کد خبر : 78683

چرا پدال ترمز سفت می شود؟ + راه حل

چرا پدال ترمز سفت می شود؟ + راه حل

یکی از اجزای مهم که به ما کمک می کند خودروی خود را کنترل کنیم، ترمز پدالی یا اولیه است. اگر در این سیستم مشکلی ایجاد شود ما توانایی کنترل خودرو را نخواهیم داشت و همچنین با مشکلاتی نظیر کاهش سرعت مواجه خواهیم شد.

به گزارش خودروتک ، سفت شدن پدال ترمز یا چوب شدن پدال ترمز یکی از رایج ترین مشکلات در سیستم ترمز ها می باشد. در ادامه به بررسی بیشتر این مشکل می پردازیم.

دلیل سفت شدن پدال ترمز چیست؟

قبل از این که با دلیل سفت شدن پدال ترمز آشنا شوید بهتر است با نحوه عملکرد سیستم ترمز آشنا شوید.

در سیستم ترمز هیدرولیک با فشار دادن پدال ترمز، روغن ترمز فشرده و متراکم می شود و نیروی حاصل از این فرآیند باعث فشرده شدن کفشک های ترمز به دیسک های خودرو می شود و در نتیجه انرژی مکانیکی در اثر اصطکاک به انرژی گرمایی تبدیل می شود و سرعت خودرو کاهش پیدا می کند.

این سیستم در نگاه اول بسیار ساده و بدون پیچیدگی در نظر می رسد اما بهتر است بدانید وجود هر گونه اختلال در این سیستم موجب کاهش کارایی و بازدهی ترمز خودرو می شود که این مشکلات در نهایت موجب سفت شدن ترمز می شود.

البته عوامل دیگری مثل کثیف شدن اجزای سیستم ترمز و یا روغن ترمز در اثر ورود گل و لای و آلودگی هوا نیز وجود دارد که می تواند بازدهی ترمز را کاهش دهد و در نهایت موجب سفت شدن ترمز شود.

همچنین امکان تعمیر سیستم ترمز خودرو در خانه وجود ندارد و برای تعمیر آن حتما باید توسط مکانیک های ماهر و کار کشته انجام گیرد.

بنابراین در صورت وجود هر گونه مشکل در سیستم ترمز و یا سفت شدن پدال ترمز بهتر است برای رفع این مشکل به افرادی که در این زمینه دارای مهارت و تجربه کافی هستند مراجعه کنید.

پدال ترمز خودرو

بوستر ترمز ضعیف

یکی از اصلی ترین دلایل که باعث سفتی پدال ترمز می شود بوستر ترمز است. اگر بوستر ترمز ضعیف باشد نمی تواند خلاء مناسب تولید کند. به این معنا که وقتی شما پای خود را روی پدال ترمز فشار می دهید هیچ کمکی از طرف بوستر دریافت نمی کنید و این کار باعث سفتی پدال می شود.

اندازه اشتباه اجزای سیستم ترمز

اگر بوستر ترمز خودرو خود را به تازگی تعویض کرده اید و پدال ترمز هنوز به سختی فشرده می شود. به این دلیل است که قسمت های تعویض شده اندازه نادرستی دارند. استفاده از بوستر های سنگین تر و شلنگ های با سایز بزرگ تر اشتباهات متداول مکانیک های کم تجربه است.

نشتی شلنگ خلا

با این که دلیل اصلی سفتی ترمز مربوط به بوستر ترمز است اما گاهی اوقات خرابی اجزای دیگر این سیستم نیز باعث سفتی ترمز می شود. در بعضی از موارد شلنگ خلا شروع به نشتی می کند و باعث کاهش تأثیر خلا روی سیستم ترمز گیری می شود.

نامناسب بودن عملکرد دریچه بررسی 

این دریچه که وظیفه کنترل خروج هوا از بوستر و جلوگیری از ورود هوا به آن را دارد، ممکن است گاهی شکسته شود یا بد کار کند. که این بد کاری نیز منجر به سفت شدن پدال ترمز می شود.

مشکل در کفشک ها

کفشک ها یکی دیگر از اجزای بسیار مهم سیستم ترمز به شمار می آیند که لنت های ترمز در آن ها جای می گیرند. صحیح نبودن زاویه کفشک ها و یا خراب بودن آن ها یکی از دلایلی است که در سیستم ترمز اتومبیل مشکل ایجاد می کند که این مشکلات می توانند به سفت شدن ترمز منجر شود. با تعویض کفشک ها یا تعمیر آنها می توان مشکل سفتی ترمز را حل کرد.

کثیف بودن روغن ترمز

تعدادی از اجرای سیستم ترمز خارج از آن قرار دارد و مدام در معرض آلودگی ها و گل و لای قرار دارند. با نفوذ این موارد به روغن ترمز میزان بازدهی ترمز به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

روغن ترمز باید به رنگ زرد کهربایی باشد و تغییر این رنگ به معنای کهنه و کثیف بودن آن است. بنابراین بهتر است در صورت سفت شدن پدال ترمز در مرحله اول روغن ترمز خودروی خود را تعویض کنید و مطمئن شوید ک از روغن ترمز های با کیفیت و معتبر استفاده می کنید.

در هر صورت بهتر است بعد از طی کردن مسافتی حدود 40 تا 60 کلیو متر روغن ترمز تعویض شود.

علائمی که به ما می گوید پدال ترمز خودرو ما سفت شده

سفت شدن پدال ترمز دارای علائم مشخصی است که به راحتی می توان از وجود این مشکل خبر دارد شد و اولین نشانه آن نیز سخت شدن پدال ترمز در مقایسه با حالت عادی است.

میزان سختی پدال ترمز باید در حد متوسط قرار داشته باشد و شل شدن یا سفت شدن آن نشان دهنده یک مشکل در سیستم ترمز خودرو می باشد. همچنین بهتر است بدانید که معیار خاصی برای درک میزان سختی پدال ترمز وجود ندارد و این موضوع به تجربه هر فرد بستگی دارد و از هر خودرویی به خودروی دیگر متفاوت است.

سفر های تابستونه را با این پرواز لذت بخش تر کن

اما با این حال اگر مشکلی در سیستم ترمز خودرو وجود داشته باشد سریعا نمایان می شود و تفاوت محسوسی در درجه سختی پدال ترمز عادی و پدال ترمز سفت وجود دارد که با یک بار استفاده از ترمز هم می توانید متوجه آن شوید.

همچنین یکی دیگر از نشانه های سفت شدن ترمز طولانی شدن مسافت طی شده بعد از ترمز گرفتن است. اگر چه این مشکل می تواند در اثر عوامل مختلفی آشکار شود اما اگر قرار گرفتن آن در کنار افزایش نیروی مکانیکی مورد نیاز برای فشار دادن پدال ترمز نشانه ی قطعی سفت شدن ترمز خودرو می باشد.

رفع مشکل سفت شدن پدال ترمز

بعد از اینکه علت سفت شدن پدال ترمز را بررسی کردید و آن را شناسایی کردید می توانید با تعویض قطعه مورد نظر این مشکل را حل کنید. در صورتی که  سفتی پدال ترمز ناشی از کهنه بودن و یا کثیف بودن روغن ترمز باشد با تعویض روغن ترمز مشکل حل می شود.

برای تعویض روغن ترمز می توانید مراحل زیر را انجام دهید.

کلاهک مخزن را بردارید.

آچار را به آرامی زیر مخزن بکشید. دقت کنید که فقط از نوک آچار و پیچ گوشتی استفاده کنید.

اگر آچار هنگام خارج کردن مخزن تمیز نباشد، مایع داخل ترمز لبریز می شود.

مایع قدیمی داخل مخزن را خارج کنید و مخزن را با مایع تازه و جدید پر کنید.

می توانید این مایع را به صورت دستی چک کنید که آیا برای ماشین شما مناسب است یا خیر. زیرا انواع این مایع ها برای همه خودرو ها مناسب نیستند.

یک ظرف سوراخ دار را در زیر چرخ عقب سمت راست قرار دهید. قانون عمومی این است که از ترمزی شروع کنید که از سیلندر دور است که همان چرخ سمت راست می باشد.

کم کم به سیلندر نزدیک شوید و کار را با سمت چپ ماشین تمام کنید.

دریچه خروجی را تا نصفه باز کنید و از یک نفر بخواهید تا پدال ترمز را فشار دهد. زمانی که جریان مایع آرام تر شد می توانید دریچه را ببندید.

دوباره از نفر دوم بخواهید که ترمز را فشار دهد و سپس دوباره این کار را تکرار کنید.

این کار را تا جایی تکرار کنید که مایع ترمز شفاف و تمیز شود و هیچ گونه حبابی در داخل آن قرار نداشته باشد.

این کار را برای هر دو چرخ انجام دهید.

زمانی که مایع ترمز به درستی جاری شود پدال احساس بهتری خواهد داشت و در صورتی دچار مشکل خواهد شد که دوباره گل و لای در آن تلنبار شود.

لازم به ذکر است که در برخی از مقالاتی که در بستر اینترنت وجود دارند ذکر شده است که این مشکل را می توانید در منزل حل کنید ولی باید توجه کنید که تعمیرات مربوط به سیستم ترمز خودرو جزء فرایند های پیچیده و تخصصی است و بهتر است که برای تعمیر آن کار را به کار دان بسپارید.

بنابراین رفع مشکل سفت شدن پدال ترمز در خانه پیشنهاد نمی شود چرا که ممکن است بعد از باز کردن سیستم ترمز خودرو، برای سر هم کردن و بستن آن با مشکل مواجه شوید که اگر این اتفاق بیوفتند خودرو شما زمین گیر می شود و هزینه هایی را بابت انتقال آن به تعمیرگاه به شما تحمیل خواهد کرد.

همچنین برای برطرف کردن این مشکل همواره از قطعات اصل و خدمات تعمیرگاه های معتبر استفاده کنید تا با مشکل خاصی پس از تعمیر سیستم ترمز مواجه نشوید و این نکته را هم فراموش نکنید که سیستم ترمز اتومبیل از عمر مفید مناسبی برخوردار است و در صورت سالم بودن و استفاده درست از آن می تواند تا چندین سال وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

جمع بندی مطالب

سفت شدن پدال ترمز یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای هر خودرو و راننده ای اتفاق بیوفتد و کیفیت و لذت رانندگی را تحت تأثیر قرار دهد و موجب استهلاک  سیستم ترمز در طولانی مدت شود. در این مقاله به عواملی که این مشکل را به وجو می آورند اشاره شد. توصیه نهایی ما به شما این است که از قطعات اصل و با کیفیت استفاده کنید و خودروی خود را نیز به تعمیرگاه های معتبر بسپارید.

منبع: بیتوته

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها