کد خبر : 78317

آموزش باتری به باتری کردن ماشین + فیلم

آموزش باتری به باتری کردن ماشین + فیلم

یکی از نکاتی که مالکان خودرو باید بدانند تا بتوانند در صورت لزوم، مشکلات اتومبیل خود را رفع کنند، طریقه صحیح باز کردن باتری است. در ویدئوی زیر یک کارشناس برق خودرو، نحوه اصولی باز کردن باتری ماشین را آموزش داده است.

به گزارش خودروتک ، برای باتری به باتری باید به چند نکته مهم دقت کنیم که معمولا توسط کمتر کسی رعایت می‌شود؛ اول اینکه قبل از استارت زدن به موتور خودرو خاموش بهتر است تا باتری آن توسط خودرو دیگر که حتما روشن باشد، چند دقیقه با کمک کابل اتصال شارژ شود تا از ایجاد بار ناگهانی روی دینام خودرو روشن و آسیب رسیدن به آن جلوگیری شود.

برای این کار در حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه وقت کافی است و دقت شود که قطب‌های باتری‌ها به درستی به هم متصل شوند. سپس بعد از استارت زدن خودرو خراب، به محض روشن شدن آن سریعا کابل‌ها جدا شوند؛ چرا که در صورتی که کابل‌ها متصل باشند ممکن است به خاطر تفاوت در میزان شارژ دینام‌ها، تداخل آمپر به وجود آید و باعث خرابی قسمت‌های برقی خودرو‌ها شود.

حتما برای همه شما پیش آمده است که گاهی پشت خودرویتان بنشینید و زمان ستارت زدن متوجه شوید که خودروی شما روشن نمی شود . در این مواقع باید چه کنیم ؟ اگر چراغ های پشت آمپر و ادوات برقی ماشین از کار افتاده باشند ، احتمالا علت روشن نشدن خودرو به باتری آن مربوط می شود

 

آموزش باتری به باتری کردن ماشین

روش باتری به باتری کردن ماشین یکی از سریع ترین و در صورت رعایت موارد ایمنی کم هزینه ترین روش ها برای شارژ باتری ماشین می باشد. البته این روش به لوزام و تجهیزاتی نیاز دارد که در ادامه توضیح می دهیم.

مرحله اول: فراهم کردن ابزارها و مقدمات باتری به باتری ماشین

یک باطری ماشین سالم و شارژ شده، این باطری می تواند از خودرو جدا شده باشد و یا آنکه بروی خودرو سوار و در حال کار باشد. کابل اتصال باتری یا کابل سوسماری اصطلاحا به آن کابل باتری به باتری هم می‌گویند.

  • یک خودرو با باتری ماشین سالم برای باتری به باتری کردن پیدا کنید. البته می توانید از یک باتری ماشین سالم و شارژ که روی خودرو سوار نیست هم در این مرحله استفاده نمایید. باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که باتری ماشین باید از نظر آمپر باطری با باتری دشارژ شده برابر باشد و آمپر آن بیشتر از باتری دشارژ شده نباشد.
  • باتری ماشین دشارژ شده را بررسی نمایید، چنانچه باتری ماشین دشارژ شده، دارای شکستگی یا ترک باشد، به هیچ وجه فرایند باتری به باتری ماشین را ادامه ندهید. در این صورت باتری ماشین دشارژ شده حتما باید تعویض گردد.
  • چنانچه باتری ماشین دشارژ شده از نظر ظاهری سالم بود، مطابق شکل در مراحل بعدی اتصال دو باتری را به ترتیب شماره روی تصویر زیر، با رعایت احتیاط انجام دهید. در طی مراحل به هیچ وجه کابل های قرمز و مشکی با یکدیگر اتصال پیدا ننمایند.

مرحله دوم: پارک کردن دو خودرو در کنار هم

  • خودرو با باتری سالم را در کنار خودرو با باتری ماشین دشارژ شده پارک کنید. به طول کابل باتری (کابل سوسماری) توجه نمایید و به سلامت کابل باتری و عدم پارگی شیلد دقت داشته باشید. خودروی سالم را خاموش کنید و سوییچ هر دو ماشین را ببندید.

مرجله اول باتری به باتری

مرحله سوم: پیدا کردن قطب‌های مثبت و منفی در باتری‌ها

هر باتری دارای دو ترمینال نثبت و منفی است. یکی با علامت + مشخص شده و دیگری با علامت (-). متناظر با این دو قطب کابل باتری به باتری هم دارای دو قطب مثبت و منفی است. معمولا کابل باتری به باتری دو رنگ است و رنگ قرمز برای مثبت و رتگ مشکلی برای قطب منفی استفاده می‌شود.

مشخص کردن قطب مثبت و منفی در باتری خودروها

مرحله چهارم: نقطه اتصال به بدنه را در خودروی با باتری ضعیف انتخاب کنید.

یک نقطه را برای اتصال بدنه در خودروی با باتری خالی انتخاب کنید. میتوانید کابل را به یکی از قسمت‌های بدنه و متصل به شاسی انتخاب کنید.

مرحله پنجم: یک سر کابل قرمز را به قطب مثبت باتری خالی متصل کنید.

اتصال قطب مثبت در باتری به باتری

مرحله شش: سر دیگر کابل قرمز را به قطب مثبت باتری سالم وصل کنید.

اتصال کابل مثبه به هردو ماشین در باتری به باتری

مرحله هفتم: یک سر کابل مشکلی را به قطب منفی باتری سالم وصل کنید.

اتصال منفی به ماشین سالم در باتری به باتری

مرحله هشتم: سر دیگر کابل مشکی را به یک نقطه فلزی از بدنه خودرو با باتری خالی متصل کنید.

برای اینکار می‌توانید از نقاط اتصال موتور به شاسی و یا پیچ سر کمک ماشین استفاده کنید.

اتصال بدنه در باتری به باتری

مرحله نهم: روشن‌کردن خودروها به ترتیب

خودروی با باتری سالم را روشن کنید. یک الی دو دقیقه صبر کنید و سپس خودروی با باتری خالی را استارت بزنید.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها