کد خبر : 8334

اصول اولیه تقویت موتور در تیونینگ خودرو

اصول اولیه تقویت موتور در تیونینگ خودرو

همانطور که در مباحث پیش عنوان کردیم، تیونینگ خودرو در حقیقت به معنی افزایش توان و قدرت خودرو همراه با بالا بردن جنبه زیبایی آن می باشد. به این ترتیب اگر مایل هستید خودروی خود را تیونینگ کنید و یا قدرت خروجی آن را افزایش دهید، یکی از اولین گام هایی که باید بردارید، تقویت موتور خودرو می باشد.

به گزارش خودروتک، تقویت موتور خودرو به دو صورت انجام می شود. در روش اول که عمدتا به وسیله یک فرد متخصص انجام می پذیرد، با توجه به نوع موتور، تغییراتی در آن داده می شود که باعث افزایش محسوس قدرت موتور می گردد. اما در روش دوم که خود راننده نیز می تواند آن را انجام دهد، تنها به تعویض برخی قطعات پرداخته و نوع پیشرفته تر یا اسپرت تری را جایگزین آن می کنیم که ما در اینجا قصد تشریح این روش تقویت موتور خودرو را داریم.

تقویت موتور خودرو

همانطور که گفتیم تقویت موتور خودرو که یکی از اصول اولیه تیونینگ می باشد، روشی برای بالا بردن توان، شتاب و سرعت خودرو بوده که در دو روش انجام می پذیرد. روش دستکاری موتور و ایجاد تغییرات در آن روشی تخصصی و نیازمند دانش فراوانی در خصوص مکانیک خودرو است. اما در روش دوم نیاز به دانش خاصی نبوده و تنها با تغییر چند مورد از لوازم خودرو می توان به آن دست یافت.

ما در این قسمت از تقویت موتور خودرو ، به ارائه راهکارهایی در زمینه افزایش قدرت موتور خودرو خواهیم پرداخت که بدون نیاز به دانش خاصی بوده و خود راننده به تنهایی یا با کمک یک تعمیرکار معمولی، می تواند از عهده انجام آن برآید. در ادامه با ما همراه باشید تا این راهکارها را آموزش داده و روش های خاصی را برای تیونینگ ساده خودرو به این روش، ارائه کنیم.

تقویت موتور خودرو

یکی از مهمترین اصول مربوط به تیونینگ، تقویت موتور خودرو است.

فیلتر هوای اسپرت مجهز به خنک کننده

یکی از مهمترین عناصری که در جریان احتراق موتور حضور دارد، اکسیژن است که مستقیما از هوای بیرون به درون موتور خودرو وارد می شود. این هوای ورودی به موتور قبل از وارد شدن به محفظه احتراق از فیلتر هوای خودرو گذشته تا بدون آلودگی و گرد و غبار، وارد موتور خودرو شود. فیلتر هوای معمولی خودروها خاصیت خنک کنندگی نداشته و از طرف دیگر توان ارائه هوای زیاد به موتور را در زمان نیاز ندارند.

هنگامی که ما پای خود را روی پدال گاز می فشاریم، دریچه هوا به موتور بازتر می شود و اگر هوای کافی به موتور نرسد، مطمئنا نمی توان از موتور انتظار قدرت بیشتری داشت. فیلتر هوای اسپرت با سیستم خنک کننده این امکان را می دهد تا تمام نیاز موتور به هوا رفع گردد و در هنگام فرشدن پدال گاز، هوای خنک سریعا به موتور انتقال یابد تا خودرو کم نیاورد.

فیلتر هوای اسپرت

فیلتر هوا نقش مهمی در رساندن هوا به محفظه احتراق خودرو دارد

کاهش وزن خودرو

هر چه وزن یک خودرو از مقدار استاندارد آن بیشتر شود، در نتیجه قدرت بیشتری برای حرکت دادن آن نیاز است. اگر خودروی شما سنگین است نمی توانید انتظار داشته باشید که به محض فشردن پدال گاز، بتوانید با سرعت فزاینده ای شروع به حرکت نمایید. اگر به خودروهای اسپرت و مخصوص مسابقات دقت کرده باشید، رانندگان این خودروها حتی صندلی های قسمت عقب خودرو را نیز کاملا حذف می کنند تا خودروی آن ها سبک تر شود.

تغییر رینگ های آهنی به آلومینیوم سبک، تغییر سیستم ترمز کاسه ای به دیسکی سوارخ دار، برداشتن ابزار و لوازم اضافه از صندوق عقب، تغییر جنس شیشه های اتومبیل و سایر موارد از این دست، از جمله روش هایی است که می توان وزن خودرو را کاهش داد.

وزن ایداه آل خودرو

خودرو سبک تر به معنی شتاب بیشتر است.

تغییر چیپ ست ECU

کامپیوتر خودرو یا ECU یکی از مهمترین قطعات خودروهای امروزی می باشد که تقریبا تمامی رفتارها و حرکات اتومبیل را کنترل می کند. این قطعه طوری برنامه ریزی شده است تا همواره خودرو را در شرایط معمول خود نگاه دارد. اگر قصد دارید تا خودروی خود را در بهترین شکل ممکن تیونینگ کنید، حتما باید این چیپ را با یک نمونه اسپرت آن تعویض کنید. در شرایط معمول نیز می توانید از یک متخصص بخواهید تا این چیپ را دوباره برای شما تنظیم کند و شرایط اسپرت تری را به آن تحمیل کند تا در مواقعی که نیاز به قدرت و سرعت بیشتری دارید، ECU بتواند این میزان قدرت را با باز کردن دریچه های هوا، افزایش میزان پاشش سوخت در انژکتور و سایر موارد، به خودرو کمک نماید.

ECU

تغییر چیپ ست ECU به مدل اسپرت، نقش مهمی در افزایش توان خودرو دارد.

تغییر سیستم اگزوز

اگزوز وظیفه خارج کردن هوای موتور را به بیرون دارد. معمولا در خودروهای معمولی، مسیر خروجی هوا از موتور تا سر اگزوز بسیار پیچ در پیچ طراحی می شود. این پیچ و تاب در اگزوز معمولا به خاطر کاهش میزان صدای خروجی از اتومبیل می باشد. اما همین پیچ و خم زیاد باعث می شود تا هوای خروجی از موتور نتواند با شتاب مناسب از اگزوز خارج شود و در برخی مواقع حتی برگشت بخورد. در خودروهای اسپرت سعی می شود تا این مسیر حدالامکان صاف و بدون پیچ و تاب طی شود. البته باید این نکته را در نظر بگیرید که صاف کردن تمام این مسیر بدون دانش اصولی، نه تنها باعث تقویت موتور خودرو شما نشده بلکه باعث صدمه زدن به آن نیز می گردد.

علاوه بر این، مخزن اگزوز نیز نقش موثری در خارج کردن هوای موتور به بیرون دارد. در خودروهای تیونینگ شده سعی می شود تا جنس لوله و مخزن اگزوز از استیل صاف و صیقلی انتخاب شود تا دود و جریان هوای خروجی بتواند بدون اصطکاک و با شتاب زیادی از خودرو خارج شود.

کاتالیست در خودرو نیز که برای تصفیه هوای موتور در اگزوز تعبیه می شود، خود یک عامل مهم در کاهش شتاب و قدرت خودرو است که در خودروهای اسپرت معمولا از آن استفاده نمی شود. اما اگر علاوه بر مسابقات قصد استفاده از خودروی خود را در شرایط معمولی و در شهر نیز دارید، پیشنهاد می کنیم به جای حذف آن، از یک کاتالیست جدید و تمیز استفاده کنید تا بتواند با قدرت بیشتری هوا را به بیرون منتقل کند.

اگزوز خودرو

همانگونه که فیلتر هوا در بخش ورودی هوا به موتور موثر است، اگزوز نیز در بخش خروجی هوای موتور بسیار نقش تاثیرگذاری در قدرت موتور دارد.

استفاده از توربو شارژ

سیستم توربو شارژ یا سوپر شارژر نقش مهمی در تقویت موتور خودرو دارد. اما اضافه کردن این قطعه و سیستم به خودرو، نیازمند دانش تخصصی نیز می باشد. اگر خودروی شما بتواند سیستم توربوشارژ یا سوپرشارژ را پشتیبانی کند، خواهید دید که چه گشتاور و قدرت فوق العاده ای به موتور القا می شود. این قطعات می توانند تا ۵۰ درصد قدرت موتور را افزایش دهند که یک عدد بسیار مناسب و شگفت انگیز می باشد.

توربو شارژر

اضافه شدن سیستم توربو شارژ به خودرو، می تواند تا ۵۰ درصد به قدرت خودرو بیافزاید.


منبع: اسمارت کار

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها