کد خبر : 71301

تسمه دینام خودرو چیست و چه کاری انجام می دهد؟

تسمه دینام خودرو چیست و چه کاری انجام می دهد؟

تسمه‌ها به طور معمول اقلام نسبتا ارزانی هستند و بهتر است در زمان فرسودگی، آسیب دیدگی یا حتی قدیمی بودن تعویض شوند.

به گزارش خودروتک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ تسمه محرک یا Drive Belt، یا به اصطلاح تسمه خودرو، یک تسمه محرک پلاستیکی مستحکم و مقاوم شده است که امکان می‌دهد میل لنگ چرخشی موتور خودرو بتواند قطعاتی مانند پمپ‌های آب، مولد جریان برق (alternators)، کمپرسور‌های هوا، و قطعاتی که در سوخت رسانی یا جریان الکتریکی خودرو درگیر هستند را به حرکت در آورد.

تسمه‌ها به طور معمول اقلام نسبتا ارزانی هستند، بنابراین بهتر است در زمان فرسودگی، آسیب دیدگی یا حتی قدیمی بودن، قبل از آن که بطور کامل از کار بیفتد یا پاره شود تعویض شوند. کشنده تسمه محرک یک قرقره است که بر روی یک مکانیسم فنر یا یک نقطه محوری قابل تنظیم نصب شده است که برای حفظ تنش ثابت روی تسمه مارپیچ استفاده می‌شود. این همان تسمه بلند بزرگ جلوی موتور شماست.

کشنده روی سطح بیرونی تسمه سوار می‌شود تا فشار یا کشش را روی تسمه و در برابر قرقره‌هایی که وسایلی مانند دینام، فرمان برق، کولر و ... را به حرکت در می‌آورند، وارد کند. کشنده‌ها معمولاً با قرقره عرضه می‌شوند. آن‌ها به طور معمول با هم جایگزین می‌شوند. همچنین، هنگام تعویض یک کشنده، معمولاً تسمه محرک باید جدا شود. یک مکانیک ممکن است تعویض تسمه را نیز توصیه کند.

وجود هر گونه سر و صدایی در موتور (معمولاً صدای جیرجیر یا ساییدن) را بررسی کنید، تسمه (های) محرک را بردارید (در اکثر موارد)، قرقره‌های تسمه محرک را بررسی کنید، کشنده تسمه محرک را بررسی کنید، در صورت معیوب بودن کشنده را بردارید و تعویض کنید، ماشین را روشن کنید تا ببینید سر و صدا از بین رفته است یا خیر.

کشنده تسمه محرک شما باید همیشه هنگام سرویس تسمه محرک بازرسی شود. در طول تعمیر و نگهداری و بازرسی معمول، سیستم تسمه محرک شما باید مورد بازبینی قرار گیرد تا مطمئن شوید که همه اجزا در وضعیت کار هستند. کشنده تسمه محرک معمولاً بیشتر از تسمه‌های محرک دوام می‌آورد، بنابراین تا زمانی که کشنده شما بازرسی یا تعویض شود، سیستم تسمه شما باید سالم بماند.

چه علائم رایجی نشان می‌دهد که ممکن است نیاز به تعویض کشنده تسمه محرک داشته باشید؟ هر بار که موتور را روشن می‌کنید صدای غیرمعمول (صدای جیرجیر یا خراش)

تهویه مطبوع، فرمان برقی و دینام خودرو شما از طریق تسمه درایو نیرو داده می‌شود. تسمه هم به میل لنگ و هم به این سیستم‌ها متصل است و نیرو را از موتور برای به حرکت درآوردن هر یک از این اجزا منتقل می‌کند. کشنده تسمه محرک وظیفه حفظ کشش در تسمه محرک را بر عهده دارد که به آن امکان ادامه حرکت و انتقال نیرو را می‌دهد. هنگامی که کشنده تسمه محرک از کار بیفتد، کشش در تسمه محرک شروع به کاهش می‌کند و خودرو به خوبی کار نمی‌کند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها