کد خبر : 74596

نکات مثبت برای بازگشت از مسافرت با خودرو

نکات مثبت برای بازگشت از مسافرت با خودرو

معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی در آستانه بازگشت از سفر‌های نوروزی، توصیه‌ها و هشدار‌هایی را به رانندگان و مسافران ارائه کرد.

به گزارش خودروتک به نقل از ایسنا ، عین الله جهانی، با بیان اینکه شعار طرح نوروزی پلیس راهور در جاده‌های کشور «قانون مداری، پرهیز از خطر، آرامش در سفر» است، گفت: متاسفانه در ایام سپری شده از اجرای طرح نوروزی تا کنون چند صد نفر از هموطنان در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند و با توجه به اینکه به روز‌های پایانی تعطیلات نوروزی نزدیک می‌شویم و بلافاصله پس از آن و از تاریخ ۱۴ فروردین ماه نیز ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد، پیش بینی‌ها حاکی از آن است که در یکی دو روز آخر با افرایش حجم تردد در جاده‌های کشور مواجه شویم.

معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی ادامه داد: در همین راستا نیز لازم است که مسافران و به خصوص رانندگان یکسری نکات را مدنظر قرار دهند تا هم از وقوع حوادثی جبران ناپذیر جلوگیری کنند و هم به سلامت به شهر‌های خود بازگشته و اولین سال قرن را آغاز کنند.

جهانی با تاکید بر اینکه اگر ایمن رانندگی کنیم، طولانی‌تر زندگی خواهیم کرد، گفت: توصیه به رانندگان این است که با احتیاط برانند چرا که خانواده و عزیزان­‌شان چشم انتظارشان هستند. سرعت مهم‌ترین عامل خطر در حوادث رانندگی است و متاسفانه این مولفه در هنگام رانندگی بدون احتیاط خطرناک‌تر هم می‌شود.

 

وی با بیان اینکه با افزایش سرعت رانندگی، احتمال تصادف به همان نسبت افزایش می‌یابد، گفت: خطر بروز حوادث ترافیکی در ساعات بامدادی و همچنین در شرایط خستگی و خواب آلودگی چندین برابر بیشتر از ساعات دیگر شبانه روز است. همچنین وقوع تصادفات رانندگی در غروب یا شب و در هنگام طلوع خورشید بر اثر دید ناکافی، بیشتر از ساعات دیگر شبانه روز است. پس لازم است در این ساعات رانندگان توجه بیشتری به مسیر خود داشته باشند.

جهانی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دلایل اصلی حوادث ترافیکی، خستگی و خواب آلودگی رانندگان است، گفت: این موضوع ممکن است در روز‌های پایانی تعطیلات بیشتر نیز شود؛ چرا که ممکن است برخی از رانندگان برای زودتر رسیدن به مقصد از استراحت خودداری کنند. اما رانندگان باید توجه داشته باشند که هرگز هنگام خواب آلودگی رانندگی نکرده و سعی کنند قبل از رانندگی طولانی به قدر کافی استراحت کنند.

به گفته معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی لازم است رانندگان بعد از دو ساعت رانندگی، در جای مناسب توقف کرده، یک فنجان چای یا قهوه بنوشند و دست‌کم به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استراحت کرده و سپس به مسیر خود ادامه دهند. همچنین بهتر است رانندگان قبل از رانندگی، خواب کافی داشته باشند و اگر در حین رانندگی دچار خواب آلودگی شدند خودرو را در کنار جاده و محدوده امن پارک کرده و استراحت کنند.

وی از سرنشینان خودرو نیز خواست که هر چند وقت یکبار به صورت راننده نگاه کنند، با او صحبت کرده و از خواب آلود نبودن او مطمئن شوند.

جهانی با بیان اینکه برای جلوگیری از تصادفات رانندگی، باید به اندازه کمی بیش از طول یک خودرو یعنی حدود شش متر با خودروی جلویی فاصله داشت، گفت: در شرایط نامساعد جوی مثلا در هوای بارانی یا بر روی شن و ماسه باید به اندازه دو طول اتومبیل با خودرو جلویی فاصله داشته باشیم که حدود ۱۲ متر است.

معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی با تاکید بر اینکه همه سرنشینان خودرو و حتی سرنشینان عقب خودرو باید کمربند‌های ایمنی خود را ببندند، گفت: استفاده از کمربند ایمنی خطر مرگ و آسیب‌های شدید را در بین رانندگان و سرنشینان جلو و عقب وسایل نقلیه کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه رانندگی در معابر و بزرگراه‌های شهر‌ها با رانندگی در جاده‌های برون شهری و جاده‌های روستایی تفاوت زیادی دارد، گفت: پس لازم است که رانندگان حتما به سرعت مجاز هر مسیر توجه کرده و از سرعتی بیشتر از حد مجاز رانندگی نکنند.

جهانی با تاکید بر اینکه بسیاری از حوادث رانندگی به دلیل استفاده از تلفن همراه است، گفت: پیامک زدن و صحبت کردن با گوشی همراه در هنگام رانندگی یکی از عوامل مهم تصادفات است و یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب حواس پرتی ما در رانندگی می‌شود، استفاده از تلفن همراه حین رانندگی است. جالب است بدانید که استفاده از تلفن همراه حین رانندگی، احتمال وقوع تصادف را تا چندین برابر افزایش می‌دهد.

وی افزود: رانندگان باید بدانند که ارسال پیامک با تلفن همراه حین رانندگی حتی از صحبت کردن با تلفن همراه نیز خطرناک‌تر است و البته صحبت با تلفن همراه حتی با هندزفری نیز از خطر آن در حین رانندگی نمی‌کاهد؛ چراکه بخشی از حواس راننده صرف صحبت با طرف مقابل می‌شود.

معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی با اشاره به احتمال شرایط نامناسب جوی در برخی از محور‌ها گفت: راهکار مناسب برای دیده شدن وسایل نقلیه در هوای غبارآلود و مه آلود، روشن کردن چراغ‌های خودرو و چراغ‌های مه شکن حتی در طول روز است، پس اگر رانندگان در چنین شرایط قرار گرفتند حتما چراغ خودرو را روشن کنند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها