کد خبر : 68113

چرا چراغ سرویس خودرو روشن می شود؟ چطور آن را خاموش کنیم؟

چرا چراغ سرویس خودرو روشن می شود؟ چطور آن را خاموش کنیم؟

در این گزارش نحوه خاموش کردن چراغ سرویس انواع خودرو بدون استفاده از دستگاه دیاگ را به صورت کامل توضیح داده ایم .

به گزارش خودروتک به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، برای بسیار از رانندگان پیش آمده حین رانندگی چراغ چک خودرو روشن شود که نشان دهنده مشکلی در سیستم فنی خودرو است؛ اما گاهی روشن شدن این چراغ می‌تواند به معنای یادآوری برای برخی سرویس‌های دوره‌ای در خودرو باشد.

به طور مثال در پشت آمپری خودرو، گزینه ای وجود دارد  که با تنظیم کردن عدد مقدار کارکرد (مثلاً 40 هزار کیلومتر) سیستم هشدار را روشن کنیم. یعنی  زمانیکه عدد مربوطه از این مقدار کارکرد گذشت، چراغ مربوط سرویس دوره‌ای به شکل یک آچار کنار اعداد کیلومتر روشن می‌شود که نشان می‌دهد سیستم نیاز به سرویس دوره‌ای دارد.

اصولا در این سرویس‌های دوره‌ای برخی کار‌ها به طور مثال تعویض فیلتر و روغن موتور باید انجام شود که به آن سرویس‌های PM می‌گویند؛ عددی که تعیین می‌شود در حقیقت مدت کارکرد موتور و دیگر موارد است که نمی توان تنها از مقدار مسافت پیموده شده آن را محاسبه کرد.

در بیشتر مواقع مقدار کارکرد در موتور لحاظ می‌شود و علاوه بر این پارامتر‌های دیگری مانند تعداد دور و مقدار بار موتور نیز در آن تاثیر دارد.

نکته حائز اهمیت این است که اغلب در خودرو‌های جدید چند نوع از این هشدار‌ها وجود دارد که کار را برای رانندگان آسان کرده است چرا که در خودروهای قدیمی این امکان فراهم نیست!، به طور مثال در خودروهای جدید هشدار تعویض روغن، هشدار تعویض فیلتر‌ها، هشدار تعویض تسمه‌ها و ... توسط کامپیوتر خودرو اعلام می‌شود و راننده دیگر نگرانی از این بابت ندارد. 

علاوه بر این، این قابلیت وجود دارد که زمان پیام هشدار و یادآوری را با دیاگ می توان تنظیم و تغییر داد. پس از انجام سرویس‌ها و تعمیرات لازم نیاز است که شمارنده یادآوری سرویس بازنشانی یا ریست شود و عدد شمارش آن دوباره روی صفر برگردد. این کار با دو روش معمولاً قابل انجام است.

با استفاده از دستگاه دیاگ و اتصال به کامپیوتر خودرو و با استفاده از روش دستی که در ادامه روش دستی ریست کردن چراغ هشدار چند خودرو توضیح داده شده است.

برای ریست کردن چراغ هشدار در خودروهای جدید نیاز است برخی کارها را به طور دستی انجام دهید که آسان است؛ در ابتدا سوئیچ را باز کرده، اما دکمه استارت را فشار ندهید؛ دکمه انتهای دسته برف پاکن را چندین مرتبه فشار داده و رها کنید تا در صفحه نمایش گزینه SERVICE DUE NOW ظاهر شود.

هنگامیکه SWEVICE DUE NOW ظاهر شد، دکمه انتهای برف پاکن را فشار داده و ثابت نگه دارید. در این هنگام SERVICE DUE NOW شروع به چشمک زدن می‌کند، صفحه نمایش گزینه صفر نشان داده می‌شود و همچنان چشمک میزند.

همچنان کلید را ثابت نگه داشته تاچشمک زدن صفحه نمایش تمام شود. در این هنگام چراغ سرویس راه اندازی مجدد  شده است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها