کد خبر : 75485

ایربگ چیست و چرا ایربگ باز نمی شود؟

ایربگ چیست و چرا ایربگ باز نمی شود؟

چند وقتی است که ایمنی خودروهای داخلی و بخصوص باز نشدن ایربگ خودروهای تولید داخل نقل محافل خبری شده است و تعداد خودروهایی که پس از تصادف ایربگشان باز نشده روز به روز بیشتر می شود.

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصادآنلاین، برای ریشه یابی علت باز نشدن ایربگ خودرو ها باید به سراغ اجزای تشکیل دهنده سیستم کیسه هوا برویم و در اولین گام به ACU یا همان واحد کنترل کننده ایربگ می رسیم که مسئولیت دستوردهی برای باز شدن ایربگ را به عهده دارد و قطعا نقص در این سیستم است که موجب می شود هنگام مچاله شدن خودرو هم ایربگ آن عمل نکند.

در این گزارش می خواهیم به برسی جزئیات و عملگرهای ایربگ بپردازیم:

سر آسیب پذیرترین قسمت بدن انسان است. بنابراین، یک کیسه هوای اولیه (ایربگ جلو) در فرمان تمام وسایل نقلیه مدرن نصب شده است. با این حال، انواع دیگری از ایربگ ها مانند ایربگ های جانبی، ایربگ های زانو و ایربگ های پرده ای عقب و غیره وجود دارد.

 

ایربگ

 
 

کیسه هوا نوعی وسیله ایمنی است که این روزها تقریباً در هر خودرویی پیدا می شود. کیسه هوا یک کیسه پارچه ای انعطاف پذیر است که برای باد شدن در کسری از ثانیه هنگام برخورد با مانع طراحی شده است.

هدف اصلی این وسیله مهار حرکت سریع و ناگهانی سرنشینان در جهت جلو پس از برخورد با مانع است.

کیسه هوا

ایربگ توسط ACU واحد کنترل کیسه هوا، که نوع خاصی از واحد کنترل الکترونیکی است مدیریت می شود. همچنین تعداد دیگری از سنسورهای موجود در خودرو از جمله سنسور ضربه، شتاب‌سنج، سنسور سرعت چرخ، ژیروسکوپ، سنسور اشغال صندلی و غیره را کنترل می‌کند که همگی به یک شکل در باز شدن کیسه هوا نقش دارند.

لحظه ای که یک وسیله نقلیه با مانعی برخورد می کند، سرعت آن به سرعت کاهش می یابد، یا به عبارت فنی خودرو با سرعت بالایی شروع به "کاهش سرعت" می کند.

در هنگام برخورد، یک تراشه الکترونیکی که شتاب سنج شناخته می شود، فوراً تغییر ناگهانی سرعت خودرو را تشخیص می دهد. اگر این تغییر بیشتر از "آستانه گسترش" باشد، مدار کیسه هوا فعال می شود.

جریان از یک عنصر گرمایش عبور می کند، که به نوبه خود یک ماده منفجره را مشتعل می کند. با سوختن مواد منفجره، مقدار زیادی گاز بی ضرر بلافاصله کیسه نایلونی نصب شده پشت فرمان را پر می کند. در آن لحظه، روکش پلاستیکی فرمان از روی فرمان جدا می‌شود و کیف باد می‌شود. نکته جالب توجه این است که کل این فرآیند تنها در یک دهم ثانیه اتفاق می افتد.

حالا که با سیستم کیسه هوا آشنا شدیم میفهمیم که قطعا نقص عمل نکردن ایربگ در سامانه ایست که باید فرمان را به ایربگ برای باز شدن صادر کند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها