کد خبر : 79953

یاتاقان زدن یعنی چی؟ دلیل و راه حل

یاتاقان زدن یعنی چی؟ دلیل و راه حل

یکی از اصطلاحات فنی خودرو که همه برای یک بار هم که شده آن را شنیده اند یاتاقان است. یاتاقان زدن خودرو یکی از مشکلات رایجی است که ممکن است برای هر یک از شما پیش آمده باشد و در صورت عدم توجه و رفع به موقع آن، خسارات جبران ناپذیری را متحمل خواهید شد.

برخی از صاحبان خودرو بر این باورند که یاتاقان زدن خودرو در کیلومترهای بالا غیر قابل پیشگیری است اما در صورت حفظ و نگهداری از موتور خودرو و انجام سرویس های دوره ای تا حد زیادی می توان از یاتاقان زدن خودرو جلوگیری کرد و آن را به تعویق انداخت. در این مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی را درباره علائم و علل یاتاقان زدن خودرو را در اختیار شما قرار دهیم.

یاتاقان زدن چیست؟

یاتاقان قطعه ای در خودرو است که بین میل لنگ و دسته پیستون ها قرار گرفته و امکان حرکت بین دو جسم فراهم می ‌کند. در واقع یاتاقان مهم ترین بخش چرخشی موتور خودرو به شمار می رود چراکه باعث کاهش اصطکاک بین قطعات در حال حرکت و چرخش می شود. به طور کلی عواملی که سبب خرابی و ایجاد سایش و خوردگی در سطح یاتاقان شود را یاتاقان زدن می گویند.

در این حالت اصطکاک قطعات مانند میل لنگ و شاتون افزایش یافته و موجب ساییدگی و خوردگی این قطعات و از بین رفتن سطح داخلی یاتاقان خواهد شد. در نتیجه تماس فلز با فلز موجب ایجاد حرارت و اصطکاک شده و حین کارکرد صدای تلق تلق شنیده می شود. در صورت عدم توجه به خرابی یاتاقان و ادامه دادن به رانندگی، به موتور فشار زیادی وارد شده و هزینه های بسیاری را بر روی دست صاحبان خودرو خواهد گذاشت. کج شدن و شکستگی شاتون یا سوختگی موتور از جمله آسیب هایی است که در صورت عدم رفع و تعمیر این مشکل، به وجود می آید.

 

علائم یاتاقان زدن خودرو

یاتاقان زدن خودرو دارای علائم مشخصی می باشد که در صورت مشاهده و بروز هر گونه نشانه‌ باید فورا خودرو را خاموش کرده و اقدام به تعمیر خودرو کرد. بی توجهی راننده در این مواقع، منجر به یاتاقان زدن خودرو می شود. از شایع ترین علائم خرابی یاتاقان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

صدای تق‌ تق یا لق لق موتور

یکی از علائم یاتاقان زدن خودرو شنیدن صدای تق تق از موتور است که اکثرا در هنگام شتاب گرفتن به گوش می رسد. با افزایش دور موتور صدای برخورد دو قطعه فلزی به صورت مداوم و منظم شنیده می شود. توجه داشته باشید در صورت عدم رسیدگی به چنین موضوعی خرابی های بسیار جدی و هزینه بری به وجود می آید.

قفل شدن موتور

قفل شدن موتور یکی دیگر از علائم یاتاقان زدن خودرو است که در این حالت قطعات داخل موتور حرکت نکرده و موتور به هیچ عنوان روشن نمی شود. در واقع هنگامی که خودرو استارت خورده و روشن نمی شود یکی از دلایل می ‌تواند یاتاقان زدن باشد.

روشن شدن چراغ چک موتور

یکی از نشانه ‌های یاتاقان زدن نیز می ‌تواند روشن شدن چراغ چک موتور باشد. البته روشن شدن چراغ چک دلایل متنوع دیگری دارد اما در صورت روشن شدن این چراغ، باید پیگیری‌ های لازم صورت گیرد.

کاهش قدرت موتور

کاهش قدرت موتور آخرین نشانه یاتاقان زدن خودرو است. در صورتی که هنگام رانندگی با فشردن پدال گاز متوجه کاهش شدید موتور می شوید احتمالا در یاتاقان ها مشکلی به وجود آمده و به همین علت قدرت موتور افت پیدا کرده است.

خوب است بدانید علائم اشاره شده ممکن است به دلایل مختلف دیگری به وجود آمده باشند اما در هر صورت پیشنهاد می شود که به محض مشاهده هر یک از این نشانه ها فورا به تعمیرگاهی مطمئن مراجعه کنید.

علل یاتاقان زدن خودرو

یاتاقان یکی از قطعات مهم در موتور است که برای جلوگیری از آسیب باید به صورت دوره ای تعویض گردد. منظور از علل یاتاقان زدن، عواملی هستند که باعث خرابی این قطعه و ایجاد چنین ایرادی در خودرو خواهند شد. از علل یاتاقان زدن خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از روغن موتور بی کیفیت

یکی از مهم ترین دلایل یاتاقان زدن خودرو استفاده از روغن موتور بی کیفیت است. استفاده از روغن‌ موتور نامرغوب باعث می شود روغن موتور روانکاری لازم بین قطعات را نداشته باشد و در عملکرد یاتاقان مشکل به وجود  آید.

یاتاقان

همچنین عدم تعویض به موقع آن باعث رسوب کردن جرم روغن و نفوذ به قطعات شده و در نتیجه قطعات داخلی موتور دچار جرم گرفتگی می شوند.

خرابی پمپ روغن

پمپ روغن یا اویل پمپ وظیفه روغن رسانی به اجزای موتور به منظور کاهش اصطکاک قطعات را برعهده دارد. خرابی پمپ روغن باعث مختل شدن فرایند روغن کاری قطعات موتور به خصوص یاتاقان شده و در نتیجه از بین رفتن یاتاقان را در پیش دارد.

جوش آوردن خودرو

جوش آوردن خودرو و بالای رفتن دمای موتور علل دیگری برای یاتاقان زدن خودرو می باشد. عملکرد نادرست فن، بی آب ماندن موتور و نشتی در رادیاتور باعث به گردش درنیامدن آب کافی برای خنک کردن موتور و در نتیجه داغی بیش از حد آن می شود. زمانی که خودرو چندین بار جوش آورده باشد احتمال یاتاقان زدن آن بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

 

فرسودگی قطعات         

یکی دیگر از علت های یاتاقان زدن خودرو به دلیل فرسودگی قطعات یاتاقان‌ ها است. خراب بودن و شکستن آن ها باعث می ‌شود که وظیفه خود را به درستی انجام نداده و باعث اختلال در کار کرد موتور شوند.

کثیفی فیلتر روغن

کثیفی فیلتر روغن باعث گرفتگی و عدم گردش صحیح روغن در بین قطعات می شود. در واقع نرسیدن روغن کافی به یاتاقان منجر به استهلاک و خرابی این قطعه می شود. به همین منظور توصیه می شود با هر بار تعویض روغن موتور، فیلتر روغن نیز تعویض گردد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها