کد خبر : 78619

بالاخره قبل از استارت زدن خودرو، کلاچ بگیریم یا نگیریم؟

بالاخره قبل از استارت زدن خودرو، کلاچ بگیریم یا نگیریم؟

از اولین جمله هایی که هنگام آموزش رانندگی می شنویم این است که قبل از روشن کردن خودرو لازم است تا دنده در حالت خلاص قرار بگیرد و این کار را باید آنقدر تکرار کنیم تا عادت ما بشود. اما بعضی از رانندگان قبل از استارت زدن، پدال کلاچ را نیز فشار می دهند و بعد استارت می زنند.

به گزارش خودروتک ، حال سوال این است که آیا نیازی به گرفتن کلاچ در زمان استارت زدن وجود دارد یا نه؟ و آیا این کار می تواند به خودرو آسیب برساند؟ این مقاله می خواهد به این سوالات پاسخ دهد. با ما همراه باشید.

نحوه صحیح استارت زدن خودرو و گرفتن کلاچ برای روشن کردن ماشین

همانطور که می دانید در تمامی ماشین های دنده ای در پایین پای راننده ۳ پدال وجود دارد. پدال گاز، پدال ترمز و پدال کلاچ که آخرین پدال خودرو در سمت چپ است. کلاچ در لغت به معنی اتصال است. هنگامی که شما پدال کلاچ را فشار می دهید در حقیقت بین گیربکس خودرو یا همان جعبه دنده و موتور، اتصال موجود را قطع می کنید و زمانی که کلاچ را رها می کنید این اتصال را دوباره برقرار می کنید.

کلاچ دقیقا چه کاری انجام می دهد؟

قبل از استارت زدن خودرو حتما باید کلاچ بگیریم؟ چرا؟

 

وظیفه اصلی موتور تولید انرژی لازم برای حرکت خودرو است. گیربکس یا جعبه دنده این انرژی را از موتور به چرخ ها انتقال می دهد و در نتیجه خودرو حرکت می کند. جعبه دنده می تواند مشخص کند که چه میزان نیرو باید به چرخ ها برسد و در واقع به وسیله دنده ها می توانید میزان حرکت چرخ ها و سرعت ماشین را انتخاب کنید. زمانی که شما پدال کلاچ را فشار می دهید در واقع می خواهید ارتباط بین موتور و گیربکس را قطع کنید تا دنده عوض کنید و سرعت دیگری را برای ماشین انتخاب نمایید.

وظیفه ی دیگر این پدال زمانی است که می خواهید با موتور روشن در نقطه ای ثابت و بدون حرکت باقی بمانید. در واقع با گرفتن پدال اجازه نمی دهید که گیربکس نیرویی به چرخ ها برای حرکت کردن برساند.

شیوه های استارت زدن خودرو

در خودرو های مختلف استارت با یکدیگر متفاوت است اما این تفاوت جزئی است و عملکرد همه آنها بطور کلی یکسان است، هنگام استارت زدن، استارتر خودرو که یک موتور الکتریکی با گشتاور راه اندازی بالا است، موتور را از طریق چرخ دنده هایی با نسبت زیاد، می چرخاند تا موتور راه افتد.

جعبه دنده خودرو به واسطه کلاچ به موتور وصل است و هنگامی که دنده در حالت خلاص است چرخ دنده های هرزگرد و پینیون آزادانه می چرخند. وقتی وضعیت دسته دنده تغییر می کند، ماهک ها جابجا می شوند و دنده های خودرو درگیر شده تا بدین صورت نیروی موتور به جعبه دنده و بعد به چرخ ها انتقال یابد.

وقتی دنده را می گیریم ، همه وزن خودرو بر موتور سوار می شود و هنگام روشن شدن، موتور با مشکل روبرو خواهد شد. شاید تا کنون هنگامی که خودرو در دنده است، آن را روشن کرده باشید در این صورت حتما می دانید موتور در این وضعیت به راحتی روشن نخواهد شد، پس حتما قبل از روشن شدن خودرو دسته دنده را در حالت خلاص قرار دهید.

در حالت خلاص چرخ دنده های هرزگرد گیربکس غوطه ور در روغن غلیظ در حال گردش بوده و این باعث تلف شدن انرژی موتورمی شود ، خصوصا زمانیکه هوا سرد است و روغن غلیظ تر می گردد.

انرژی لازم برای اینکار زیاد نیست اما باری بر موتور می شود و همین موجب اعمال فشار بیشتر بر موتور استارتر شده و رفته رفته آن را ضعیف تر می کند بنابراین لازم است پیش از روشن کردن خودروهای دنده ای ، با فشار دادن پدال کلاچ ، موتور را کاملا از جعبه دنده خلاص کنید.

بهتر است قبل از استارت زدن، دستی بر دنده گرفته و وضعیت آن را بررسی نمایید. حال اگر خودرو شما در حالت دنده قرار دارد، دو راه برای استارت زدن خودرو پیش رو دارید:

۱- پای خود را روی کلاچ قرار داده، خودرو را از حالت دنده خلاص کرده و بعد استارت بزنید.

۲- پای خود را روی کلاچ قرار دهید و در همان وضعیت استارت بزنید.

توجه باشید در صورتی که خودروی شما به اصطلاح در دنده باشد و شما استارت بزنید، خودرو‌تان جهشی رو به جلو خواهد داشت که اگر رو به روی دیواری قرار گرفته باشید، احتمالا اتومبیل خود را به آن دیوار خواهید کوبید.

آیا گرفتن کلاچ قبل از استارت زدن خودرو ضرورت دارد؟

انتقال قدرت میان موتور خودرو و گیربکس و قطع آن در زمان لازم وظیفه سیستم کلاچ است. همه ما فکر می کنیم وقتی دنده در حالت خلاص است، نیرویی بر موتور وارد نمی شود زیرا کلاچ عملاً نیرو را از موتور خودرو می گیرد اما واقعیت این است که کلاچ خودرو حتی در زمان خلاص بودن دنده ها نیز بار بسیار اندکی را بر موتور خودرو تحمیل می کند.

به این علت که بار تحمیل شده اندک است، نیازی به گرفتن کلاچ در هنگام روشن کردن خودرو نیست. خودروهای دارای باتری ضعیف در هوای سرد باید برای روشن شدن بهتر خودرو کلاچ بگیرند زیرا در هوای بسیار سرد، روغن های به کار رفته در مسیر انتقال قدرت غلیظ تر می شود و کلاچ نیروی زیادی را به موتور خودرو وارد می کند.

آیا گرفتن کلاچ موقع استارت زدن به خودرو ضرر می رساند؟

پاسخ به این سوال خیر است. گرفتن کلاچ از فشار حین استارت زدن می‌کاهد و آسیبی به اتومبیل وارد نمی‌کند.

باید بگوییم که گرفتن کلاچ به هیچ عنوان در خودروهای سالم با داشتن باتری خودرو مناسب مورد نیاز نیست، اما اگر شما از دسته رانندگانی هستید که معمولا خودرو را در حالت دنده خاموش می‌کنند، بهتر است عادت گرفتن کلاچ موقع استارت زدن را ترک نکنید تا آسیبی به خودرو و یا عابری که احتمالا از رو به روی اتومبیلتان می‌گذرد، وارد نسازید.

بهتر است قبل از استارت کلاچ را بگیریم یا خیر؟

همه ی ما می دانیم که خودرویی که حرکتی ندارد باید در حالت خلاص باشد و پس از توقف خودرو باید دنده را در حالت خلاص قرار داد. از طرفی کار اصلی این پدال قطع و وصل ارتباط بین گیربکس و موتور ماشین است.

باید در نظر داشته باشید که هنگامی که خودروی شما در حالت پارک است کلاچ می تواند مقدار اندکی نیرو به موتور وارد کند که به مرور زمان افزایش می یابد. هنگامی که شما می خواهید استارت ماشین را بزنید بهتر است که با فشردن این پدال ارتباط بین موتور و گیربکس خودرو را به طور کامل قطع کنید تا تمامی نیرو صرف روشن شدن موتور گردد. چنین امری می تواند طول عمر باتری خودروی شما را افزایش داده و در عملکرد بهتر موتور هم تاثیر زیادی دارد.

از طرفی احتمال دارد که هنگام پارک کردن، خودروی خود را در حالت دنده قرار داده اید و چنین موضوعی را هنگام استارت زدن خودرو فراموش کرده اید. در چنین وضعیتی اگر استارت بزنید و کلاچ را هم نگرفته باشید خودروی شما به صورت ناگهانی به سمت جلو می پرد و حتی احتمال برخورد آن با ماشین جلویی شما وجود دارد.

به همین دلیل بیشتر کارشناسان خودرو معتقدند که گرفتن این پدال قبل از استارت زدن کار درستی است و بهتر است که آن را انجام دهید.

 

منبع: فرمون

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها