کد خبر : 75222

مزایا و معایب انواع چراغ خودرو

مزایا و معایب انواع چراغ خودرو

پیشرفت فنآوری در خودروسازی تنها به ساخت خودرو‌های سریع‌تر و مدرن‌تر منجر نشده، بلکه در طراحی چراغ‌های جلوی خودرو نیز تاثیر گذاشته است.

به گزارش خودروتک به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، طراحی چراغ‌های جلوی خودرو شامل استاندارد‌های سخت‌گیرانه‌ای است.

در این چراغ‌ها تنها روشنایی روبروی خودرو ملاک نیست بلکه نور آن‌ها نباید به‌گونه‌ای باشد که دید رانندگان روبرو دچار اختلال شود. قدمت چراغ‌های جلوی خودرو به بیش از یک قرن یعنی اواخر دهه ۱۸۸۰ می‌رسد؛ دقیقاً از هنگامی‌که نخستین خودرو‌ها ساخته شدند.

در آن زمان چراغ‌های جلو به‌عنوان یک وسیله سفارشی تلقی می‌شد و نور موردنیاز خودرو‌ها توسط استیلن یا چراغ نفتی تأمین می‌گشت. چراغ‌های جلوی ۷ اینچی نخستین بار در ایالات‌متحده و در سال ۱۹۴۰ بر روی خودرو‌ها نصب شد و پس‌ازآن در کشور‌هایی نظیر انگلستان، استرالیا و ژاپن نیز رواج یافت.

 

بررسی انواع چراغ‌های جلوی خودرو

 

انواع مختلف چراغ‌های جلوی خودرو

چراغ‌های جلوی خودرو از دو قسمت کاسه و لنز تشکیل می‌شوند و بر اساس لامپی که در آن‌ها استفاده شده به سه دسته هالوژن، زنون و LED تقسیم‌بندی می‌گردند.

چراغ‌های هالوژن:

هالوژن به‌عنوان گروهی از عناصری واکنش‌پذیر و سمی شناخته می‌شود. در جدول عناصر مندلیف هالوژن ها متشکل از ۵ عنصر هستند که در دسته غیرفلز‌ها قرار دارند. امروزه لامپ‌های هالوژن به‌طور گسترده در چراغ‌های جلو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بررسی انواع چراغ‌های جلوی خودرو

این چراغ‌ها نوری سفید تولید می‌کنند و از یک تنگستن نازک و یک حباب شیشه‌ای حاوی گاز هالوژن تشکیل می‌شوند. در اتصال جریان برق به چراغ، گاز هالوژن موجب داغ شدن تنگستن و تولید نور می‌شود.

چراغ‌های زنون:

استفاده از چراغ‌های جلوی زنون به‌عنوان یکی از تجهیزات تیونینگ رو به گسترش است. اگرچه نمونه‌های غیراستاندارد فراوانی از آن در بازار یافت می‌شود، اما راهنمایی و رانندگی برای آن‌ها جرائم سنگینی در نظر گرفته است. زنون به‌عنوان گازی بی‌رنگ و بو و واکنش‌پذیر شناخته می‌شود که مقداری کمی از آن به‌طور طبیعی در اتمسفر زمین وجود دارد.

بررسی انواع چراغ‌های جلوی خودرو

نور حاصل از این چراغ‌های زنون ناشی از ایجاد قوس الکتریکی بین دو الکترود است. با وجود اینکه چراغ‌های زنون غیراستاندارد موجب اختلال در دید رانندگان روبرو و گاه کوری موقت آن‌ها می‌شود، اما برخی خودروسازان علاقه خاصی به استفاده از این چراغ‌ها دارند.

چراغ‌های LED:

لامپ LED یا همان دیود ساطع کننده نور پیشتر به‌عنوان یک قطعه کوچک و ارزان قیمت الکترونیکی شناخته می‌شد که با دریافت ولتاژی اندک روشن می‌شد. حال خودروسازان با افزایش بهره وری این دیود‌ها از آن‌ها به‌عنوان چراغ جلوی خودرو استفاده می‌کنند.

بررسی انواع چراغ‌های جلوی خودرو

همچنین از LED‌ ها برای تولید چراغ‌های روشنایی در روز یا اصطلاحا «دی لایت» نیز بهره می‌گیرند. این چراغ‌ها تاثیر زیادی در کاهش تصادفات در روز دارند.

 

انواع چراغ‌های جلوی خودرو

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها