کد خبر : 79782

ماشین دنده دستی بهتر است یا اتوماتیک؟

ماشین دنده دستی بهتر است یا اتوماتیک؟

اگر چه خودرو‌های دنده‌ای از لحاظ هزینه مقرون به صرفه‌ترند و رانندگی هیجانی‌تری را برای شما به ارمغان می‌آورند، خودرو‌های گیربکس اتوماتیک راحتی شما را هنگام رانندگی فراهم می‌کنند.

به گزارش خودروتک ؛ تا چند سال پیش خودرو‌های گیربکس اتوماتیک تنها بخش اندکی از ماشین‌های موجود را شامل می‌شدند. آن‌ها به‌نوعی خودرو‌هایی لوکس محسوب می‌شدند و از سوی دیگر سرعت تعویض دنده در گیربکس‌های اتوماتیک قدیمی چندان دل‌چسب نبود؛ درنتیجه بیشتر رانندگان کار با خودرو‌های دنده‌ای را ترجیح می‌دادند.

اما امروزه خودرو‌های دنده اتوماتیک بخش قابل‌توجهی از مدل‌های شهری، سدان و شاسی بلند‌ها را تشکیل می‌دهند. با ما همراه باشید تا با مزایای گیربکس‌های دستی و اتوماتیک بیشتر آشنا شوید.

گیربکس‌های اتوماتیک سال‌ها قبل برای کسانی طراحی شد که چندان حوصله و دقتی در رانندگی نداشتند. اغلب کسانی که از رانندگی لذت می‌بردند خودرو‌های دنده‌ای را انتخاب می‌کردند. اما امروزه شرایط کمی متفاوت شده است. شیوه رانندگی، تردد سخت‌تر در راه‌ها و پیشرفت‌هایی که گیربکس‌های اتوماتیک داشته‌اند همگی موجب شده تا رانندگان در صورت داشتن بودجه کافی تمایل بیشتری به خرید خودرو‌های دنده اتوماتیک داشته باشند. از جمله این پیشرفت‌ها تعویض فوق‌سریع دنده است که در حین شتاب گیری به حدود چند دهم ثانیه کاهش‌یافته و سرعت بسیار بیشتری از عملکرد انسان دارد.

 

دنده ای یا اتوماتیک

هنگامی‌که در جاده‌های پر پیچ‌وخم و پرترافیک حرکت می‌کنید گیربکس‌های دستی زحمت زیادی دارند چراکه باید به‌طور هم‌زمان کلاچ را بگیرید، دنده عوض کنید و با گاز و ترمز بازی کنید. این کار هم موجب خستگی بیشتر و هم افزایش خطا می‌شود. رانندگی در ترافیک با خودرو‌های دنده اتوماتیک قطعاً راحت‌تر است.

مقایسه قیمت خودرو‌های دنده‌ای و اتوماتیک

دنده ای یا اتوماتیک

با وجود گذشت سال‌ها و پیشرفت‌های حاصل‌شده همچنان خودرو‌های گیربکس اتوماتیک به دلیل ساختار پیچیده‌تر از قیمت بالاتری هم برخوردارند. معمولاً افرادی که خودرو‌های اتوماتیک را انتخاب کرده‌اند کمتر به ارزش باقی‌مانده خودرو پس از چند سال فکر می‌کنند هرچند که درنهایت گیربکس اتوماتیک بر افزایش قیمت فروش خودرو نیز تاثیر می‌گذارد.

مصرف سوخت خودرو‌های دنده‌ای و اتوماتیک

معنای عدد اکتان بنزین و درجه‌های متفاوت آن چست؟!

یکی از ایراداتی که در گذشته به خودرو‌های اتوماتیک وارد بود مصرف سوخت بالاتر آن‌ها در مقایسه با خودرو‌های دنده‌ای بود. درواقع رانندگان با این استدلال خود را قانع می‌کردند و از خرید خودرو‌های اتوماتیک صرف‌نظر می‌کردند. اما با ورود فناوری‌های جدید و نرم‌افزار‌های هوشمند گیربکس‌های اتوماتیک مصرف سوختی در حدود نمونه‌های دستی دارند. به‌عنوان‌مثال بی ام و ۳۲۰i در مدل گیربکس دستی ۵.۳ لیتر در هر صد کیلومتر و در مدل اتوماتیک ۵.۴ لیتر می‌سوزاند. میزان آلایندگی هر دو نیز به یک اندازه است.

حتی برخی خودروسازان نظیر پورشه ادعا می‌کنند که گیربکس‌های اتوماتیک ساخت آن‌ها هم سریع‌تر عمل می‌کنند و هم مصرف سوخت پایین‌تری دارند. البته همانند مورد قبل امروزه رانندگان در انتخاب خود به این تفاوت مصرف سوخت چندان اهمیتی نمی‌دهند، زیرا در خودرو‌هایی گیربکس اتوماتیک با اختلاف قیمت ۲۲۰۰ پوند باید بیش از ۲۴۰ هزار کیلومتر رانندگی کنید تا این مبلغ اضافه جبران شود.

درمجموع می‌توان گفت اگرچه خودرو‌های دنده‌ای از لحاظ هزینه مقرون به صرفه‌تر هستند و رانندگی هیجانی‌تری را برای شما به ارمغان می‌آورند، اما خودرو‌های گیربکس اتوماتیک نیز راحتی شما را در هنگام رانندگی فراهم می‌کنند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها