کد خبر : 8437

آموزش آفرود حرفه ای در برف

آموزش آفرود حرفه ای در برف

برای خیلی‌ها، رانندگی در فصل زمستان کاری بسیار سخت و طاقت فرساست. بسته شدن اتوبان‌ها، بارش برف و یخبندان شرایط رانندگی را برای همه سخت می‌کنند، ولی برخی از راننده‌ها نیز وجود دارند که منتظر بارش برف هستند تا با خودروهای آفرود خود دل به مسیرهای کوهستانی و جنگلی بزنند.

به گزارش خودروتک، این افراد معمولاً مدل‌های شاسی بلند تا تراک هایی بزرگ و قوی با تایرهایی بزرگ دارند و در فصل زمستان همیشه به دنبال چالش‌هایی جدید هستند. خطرهایی که آفرود دارد، در فصل زمستان بسیار بیشتر می‌شوند، ولی راه‌هایی وجود دارند که این خطرات را از بین برد یا به حداقل رساند...

با کاهش دمای هوا و شروع بارش برف بسیار از آفرودبازها خودروهای خود را آماده ماجراجویی‌های جدید می‌کنند. بالاخره برای کسانی که مهارت لازم، تجهیزات کافی و اشتیاق برای ماجراجویی دارند، آفرود زمستانی می‌تواند تجربه‌ای فوق‌العاده هیجان‌انگیز باشد. در کشور ما مسیرهای زیادی برای ماجراجویی‌های زمستانی وجود دارند، ولی قبل از انجام این کار باید به‌صورت کامل خطرات این کار را درک کنید و بدانید در صورت انجام این کار چه مشکلاتی ممکن است برای شما پیش بیاید.

آفرود در زمستان می‌تواند خطرناک‌تر باشد و عواقب گیر کردن در برف همان‌طور که می‌دانید بسیار بیشتر است. ولی اگر مطابق راهنمایی که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت عمل کنید، قطعاً می‌توانید با تجربه یک آفرود زمستانی بسیار خوب، صحیح و سالم به خانه بازگردید.

تجهیزاتی که برای آفرود زمستانی نیاز دارید

رانندگی در هر شرایط خاصی به برخی تجهیزات و آماده‌سازی‌ها نیاز دارد. برای آفرود زمستانی حداقل چیزی که باید داشته باشید کمی لباس گرم و یک چراغ‌قوه قوی است، ولی با آماده کردن موارد زیر، قطعاً تجربه بسیار جذاب‌تری را خواهید داشت:

  • تایرهای ویژه و زنجیر چرخ
  • تجهیزات ریکاوری مانند طناب یا تسمه مناسب
  • نردبان شن برای کمک به خارج شدن خودروی گیر کرده در برف
  • بیلچه
  • غذا و آب
  • کیسه‌خواب
  • اگر خودرویتان وینچ دارد، اطمینان حاصل کنید یک کیت وینچ مناسب همراه دارید
  • جی‌پی‌اس
  • یخ پاک‌کن شیشه و دیگر موارد مشابه

نکاتی در مورد آفرود زمستانی ایمن

نگهداری

زمانی که در هوای سرد و برفی رانندگی می‌کنید، خودروی شما نیازهای متفاوتی در مقایسه با رانندگی تابستانی دارد. با رعایت موارد زیر، قادر خواهید بود تا در فصل زمستان در شرایطی بسیار خوب با خودروی خود به آفرود بروید.

تعویض مایعات خودرو

حتی اگر از خودروی 4x4 خود برای رانندگی روزانه استفاده می‌کنید و قرار نیست با آن در طول زمستان آفرود کنید، این که قبل از شروع سرما تمام مایعات و روغن‌های خودرو را تعویض کنید اهمیت بالایی دارد. میزان ضدیخ رادیاتور را بررسی کنید، روغن‌موتور را با یک روغن مناسب زمستان با ویسکوزیته پایین‌تر تعویض کنید و اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که زمستان‌های سختی دارد، حتماً به فکر خرید یک دستگاه هیتر کارتر باشید. یک نکته مهم دیگر این که نه تنها باید مایع برف‌پاک‌کن را با مایع‌های مخصوصی که در زمستان یخ نمی‌زنند تعویض کنید، بلکه بعد از پر کردن مخزن با مایع جدید، حتماً چند بار آن را استفاده کنید تا مایع درون شلنگ‌ها نیز جریان داشته باشد، در غیر این صورت آب موجود در شلنگ‌ها یخ خواهند زد و دردسرهای زیادی می‌توانند برای شما ایجاد کنند.

باتری خودرو را چک کنید

بازدهی یک باتری استاندارد خودرو در هوای سردتر پایین‌تر می‌آید، هم به این خاطر که باتری در هوای سرد نمی‌تواند انرژی زیادی تولید کند (واکنش‌های شیمیایی که برق تولید می‌کنند در هوای سرد سرعت کم‌تری دارند)، دلیل دیگر هم این که در هوای سردتر، به دلیل سنگین‌تر شدن روغن موتور، پیشرانه بسیار سخت‌تر کار می‌کند. اگر باتری خودروی شما بیش از 5 سال عمر دارد، پیشنهاد ما این است که قبل از شروع فصل سرد حتماً آن را تعویض کنید.

خودرو را خنک نگه دارید!

اگر به دنبال آفرود زمستانی و رانندگی در برف باشید باید سیستم خنک‌کننده خودروی شما به‌منظور جلوگیری از داغ شدن موتور به درستی کار کند. از آن جایی که حرکت خودرو در جاده برفی سخت‌تر می‌شود، موتور خودرو باید بیشتر کار کند و در نتیجه می‌تواند گرمای بیشتری از خود تولید نماید. اگر در برف سنگین رانندگی می‌کنید، به دلیل این که برف می‌تواند مسیر رادیاتور را برای ورود هوا ببندد، اوضاع بسیار بدتر هم خواهد شد.

آفرود در برف

برای آفرود در فصل زمستان، تمام دستورالعمل‌هایی که برای رانندگی آفرود در فصل تابستان گفته شده همچنان صدق می‌کنند، ولی زمانی که در ماه‌های سردتر آفرود می‌روید، برخی نکته‌های بیشتر وجود دارند که باید آن‌ها را بدانید. رانندگی روی آسفالت یک چیز است، ولی رانندگی در جاده‌های برفی داستان کاملاً متفاوتی دارد و بهتر است قبل از آفرود رفتن در فصل زمستان، تمام قوانین آن را بدانید. برای آفرود زمستانی شما باید...

خودروی خود را تجهیز کنید

برخی خودروهای 4×4 هیچ‌وقت نمی‌توانند برخی شرایط آب و هوایی بسیار سرد زمستانی را تحمل کنند. قبل از آفرود زمستانی حتما مطمئن شوید که خودروی شما برای مقابله با برف‌های زیاد موجود در جاده و رانندگی در سطوح لغزنده آماده است. تایرهای زمستانی، چراغ‌های اضافی و تجهیزات ایمنی جزء مواردی هستند که حتماً باید روی خودروی خود، قبل از شروع سفرهای آفرود زمستانی داشته باشید.

هیچ‌وقت تنها سفر نکنید

چه در فصل تابستان بخواهید آفرود کنید یا در یک روز برفی و سرد زمستان، پیشنهاد می‌کنیم هیچ‌وقت حداقل بدون حضور یک خودروی دیگر آفرود نروید. حتی اگر همه کارها را به‌درستی انجام بدهید، قانون مورفی می‌گوید ممکن است هرلحظه مشکلی برای شما پیش بیاید که هیچ‌وقت حتی فکرش را هم نمی‌کردید. اگر اتفاقی برای شما یا خودرویتان بیفتد، وجود یک خودروی دیگر می‌تواند جان شما را نجات بدهد.

نوع برف را بشناسید

آیا روی برف‌های تازه و پودری سبکی که تازه باریده یا روی برف سنگین چند سانتی‌متری آب‌دار رانندگی می‌کنید؟ آیا اخیراً بعد از بارش برف هوا گرم شده و سپس دوباره به‌سرعت سرد شده و برف‌ها حالتی یخ مانند پیدا کرده‌اند؟ این که بدانید روی چه نوع برفی می‌خواهید رانندگی کنید قطعاً کمک زیادی به شما خواهد کرد و قادر خواهید بود به درستی با خودرو روی برف حرکت کنید.

به‌عنوان‌مثال، اگر برق عمیق و پودری است، می‌توانید مطمئن باشید که چرخ‌های شما به‌راحتی از میان برف می‌توانند رد شوند. حتماً باید اطمینان حاصل کنید که زیر مثلاً 20 سانتی‌متر برف زمین سفت وجود دارد و از خطراتی که ممکن است زیر برف وجود داشته باشند نیز باید آگاه باشید. به‌احتمال‌زیاد بدون مشکل از روی برف‌های سنگین می‌توانید رد شوید، ولی این احتمال هم وجود دارد که در حین حرکت به دلیل سنگین بودن برف و چسبیدن آن‌ها به اطراف تایرها داخل برف گیر کنید.

اوضاع وقتی پیچیده‌تر می‌شود که مثلاً صبح موقع رفتن برف یک حالت دارد و عصر به هنگام بازگشت، به دلیل تابش آفتاب ظهر و آب شدن لایه بالایی برف وضعیت آن ممکن است به‌کلی فرق کند. درحالی‌که یک یخ روی سطح جاده صبح می‌توانست وزن خودروی شما را تحمل کند، به هنگام بازگشت به دلیل تابش آفتاب و نرم‌تر شدن یخ‌ها، احتمال این که در صورت رفتن روی یخ آن را بشکنید وجود خواهد داشت.

یک سرعت حرکت ثابت داشته باشید

حفظ یک سرعت ثابت یکی از عوامل اصلی برای داشتن یک ماجراجویی آفرود زمستانی موفق در برف است. هنگام حرکت روی مسیرهای برفی بیشتر گیر کردن‌ها زمانی اتفاق می افتند که راننده برای لحظه‌ای توقف می‌کند. با حفظ یک سرعت ثابت و در حال حرکت بودن می‌توانید به‌اصطلاح روی برف شناور شوید و بسیار راحت‌تر رانندگی کنید.

البته، ازآنجایی‌که خودروی شما روی برف ممکن است رفتارهای متفاوتی از خود نشان بدهد و با توجه به این واقعیت که روی سطحی رانندگی می‌کنید که هر لحظه ممکن است شرایط آن تغییر کند، همیشه سعی کنید با احتیاط کامل روی برف رانندگی کرده و سرعت عاقلانه‌ای داشته باشید.

در هنگام حرکت روی سرازیری برفی حتماً با احتیاط بیشتری رانندگی کنید تا مشکلی بابت سر خوردن و انحراف از جاده برایتان پیش نیاید. موقع حرکت در سربالایی هم از شتاب گیری‌های سریع پرهیز کنید زیرا این کار می‌تواند موجب هرزگردی چرخ‌ها شود. اگر در برف گیر کردید، تلاش بیهوده نکنید، با این کار نه تنها گودال بزرگ‌تری زیر چرخ حفر خواهید کرد، بلکه گرمای ایجاد شده می‌تواند لایه‌ای از برف اطراف تایرها را آب کند که با یخ زدن دوباره، می‌تواند شما را به شدت زمین‌گیر کند.

آفرود در فصل زمستان می‌تواند تجربه فوق‌العاده‌ای باشد، ولی این که کاملاً برای آن آماده باشید و کاملاً ایمن به سراغش بروید اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. با احتیاط همیشه در برف رانندگی کنید و حتماً همیشه حداقل با دو خودرو به آفرود زمستانی بروید تا اطمینان حاصل نمایید که همگی سالم به خانه بازخواهید گشت.

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها