کد خبر : 8834

با نشتی باک خودرو چه کنیم؟

با نشتی باک خودرو چه کنیم؟

این مشکل ممکن است منجر به ایجاد آتش و انفجار شود. اگر بنزین از باک نشت کند شما باید نشتی آن را در عقب خودرو و قسمت تحتانی باک تشخیص داده و متوجه بوی بنزین در این قسمت شوید. البته بررسی نوع سیالی که نشتی دارد برای اطمینان حاصل کردن از بنزین بودن آن امری حیاتی است.

به گزارش خودروتک، بنزین ممکن است از لوله‌ها نیز نشت کند و تعمیر آن با زمانی که نشتی سوخت ناشی از باک باشد متفاوت است. پیدا کردن محل نشتی به شما کمک می‌کند و به کمک این موضوع مکانیک می‌تواند تشخیص دهد برای تعمیر از چه روشی باید استفاده کند.

چگونگی عملکرد باک خودرو

باک بنزین به‌عنوان یک مخزن برای بنزین عمل می‌کند که برای سوخت رسانی به منظور احتراق درموتور خودرو استفاده می شود. بنزین از خارج از خودرو به درون باک تزریق می‌شود و اندازه و جنس باک بسته به اندازه و نحوه ساخت ماشین می تواند متفاوت باشد. باک بنزین معمولا از فلز یا پلاستیک ساخته شده و ممکن است پمپ سوخت درون آن نصب شده باشد. چه پمپ سوخت در باک باشد و چه نباشد، سوخت از باک به موتور منتقل شده و آنجا با هوا مخلوط شده و می‌سوزد. باید توجه داشت نشتی باک می‌تواند خطرناک باشد چرا که امکان خروج گازهای اشتعال‌زا از باک را فراهم می‌کند.

دلایل رایج وقوع نشتی در باک خودرو

خوردگی/نشتی باک 

با گذشت زمان ممکن است باک دچار خوردگی شده و نشتی پیدا کند. در مناطقی که مقدار زیادی برف و یخ وجود دارد، خوردگی بسیار رایج بوده و به سرعت انجام می‌گیرد. با توجه به موقعیت به‌وجود آمدن نشتی (برای مثال اگر روی محل جوشکاری شده باشد) چنانچه تدابیر مناسب برای تعمیر آن اندیشیده نشود امکان سرایت به اطراف نشتی و بروز خسارات بیشتر نیز وجود دارد.

سوراخ شدن باک 

 اگر چه باک معمولا از مواد مقاوم ساخته می شود، ممکن است بر اثر برخورد جسمی سخت به آن سوراخ شود. سوراخ شدن باک مسئله جدی‌تری نسبت به خوردگی بوده و برا ی تعمیر آن باید باک را تعویض کرد.

 

تعمیر باک چگونه انجام می‌شود 

ابتدا مکانیک سطح زیرین باک را برای تشخیص اینکه بنزین به پایین باک کشیده شده یا نه بررسی می‌کند، سپس به بررسی کل باک برای شناسایی محل اصلی نشتی می‌پردازد. در مرحله بعد مکانیک تشخیص می‌دهد که باک قابل تعمیر شدن است و یا باید به طور کل تعویض شود. اگر نیاز به تعویض باک باشد مکانیک ابتدا مخزن قدیمی را تخلیه می‌کند، سپس لوله‌های سوخت را جدا کرده و آنها را نیز برای حصول اطمینان از سلامت‌شان چک می‌کند. در مرحله بعد تعمیرکار نوارهای اتصال باک را رها کرده و آن را جدا می‌کند.

مکانیک باید در تعمیرگاه باک آسیب دیده را به روش جوش دادن یا با استفاده از چسب‌های مخصوص تعمیر کند یا به کلی از باک جدید برای خودرو بهره ببرد. تعمیرکار سپس باک جدید یا تعمیر شده را نصب کرده و از اتصال مجدد تمامی قسمت‌های مورد نظر اطمینان حاصل می‌کند. پس از این مرحله باک با بنزین پر و موتور خودرو روشن می‌شود تا از عملکرد مناسب سیستم سوخت اطمینان حاصل شود.

 

این سرویس تا چه اندازه اهمیت دارد؟

هرگونه نشتی سوخت در صورت عدم توجه و تعمیر می‌تواند بسیار خطرناک باشد. جدا از هدر رفتن سوخت و بالا بردن مصرف سوخت و بحث‌های اقتصادی آن، خودروی شما مستعد آتش‌سوزی و انفجار است. مکانیک می‌تواند بدون تعویض باک آن را تعمیر کند. اگر شما متوجه بوی بنزین یا نشتی آن از زیر باک شدید باید توسط یک مکانیک مجرب این مسئله را مورد بررسی قرار دهید. بررسی باک توسط مکانیک می‌تواند به ایمنی سرنشینان و مصرف سوخت خودرو کمک کند.


منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها