کد خبر : 9914

6 اشتباه اعصاب خردکن در رانندگی

6 اشتباه اعصاب خردکن در رانندگی

اشتباهات رایج رانندگی همان اعمالی در هنگام رانندگی با خودروی شخصی می باشد که می تواند ضرر ها و حتی خطرهایی را با خود به همراه داشته باشد. به طور کلی از این اشتباهات به عنوان عادت های بد رانندگی نام برده می شوند.

به گزارش خودروتک، در بیشتر موارد این اشتباهات رایج رانندگی منجر به تحمیل شدن هزینه های زیادی برای تعمیر خودرو می شوند. به عنوان مثال روشن ماندن کولر در مسیرهای سربالایی و یا رانندگی با سرعت بالا، تاثیر مستقیمی روی میزان مصرف سوخت دارد. البته پائین آوردن پنجره هم در سرعت های بالا تاثیر زیادی روی مصرف سوخت خواهد گذاشت. برخی از رانندگان خیال می کنند تنها با تعویض به موقع روغن خودرو ، تعویض تسمه تایم ها ، تعویض فیلتر ها و جابجا کردن تایرها ، تمام تلاش برای نگهداری صحیح خودرو را انجام داده اند ، غافل از اینکه برخی از عادت های بد راننگی می توانند ضررهای بیشتری بجا بگذارند. البته سرویس دوره ای خودرو تاثیرات مثبت زیادی روی وضعیت فنی و ظاهری خودرو می گذارد ولی باز هم یک سری از اشتباهات رایج رانندگی هستند که کار را خراب می کنند. پس نحوه رانندگی به طور دقیق می تواند از به وجود آمدن یک سری مشکلات برای خودرو جلوگیری کند. در ادامه می توانید ۶ مورد از مهمترین اشتباهات رایج رانندگی را بخوانید.

اشتباهات رایج رانندگی

در این بخش ۶ مورد از بدترین عادت های راننگی برای شما آورده شده که می توانید با رعایت کردن آنها عمر خودروی خود را افزایش دهید.

۱- گذاشتن دست روی دنده

در شکل صحیح رانندگی تنها زمانی باید دست تان را روی اهرم دنده قرار دهید که قصد تعویض دنده را دارید. باید بدانید که گذاشتن دست روی اهرم دنده با عث فشار آوردن روی بوش ها و مکانیزم سنکرونیز گیربکس می شود و منجر به فرسوده شدن آنها به مرور زمان می شود. پس در شکل صحیح رانندگی باید تنها در زمان تعویض دنده دستمان را روی اهرم دنده قرار دهیم. این کار باعث می شود استهلاک کمتری متوجه خودرو شود.

۲- استفاده نکردن از ترمز دستی

بطور کلی در زمان پارک کردن خودرو دو عامل می تواند از به حرکت در آمدن خودرو جلوگیری کند که مهمترین آن استفاده از ترمز دستی است و عامل دیگر قرار دادن خودرو در دنده می باشد. فرا موش نکنید که اگر خودرو را تنها در دنده قرار دهید تمام نیروی خودرو به قسمت گیربکس وارد می شود و ضررهای زیادی خواهد داشت. سیستم دنده در این مواقع برای نگهداری خودرو از زبانه های کوچکی استفاده می کند که در صورت فشار آمدن با آنها، زودتر از زمان مشخصی خراب و فرسوده می شوند. به همین دلیل گفته می شود همواره باید از ترمزدستی خودرو برای این کار استفاده نمود.

اشتباهات رایج رانندگی

استفاده کردن از ترمز دستی

۳- سنگین کردن خودرو

یکی از مهمترین اشتباهات رایج رانندگی حمل بار اضافی و زیاد با خودرو است. در حقیقت حمل وسایل اضافی می تواند باعث سنگین شدن خودرو شود. البته منظور این نیست که وسایل اصلی خودرو مانند صندلی ها را از جای در آرید تا وزن خودرو را کاهش دهید. به طور کلی قوانین رانندگی صحیح به ما می گوید همواره استاندارد های خودرو را جابجا نکنید و در رانندگی از آنها تبعیت داشته باشید. به هرحال جدا از اینکه هر یک کیلو وزن اضافه می تواند مصرف سوخت خودرو را افزایش دهد، این نیروی اضافه روی سیستم تعلیق خودرو تاثیرات منفی خواهد گذاشت. از این بخش نتیجه می گیریم قبل از شروع به رانندگی با نگاه کردن به صندلی عقب و صندوق عقب، از نبود وسایل سنگین اضافی مطمئن شویم.

۴- کم بودن بنزین در باک خودرو

شاید شما هم در برخی موارد در زمانی که بودجه ی کافی ندارید تنها ۱۰ لیتر بنزین بزنید. خیلی از رانندگان نمی دانند این کار می تواند تاثیرات منفی داشته باشد. خیلی از پمپ های بنزین جدید که در خودرو ها استفاده می شوند . دلیل آن هم این است که این پمپ ها برای خنک شدن از بنزین موجود در باک استفاده می کنند. و این باعث می شود زمانی که مقدار بنزین موجود در باک خودرو کم باشد، این پمپ ها داغ شوند و به مرور زمان و در صورت تکرار زیاد این کار، بسوزند و از کار بیافتند.

۵- شروع به حرکت و توقف سریع

یکی از بدترین اشتباهات رایج رانندگی همین حرکت و توقف سریع است و الته می تواند برای خیلی از افراد لذت بخش هم باشد. به هر حال این کار هم می تواند منجر به افزایش میزان مصرف سوخت خودرو شود. برخی از توقف های ناگهانی اجتناب ناپذیر می باشند اما می توانند منجز به فرسایش برخی قطعه ها مانند لنت ها و دیسک ها با سرعت بیشتری شوند. در حقیقت در رانندگی صحیح باید همواره حواسمان به به اطراف خودرو و بخصوص خودروی جلویی باشد تا از شرایطی که مجبور باشیم پدال ترمز را با سرعت و عجله فشار دهیم، جلوگیری نمییم.

۶- رانندگی با دور موتور بالا در زمان سرد بودن موتور و لحظاتی پس از استارت زدن

به طور کلی باید در زمانی که پیشرانه سرد است و تازه استارت زده ایم، یک الی ۲ دقیقه صبر کنیم موتور گرم شود و سپس شروع به رانندگی کنیم. همین صبر یک و دو دقیقه ای می توان باعث روغن کاری بهتر شود و از برخی خسارات و فرسوده شدن ها جلوگیری کند. گاز دادن بلافاصله پس از روشن کردن خودرو و سرد بودن موتور، باعث می شود اختلاف دمای زیاد و ناگهانی در موتور خودرو ایجاد شود که می تواند قطعات داخل موتور خودرو را فرسوده سازد. پس بهتر است در زمان سرد بودن خودرو و روشن کردن آن، کمی صبر کنید تا موتور گرم و روان شود. این مورد را می توان یکی از بدترین اشتباهات رایج رانندگی در نظر داشت.


منبع: اسمارت کار

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها