کد خبر : 6800

لاستیک سایی چیست و چگونه آن را برطرف کنیم؟

لاستیک سایی چیست و چگونه آن را برطرف کنیم؟

یکی از ایرادات عمده و متداول که بیشتر در خودرو های مدل پائین دیده می شود ، به علت آن است که به مرور زمان زاویه های تنظیم این خودروها به هم می خورد و نیز هنگام انجام تعمیرات توسط تعمیرکاران غیر مجرب، این اندازه ها رعایت نمی شوند و یا اصلا دقیق تنظیم نمی شوند مثلا به هنگام تعمیر جلوبندی ماشین و تعویض سیبک ها یا فنر بندی خودرو ممکن است، این تنظیم ها به هم بخورد.خیلی از تعمیر کاران ما اساسا با اصطلاحات کمبر و کستر و تو این و تو اوت آشنایی ندارند و حتی ممکن است که این عبارات به گوششان هم نخورده باشد.

به گزارش خودروتک، در مبحث خودرو ، بحثی است بنام هندلینگ ( که به معنی همان خوش دستی ماشین است ) که البته بخش عمده ای از آن مربوط به مسائل فنی و طراحی خودرو می شود و بخشی از آن هم ناشی از میزان بودن تنظیم های خودرو است. خودرویی که بخوبی تنظیم باشد، رانندگی به مراتب لذت بخش تر و راحت تری را دارد.

فرمان ماشین در حین حرکت نباید به چپ یا راست منحرف شود ، حتی اگر آن را رها هم کنید ، نباید چنین وضعی پیش بیاید . گاهی هم فرمان لرزش دارد ، بعضی از وقت ها تنظیم فرمان آنقدر به هم خورده است که اصطلاحا می گویند فرمان گیج است چون بدرستی عمل نمی کند. همه این موارد به اضافه موارد متعد دیگر می تواند علل گوناگونی داشته باشد از خرابی و سائیدگی پلوس ها گرفته تا ایراد در بالانس چرخ ها و یا حتی تنظیم نبودن باد لاستیک ها. که قضاوت در مورد این موارد متعدد کار تعمیرکار است تا بتواند عیب اصلی را تشخصی دهد و این مهم ترین بخش یک کار تعمیراتی است . در اینجا بدون اینکه وارد مباحث پیچیده تنطیم های گوناگون ماشین شویم به اشاره ای گذرا به این موضوعات اکتفا می کنیم تا لااقل دید تازه تری نسبت به موضوعی که بظاهر کم اهمیت می نمابد، پیدا کنید.
 
سائیدگی غیر عادی لاستیک ها نشانه خوبی است برای اینکه متوجه شویم که زمان تعویض آنها فرا رسیده است ولی آیا این می تواند هشداری باشد برای اینکه شما متوجه شوید که بخش هایی دیگر خودرو از جمله:فرمان، جلوبندی و فنر بندی آن نیز دچار مشکل شده اند؟ اگر با این هشدارهای اولیه آشنایی داشته باشید می توانید با کارهایی که جزء تعمیرات پیشگیرانه است باعث شوید که از خرابی خودرو در جاده ها جلوگیری بعمل آید.

فرمان خودروها

اگر خودرو شما به هنگام رانندگی به یک سمت کشیده می شود ( بخصوص زمانی که فرمان را رها می کیند ) اولین کاری که باید انجام دهید این است که میزان بودن باد لاستیک ها را چک کنید. اما اگر باد لاستیک ها را چک کردید و تنظیم بودند آنگاه ممکن است اشکال در جای دیگری باشد، ممکن است ،میل فرمان نامیزان باشد یا زاویه کمبر و کستر درست نباشند یا فرمان درست در مرکز تنظیم نشده باشد. اگر فرمان ماشین شما بیش از اندازه بازی دارد یا به سختی می پیچید، باید مارپیچ فرمان و قطعات داخلی جعبه فرمان را چک کنید.

فنربندی

فنر بندی ماشین از اجزای متعددی تشکیل شده است در این حالت لازم است که همراستایی چرخها و یاتاقانهای آنها و بوش و میله تعادل و بازوهای کنترل فنر و خود فنرها را بررسی کنید. اگر بخش هایی از فنر ها دچار سائیدگی شده یا صدمه دیده اند باید تعویض شوند. چون اگر این کار صورت نگیرد باعث فرسودگی و صدمه دیدن پیش از موعد سایر بخش های سیستم فنر بندی و خودرو می شود.

همراستایی

برای هدایت کردن مناسب و درست خودرو و جلوگیری از سائیدگی لاستیکها؛ لازم است که چرخها هم راستا باشند. این کار باعث می شود که از سائیدگی و اصطکاک و سر خوردن چرخها جلوگیری شود. ضمن اینکه میزان مصرف سوخت هم کاهش می یابد و از وارد آمدن فشار بر روی فرمان و سیستم فنربندی کاسته می شود و هدایت خودرو بهتر صورت می گیرد. برای همراستایی و تنظیم چرخهای خودرو سه نوع تنظیم وجود دارد:

زوایای کبر، کستر و تفارب و تنافر زاویه چرخها ( toe in و toe out)

کمبر و کستر به معنی مقدار بیرون بودن و داخل بودن قسمت جلوی چرخهاست . هدف از این تنظیم توزیع بار خودرو بطور متوازن بر روی سطح جاده است. این کار باعث می شود که فرمان دهی خودور بسهولت صورت گیرد و از سائیش لاستیک ها جلوگیر بعمل آید.

دلایل لاستیک سایی خودرو

دلایل لاستیک سایی خودرو

زاویه کستر میزان داخل یا بیرون بودن زاویه چرخهاست. تنظیم بودن زوایه کستر باعث می شود که چرخاندن فرمان خودرو راحت تر صورت گیرد. حرکت ماشین بر روی جاده از تبات بهتری برخودار باشد و برگشت فرمان در هنگام پیچیدن بهتر صورت گیرد. زوایای:" تو این " و " تو اوت " هم از این جهت مهم هستند . اگر انها را با پاهای خودتان مقایسه کنید ، اگر قسمت جلوی چرخها بطرف داخل متمایل باشد مثل حالتی است که نوک پاهای شما به طرف داخل متمایل است و به عکس " تو اوت " به معنی متمایل بودن نوک انگشتان بطرف خارج است. خارج از تنظیم بودن این زوایا باعث مالش و سایش لاستیکها می شود.

با این 7 نکته عمر لاستیک خودرو خود را زیاد کنید

اکثر رانندگان، خودروهای خود را برطبق عادت روزانه و بدون کوچک ترین توجه به وضعیت لاستیک آن که نقشی بسیار مهم در کیفیت رانندگی و ایمنی خودروها دارد، مورداستفاده قرار می دهند.

با رعایت و انجام این 7 نکته عمر لاستیک خودرو خود را زیاد کنید.

افزایش عمر لاستیک خودرو

افزایش عمر لاستیک خودرو

1- باد چرخ ها را وقتی سرد هستند تنظیم کنید

توجه داشته باشید تغییر دما باعث می شود فشار باد لاستیک عوض شود، هر 5 درجه تغییر در درمای هوا، 1psi در فشار باد تایر تغییر ایجاد میکند، یعنی کاهش دما به مقدار 15 درجه سانتی گراد 10درصد کم بادی را به دنبال خواهد داشت.

خود لاستیک ها نیز به مرور کم باد می شوند. مثلاً هرماه به طور متوسط، لاستیک خودرو2psi از فشار باد خود را از دست می دهد که در هوای گرم این کاهش فشار با سرعت بیشتری صورت می پذیرد.

در خصوص تنظیم باد تایرها مهم است بدانیم که هیچ کس با نگاه کردن به تایر (به خصوص تایر رادیال) نمی تواند بگوید لاستیک کم باد است یا خیر زیرا از لحاظ ظاهری حتی 50 درصد کم باد بودن هم قابل تشخیص نیست.

برای اطمینان از تنظیم بودن فشار باد باید یک درجه باد مرغوب خریداری کنید. معمولاً درجه های باد که آپاراتی ها به کار می برند دقیق نیستند زیرا به طور دائم در معرض ضربه اند و به طرز صحیحی نگهداری نمی شوند. ضمن آنکه فشار باد باید در حالت "سرد" اندازه گرفته شود یعنی خودرو حداقل سه ساعت متوقف بوده و یا کمتر از 2 کیلومتر طی مسیر کرده باشد. معمولاً در حالت نرمال رانندگی دمای لاستیک تا 35 درجه سانتی گراد افزایش می یابد. پس اگر شما تا آپاراتی برانید، درعمل آنجا فشار باد به صورت دقیق اندازه گرفته نخواهد شد، پس بهتر است با درجه باد خانگی خود آن را امتحان کنید.

2- تایرها را از لحاظ فرسایش غیرمتقارن بازدید کنید

هرگونه ساییدگی غیرمعمول می تواند نشانی از بروز اشکال در سیستم فرمان و تعلیق باشد.

3- اگر خورده شیشه، شن و سایر اجسام خارجی لابه لای آج گیر کرده باشد، آن را خارج کنید

این اجسام می توانند به تدریج در لاستیک فرو روند و سبب بروز نشتی باد از آن شوند.

4- تنظیم بودن چرخ ها

تنظیم بودن چرخ ها به معنی آن است که همه چرخ های خودرو نسبت به محور اصلی آن کاملاً عمود و در یک راستا باشند، در غیر این صورت لاستیک نمی تواند به خوبی به گردش درآید و مقداری از انرژی صرف کشیده شدن آن می شود که ضمن افزایش سوخت، عمر لاستیک را کم می کند.

برای اطمینان از تنظیم بودن چرخ ها خودرو را در محل مسطحی مانند یک پارکینگ خلوت به حرکت در آورید، به آرامی فرمان را رها کنید، نباید فرمان به هیچ سمتی بکشد. تنظیم فرمان و چرخ ها باید حداقل هر 25 هزار کیلومتر یا سالی یکبار انجام شود.

5- بالانس تایرها

به طور معمول تایر و متعلقات چرخ روی هم حدود 20 کیلوگرم وزن دارند. اگر این وزن به طور همگن روی چرخ توزیع نشده باشد به اصطلاح گفته می شود چرخ بالانس نیست. تغییری ناچیز به اندازه 14 گرم در این 20 کیلو سبب می شود خودرو هنگام حرکت مرتعش شود.

اگر در فرمان لرزش احساس می کنید احتمالاً چرخ های جلو بالانس نیستند و اگر در صندلی لرزش می بینید چرخ های عقب از بالانس خارج شده اند. لازم است با مراجعه به آپاراتی هر 20 هزار کیلومتر از بالانس بودن چرخ ها اطمینان پیدا کنید. فراموش نکنید در یک شاهراه که با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت در حال حرکت هستید، هر تایر حداقل 14 بار در ثانیه در حال چرخیدن است. بالانس نبودن سبب خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق خودروی شما نیز خواهد شد.

6- جابه جا کردن چرخ ها

بهتر است هر 8 تا 10 هزار کیلومتر، جای لاستیک ها را با یکدیگر عوض کنید، به این دلیل که لاستیک های جلو سریعتر ساییده می شوند زیرا وظیفه چرخش خودرو در پیچ ها را نیز انجام می دهند، به خصوص اگر خودروی شما اکسل جلوست، سایش سریع تر رخ می دهد. نحوه تعویض لاستیک ها با یکدیگر در دفترچه راهنمای خودرو درج می شود.

7- نگهداری لاستیک

لاستیک را باید در محیط تمیز به صورت عمودی انبار کنید، جایی که از نور مستقیم آفتاب یا نورهای مصنوعی شدید، حرارت، موتورهای الکتریکی (به دلیل ایجاد اوزون) و هیدروکربن ها (برش های نفتی) دور باشد. اگر لاستیک را روی رینگ نگه می دارید، باد آن را روی 15psi تنظیم کنید تا از ترک برداشتن جلوگیری شود.


منبع: نمناک

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها