کد خبر : 8987

راهکارهایی برای افزایش عمر باتری خودرو

راهکارهایی برای افزایش عمر باتری خودرو

زمستان زمان نسبتا رایج خراب شدن باتری خودرو می باشد، اما این به این معنی نیست که باتری در گرمای تابستان احتمال خراب شدن ندارد! تکنولوژیی به کار رفته در ساخت باتری‌های اسید سربی نشان می‌دهد که هوای بسیار سرد و بسیار گرم بر عملکرد باتری خودرو تاثیر منفی خواهد داشت.

به گزارش خودروتک، می‌توان گفت که هوای خیلی سرد شرایط بسیار سختی را برای باتری ایجاد می‌نماید اما هوای بسیار گرم هم باعث نابودی باتری خواهد شد و همان گونه که نگهداری باتری در زمستان حائز اهمیت می‌باشد در تابستان هم باید مورد توجه و برسی قرار بگیرد.

طراحی باتری‌های اسید سربی به گونه‌ای است که در محدوده دمایی وسیعی کار می‌کنند اما عملکرد آنها در هوای بسیار سرد یا گرم به شدت افت می‌کند به نحوی که در دمای انجماد حدود ۲۰ درصد از ظرفیت باتری نسبت به حالت نرمال و رمانی که دما به منفی ۳۰ درجه سانتیگراد می‌رسد ۵۰ درصد از ظرفیت باتری نسبت به حالت نرمال کاهش می‌یابد. 

جالب اینجاست که دمای بالا ظرفیت باتری را افزایش می‌دهد یعنی در دمای ۵۰ درجه سانتیگراد نسبت به دمای ۲۵ درجه سانتیگراد ظرفیت باتری حدود ۱۲ درصد افزایش پیدا می کند! که این افزایش ظرفیت مفید نیست و بر عملکرد باتری تاثیر منفی خواهد داشت و در دراز مدت باعث کاهش عمر باتری خواهد شد.

دلایل خرابی باتری در سرمای زمستان

سه دلیل اصلی که باعث خراب شدن باتری در زمستان می شوند به شرح زیر می باشد:

کاهش ظرفیت باتری، برق زیادی که موتور استارت در سرما از باتری می گیرد و برق اضافی که لوازم برقی از باتری می گیرند. هنگام روشن کردن خودرو موتور استارت برای چرخاندن موتر به جریان برق بسیار زیادی نیاز دارد که در حالت عادی باتری با ایم موضوع هیچ مشکلی ندارد زیرا ارائه جریان بالا برای مدت زمان کوتاه از نقاط قوت باتری های اسید سربی می باشد اما در هوای سرد موتور استارت برای جرخاندن موتور به شدت جریان بیشتری نیاز دارد زیرا وقتی هوا سرد است غلظت روغن موتور بیشتر می شود و وقتی غلظت روغن موتور افزایش یابد چرخاندن موتور دشوارتر خواهد بود و همین دلیل باعث می شود موتور استارت به شدت جریان بیشتری نیاز داشته باشد.

 

رانندگی در زمستان فشار بیشتری را به باتری تحمیل می کند زیرا روزها کوتاهتر بوده و احتمال نامساعد بودن هوا نیز وجود دارد که باعث می شود استفاده از وسایل برقی مانند چراغ های جلو و مه شکن و برف پاک کن افزایش یابد،همچنین همواره فن بخاری روشن بوده و تمامی این موارد باعث افزایش مصرف برق می باشند. در این شرایط سیستم شارژ باتری خودرو به سختی می تواند برق مورد نیاز را تامین کند و در کل باعث کاهش عمر مفید باتری خواهد شد.

دلایل خرابی باتری در گرمای تابستان

دمای بالا مستقیما باعث کاهش عمر مفید باتری خواهد شد. وقتی یک باتری همواره در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد کار کند عمر آن نسبت به یک باتری که در دمای ۳۳ درجه سانتیگراد کار کند حدود ۵۰ درصد بیشتر است.

در واقع با ازای این افرایش دما نسبت به دمای کاری استاندارد ۲۵ درجه سانتیگراد عمر باتری نصف می شود. بر اساس گفته انجمن تعمیرات و نگهداری خودرو دو عامل اصلی این کاهش عمر گرما و شارژ بیش از حد می باشد. وقتی مایع الکترولیت باتری در معرض گرما قرار می گیرد احتمال تبخیر شدن آن بیشتر است و اگر مایع باتری پر نشود باعث اسیب جدی و جبران ناپذیر به باتری خواهد شد همچنین شارژ بیش از حد باتری به اجزای داخلی آن اسیب می رساند و حتی ممکن است باعث ترکیدن باتری شود.

 

توصیه‌هایی برای نگهداری باتری در زمستان و تابستان

همان گونه که بیان شد هر چقدر باتری در خارج از محدوده دمایی ایده آل کار کند احتمال خرابی آن بیشتر است، اقدام مهمی که در زمستان می توان انجام داد این است که میزان شارژ باتری را حفظ کنید، یک باتری ضعیف در دمای صفر درجه سانتیگراد به تدریج خراب می شود در حالی که یک باتری با شاری کامل تا حدود ۶۰ درجه سانتیگراد نیز آسیب نمی بیند. بهتر است قبل از فرا رسیدن سرمای زمستان آزمایش ظرفیت باتری انجام شود، سطح مایع الکترولیت باتری چک شود و اتصالات باتری از لحاظ داشتن علائم خوردگی مورد برسی قرار گیرد.

با اندکی نگهداری و پیشگیری در تابستان می توان عمر باتری را افزایش داد و از آن جایی که یکی از عوامل اصلی خراب شدن باتری گرما و حرارت می باشد که باعث تبخیر مایع الکترولیت می شود بهتر است در فصول گرم سال سطح مایع الکترولیت همواره چک و برسی شود و هنگام کم شدن سطح مایع باتری قبل از اینکه باعث ایجاد صدمه به باتری شود با اسید یا مایع باتری مناسب و استاندارد پر شود.


منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها