌تواند باعث افزایش اسب بخار و قدرت موتور و سریع‌تر شدن خودرو شود.

قدم اول: تعویض سیستم ورودی هوای خودرو

تعویض این قسمت با سایز بزرگ‌تر آن می‌تواند باعث ورود بیشتر هوا به موتور شود. همچنین با سیستم هوای خنک ورودی به سیستم، دمای هوای ورودی به موتور نیز کاهش می یابد. هوای خنک بیشتر (هوای خنک چگال‌تر بوده و از این رو حجم بیشتری دارد) به این معنی است که کامپیوتر خودرو مقدار بیشتری سوخت را به موتور اضافه می‌کند. این به معنی احتراق شدیدتر در محفظه احتراق بوده و این موضوع خود باعث ایجاد قدرت بیشتر می‌شود. تنها ارتقا سیستم ورودی هوای خودرو می‌تواند اسب بخار خودرو را از ۵ به ۱۵ اسب بخار افزایش دهد که این خود به موتور و مدل سیستم ورودی هوای نصب شده بستگی دارد. با اضافه کردن این سیستم به سیستم ارتقا یافته اگزوز می‌توان شاهد افزایش اسب بخار تا ۳۰ نیز بود.

قدم دوم: ارتقا سیستم اگزوز

ارتقا این سیستم همراه با سیستم ورودی هوا می‌تواند باعث دستاوردهای خوبی شود. نصب اگزوز جریان آزاد با لوله‌های با قطر بزرگتر اجازه می‌دهد تا موتور به سرعت بیشتری دود را خارج کند.

سیستم ارتقا اگزوز متشکل است از:

  • منیفولد یا چند‌راهه اگزوز: این قسمت نه تنها باعث افزایش قدرت شده بلکه وزن کلی خودرو را نیز کاهش می‌دهد.
  • مبدل کاتالیستی با عملکرد بالا و صدا خفه‌کن: باعث افزایش جریان دود خروجی از اگزوز شده که این امر منجر به راحت‌تر کار کردن موتور و در نهایت افزایش قدرت می‌شود.
  • اگزوز با قطر بزرگ: این کار منجر به خروج مقدار بیشتری از گاز می‌شود. همچنین دانستن استفاده از چه اگزوزی برای ارتقا امری مهم است.

اگر خودروی شما به طور معمولی کار می‌کند قطر مناسب دهانه اگزوز برای خودروهای ۴ سیلندر ۲٫۵ اینچ و برای خودروهای ۶ و ۸ سیلندر ۳ اینچ می‌باشد.

اگر خودروی شما توربو و تقویت شده باشد آنگاه برای خودروهای ۴ سیلندر اگزوز با دهانه ۳ اینچ و برای ۶ و ۸ سیلندر اگزوز ۳٫۵ اینچ مناسب می‌باشد.

قدم سوم: ارتقا میله سوپاپ

این قطعه دهانه و شیرها را در خودرو حرکت می‌دهد. نصب یک سوپاپ فعال‌تر اجازه می‌دهد تا دریچه‌ها هوای بیشتری را وارد کرده و گاز خروجی بیشتری تولید شود که نتیجه این امر افزایش قدرت خودرو می‌باشد. ارتقا سوپاپ و تنظیم زمان‌بندی موتور عملکرد موتور را به حداکثر رسانده به خصوص در مواقعی که سیستم اگزوز و ورودی هوا نیز ارتقا داده شده باشد.

 

 

قسمت ۴ از ۴ : القا اجباری

سریع‌ترین و در عین حال گران‌ترین روش افزایش قدرت موتور نصب یک سوپرشارژ یا توربو شارژ است. این قطعات مرتبط به ابقا اجباری بوده چرا که هر دو آنها هوای اضافی را بالاجبار به موتور می‌فرستند. به خاطر داشته باشید که ورود بیشتر هوا به موتور خودرو به معنای اضافه کردن مقدار بیشتری از سوخت می‌باشد که این امر منجر به احتراقی بزرگتر در محفظه احتراق می‌شود. همه اینها باعث افزایش قدرت خودرو می‌شود.

قدم اول: نصب یک سوپرشارژر

سوپرشارژر مانند ژنراتور با پمپ انتقال قدرت عمل می‌کند. همانطور که دور موتور شما افزایش می‌یابد ورود هوا به موتور را افزایش می‌دهد. این یک اصلاح و تغییر بزرگ به حساب می‌آید اما همانند سیستم تهویه مطبوع یک نیروی چرخشی دیگری را به موتور وارد می‌کند؛ که این خود یک مسئله دیگر است. قدرت اضافی همیشه در آن موجود است تا زمانی که شما فشار بیشتری به پدال گاز بیاورید. نصب یک سوپرشارژر به خودی خود و بدون هیچ ارتقا دیگری می‌تواند ۵۰ تا ۱۰۰ اسب بخار قدرت موتور را افزایش دهد.

قدم دوم: نصب یک توربوشارژر 

توربوشارژر برای استفاده از گازهای خروجی از اگزوز برای چرخاندن یک توربین مورد استفاده قرار می‌گیرد که چرخش این توربین باعث ورود بیشتر هوا به موتور می‌شود. این یک راه بسیار عالی برای استفاده از انرژی هدر رفته و تبدیل آن به انرژی قابل مصرف می‌باشد. توربوشارژرها اندازه و کارایی های مختلفی دارند و به همین دلیل برای استفاده از یک توربوشارژر مناسب برای موتور خودروی خود باید زمان زیادی برای تحقیق درباره آن صرف کنید. بسته به اینکه با چه تصمیم و جزییاتی شما قصد نصب توربوشارژر را دارید در کمترین حالت ۷۰ و در بیشترین حالت ۱۵۰ اسب بخار به قدرت موتور شما اضافه خواهد کرد. شما همیشه با توجه به محل اقامت خود و دستورالعمل‌های قانونی آن قبل از هرگونه تغییر در وسیله نقلیه خود می‌خواهید اطمینان حاصل کنید. برخی از ارتقاها در برخی کشورها ممکن است قانونی باشد در برخی دیگر نباشد.


منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها