کد خبر : 65144

25 چیزی که خرید خودروی دست دوم را ترسناک می کند

25 چیزی که خرید خودروی دست دوم را ترسناک می کند

حفظ و نگهداری خودروی دست دوم هم حد و اندازه ای دارد. 25 علامتی که نشان می دهد وقت فروختن خودرو رسیده است.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، شاید خرید خودروی نو هزینه بالایی داشته باشد اما این هزینه به ترس و استرس و صرف وقت و انرژی در تعمیرگاه می ارزد.

بهتر است این هزینه را به موقع انجام دهید تا با اضطرابی مواجه شوید که می توانستید از پیش جلوی آن را بگیرید.

اگر می خواهید تا گردن در موتور خودروی تان فرو نروید این 25 هشدار را جدی بگیرید:

  1. وقتی که می دانید که ارزش باقیمانده خودرو به سرعت در حال از دست رفتن است. برخی از خودروها که در جریان اصلی خرید و فروش هستند، به سادگی ارزش خود را از دست نمی دهند اما آن دسته از خودروهایی که با تیراژ کم به فروش رسیده اند، همواره این حس را منتقل می کنند که به قدر کافی قطعات یدکی [مخصوصاً به خاطر تصادف] در بازار موجود نخواهد بود. در آمریکا وبسایت ادموندز و کتاب آبی کِلی Kelley Blue Book (KBB)  به سرعت به شما قیمت باقیمانده خودروی تان را با اختلاف ناچیز تخمین می زند. جالب این جا است که در حال حاضر بهترین فرصت برای فروش خودروهای دست دوم است چون هیچ وقت در طول تاریخ بازار آمریکا بازار دست دوم این قدر خوب نبوده و همین طور هم باقی نخواهند ماند.
  2. وقتی که صداهای ناهنجار می شنوید. وقتی که خودروی شما به عجز و ناله می افتد، عاقلانه است که به حرف خودروی تان گوش کنید. وقتی موقع ترمز، صدای جیغ می شنوید معنی ساده آن این است که لنت خرده شده و کاسه یا روتور در حال خراشیده شدن است و با این صدا به داد آن می رسید اما صدای جیغ از داخل موتور به معنی آسیب به تسمه های است. خودرو که از بیش از 10 هزار قطعه تشکیل شده، موقع خرابی انواع زیادی از صداها را ایجاد می کند که شاید همه رانندگان به آن آشنا نباشند. صدای ناهنجار یا عجیب به نوعی راه ارتباط ماشین با انسان است و می خواهد به انسان حالی کند که عیب در کار است. گاهی اوقات این صدای جیغ به معنی آن است که «وقت فروش رسیده است.»
  3. زمانی که کیلومترشمار به 100 هزار مایل [بیش از 150 هزار کیلومتر] نزدیک شده است. این عدد نشان می دهد که دیگر خودرو عمر مفید خود را پس داده است. البته خودروهای مدرن امروزی به راحتی از این عدد می گذرند بدون آن که دردسری ایجاد کنند اما واقعیت این است که این عدد می تواند یک علامت باشد. همان طور که اعداد و ارقام وبسایت ادموندز هم نشان می دهد، قیمت خودروها بعد از این عدد افت شدیدی پیدا می کند.
  4. وقتی که خودروی شما در رتبه بندی ایمنی، عدد پایینی دارد. در ایالات متحده سازمان ایمنی ترافیک بزرگراه ملی NHTSA‌ با انجام تست تصادف، امتیاز می دهد و برای شرکت ها و مؤسسه های ایمنی هم این رتبه و امتیاز در پرداخت خسارت مهم است. این دو سازمان جنبه های مختلف ایمنی را در نظر می گیرند و امکانات ایمنی خودروها را نیز می سنجند. اگر امتیاز ایمنی خودروی شما هنگام خرید هم بالا نبوده، به احتمال زیاد همین نشانه ی خوبی است که به فکر نو کردن خودرو باشید.
  5. وقتی تایرهای خودرو یکنواخت و یکدست ساییده نمی شوند. البته در خودروهای نو هم ممکن است به خاطر کم باد یا پُرباد بودن ساییدگی به صورت یکنواخت اتفاق نیفتد. یا رانندگی در مسیرهای خاصی باعث آن شده باشد. اما در اثر گذشت زمان به دلایل مهمتری این ساییدگی غیریکنواخت مشاهده می شود. از جمله این موارد، خراب شدن سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو است که گاهی هزینه برای تعمیرات آن آفتابه خرج لگن است.
  6. اگر هزینه های بنزین شما سرسام آور است. اکثر خودروهای تولید شده در سال های اخیر از لحاظ مصرف سوخت بهینه شده اند. و وزارت انرژی هم دستورالعملی در خصوص مصرف سوخت منتشر کرده است. خودروهایی که عمرشان به یک دهه نزدیک می شود به شدت مصرف سوخت بالاتری از محصولات جدید دارند.
  7. وقتی زنگ زدگی می بینید. البته به محل زندگی خیلی بستگی دارد. شهرهای کنار دریا و بنادر زودتر این پدیده را نشان می دهند. مشاهده زنگ زدگی نشانه خوبی نیست چون فقط در جایی که مشاهده شده نخواهد بود و ممکن است به بخش هایی سرایت کرده باشد که با ایمنی سرو کار دارند.
  8. اگر از تصادفی قِصِر در رفته اید. اگر نزدیک بود تصادف کنید، حتماً چند مورد را چک کنید. ترمز خوب عمل نکرد، نقطه کوری داشتید، چرخ های عقب سُر خرد،‌ خودرو به واکنش های شما به موقع پاسخ نداد و از این قبیل موارد. وقتی نزدیک بود تصادف کنید و نکردید، به احتمال زیاد خودروی شما قابلیت های لازم برای سالم نگه داشتن شما را از دست داده است. پیش از آن که اتفاقی برای شما بیفتد یا عیب ها را رفع کنید یا خودرو را رد کنید.
  9. دیگر امکانات ایمنی شما قابل روزآمدی نیست و تاریخ گذشته است.  دیگر خودروهای امروزی باید یک سری از امکانات ایمنی را به صورت استاندارد و کارخانه ای داشته باشند. هر چند که هنوز همه این موارد اجباری نشده است. مثل کروز کنترل وفق پذیر، ترمز اضطراری خودکار،‌ هشدار حفظ بین خطوط، هشدار نقطه کور و غیره. اگر خودروی شما این موارد را ندارد به معنی آن است که زمانی خودروی خود را خریده اید که این امکانات ایمنی هنوز رایج و متداول نشده بود و حال وقت نو کردن خودروی تان رسیده است.
  10. چراغ چک روشن می شود و به این سادگی کوتاه نمی آید. شاید ترسناک ترین علامت هشدار خودرو همین علامت باشد که باید فوری به آن رسیدگی کرد. هرچند که روشن شدن این علامت گاهی بسیار ناچیز مثل باز ماندن در باک بنزین است و گاهی بسیار وخیم و در حال تعمیر کلی موتور است. اگر به این سادگی این چراغ خاموش نمی شود شاید وقت آن است که از دلبستگی به این خودروی تان بکاهید.
  11. وقتی که مدام مجبورید برای آن پول خرج کنید. بله در اکثر موارد،‌ پیش از آن که عمر مفید خودرو تمام شود، تعمیر خودرو به صرفه تر از خرید خودروی نو است و سالی یک یا دوبار هم کاملاً طبیعی است اما وقتی در طول سال چند بار شما را به تعمیرگاه می کشاند، علامت مهمی است و شاید بد نباشد که خودرو خود را تازه کنید.
  12. وقتی بیش از یک مورد برای تعمیر وجود دارد. وقتی به تعمیرگاه می روید و می خواهد یک مشکل را رفع کنید و معلوم میشود که با یک قطعه یا دو قطعه کار تمام نمی شود و مشکلات دیگری هم وجود دارد. زمانی که مشکلات خودرو از یک به چندتا با هم تبدیل شد زمان فروش خودرو رسیده است.
  13. وقتی در راه ماندید و مجبور به تماس با دوستان خود شدید. مهمترین ویژگی یک خودروی خوب قابلیت اعتماد به آن است. در راه ماندن با خودرو امر اجتناب ناپذیر است و تکرار آن علامت است. و خوب معلوم است علامت چیست.
  14. هر وقت برای روشن شدن آن دغدغه پیدا کردید. به طور طبیعی بعد از یک یا دو سال باتری نیاز به تعویض دارد. اما روشن نشدن وقت و بی وقت خودرو نشانه خوبی نیست. گاهی ارتباط بین اجزای روشن شدن خودرو مثل کابل ها،‌ دینام و به طور کلی سیستم برق خودرو فرسوده می شود که دیگر نشانه زمان رد کردن خودرو است.
  15. زمانی که باید روی داشبورد ضربه بزنید تا کولر روشن شود. یا آن که مشتی به قفل بکوبید تا قفل عمل کند. یا آن که لگدی به در بکوبید تا درست بسته شود. به طور کلی هر وقت که مجبور به کوبیدن و ضربه زدن و لگد زدن افتادید وقت رد کردن خودرو رسیده است.
  16. وقتی هزینه های تعمیر به آستانه تحمل رسید. ادموندز وبسایت خرید و فروش خودرو یک قانون ساده دارد. اگر هزینه تعمیر نصف قیمت خودرو باشد هرگز ارزش تعمیر ندارد. بهتر است آن مبلغ را برای خرید خودروی نو کنار بگذارید.
  17. به حرف مکانیک خود گوش دهید. وقتی مکانیک شما هنگام تحویل خودرو از کلمات هشدار استفاده می کند و می گوید تعمیر بزرگی در راه است. پیش از آن که مجبور به انجام آن تعمیر بزرگ شوید فکری به حال خودرو بکنید.
  18. اگر علائمی از مشکلات در قوای محرکه شدید. موتورها قبل از آن که خرج سنگین روی دست تان بگذارند خودشان علامت می دهند، اول با روشن شدن چراغ چک، بعد صدای خشن یا ناهنجار هنگام خلاص، اختلال در عملکرد، دود از اگزوز،‌ صدای ضربه از زیر درب موتور و غیره. که نشانه های خوبی نیستند.
  19. اگر علائمی از سامانه انتقال قدرت را مشاهده کردید. بدتر از موتور خودرو، سیستم انتقال قدرت یا همان گیربکس است. تعمیر گیربکس، بدترین بخش تعمیر خودرو است. سامانه انتقال قدرت هم قبل از خرابی کامل از خود علامت هایی نشان می دهد مثل نشت روغن،‌ صدای ناهنجار هنگام تعویض دنده ها،‌ بوی سوختگی روغن، زوزه و سایر صداهای عجیب. وقتی این موارد را مشاهده کردید می دانید که چه باید بکنید.
  20. بالا رفتن غیرعادی مصرف سوخت. شما بعد از مدتی می توانید تشخیص دهید مصرف خودروی شما در چه حد است. اما وقتی عمر مفید خودروی شما در حال تمام شدن است، یکی از علائم آن پرمصرف شدن غیرعادی است. همین که خودروی شما از عهده فشردگی سوخت هنگام پاشش و احتراق برنمی آید نشانه فرسودگی آن است. زمانی که هنوز خودرو جان دارد و به آخر عمر خود نزدیک نشده، با یک تعویض فیلتر بنزین و حداکثر کنیستر، وضعیت مصرف خودرو به حالت عادی برمی گردد اما اگر برنگشت خبر از شدید تر شدن فرسودگی خودرو می دهد.
  21. زمانی که وسع شما پایین آمده است. ممکن است یک کامارو یا چارجر به خاطر ترفیعی که گرفته بودید خریده اید یا به خاطر ارثی که به شما رسیده. اما حالا دیگر وسع شما به تعمیر و نگهداری آن نمی رسد، در آن صورت جایگزین کردن آن با یک سوبارو یا ولوو، نشانه ضعف به حساب نمی آید، نشانه دور اندیشی است.
  22. وقتی سن خانواده شما افزایش یافته است. وقتی بچه ها بزرگ می شوند، دیگر داشتن خودروی نیسان ورسا برای آنها کوچک است و راحت نمی نشینند. پس وقت رد کردن خودرو رسیده و باید یک خودروی بزرگتر بخرید.
  23. وقتی که پیشنهاد خوبی دریافت کردید. خودروی شما در حال از دست دادن ارزش است و حالا اگر از طرف مشتری یا نمایندگی پیشنهاد خوبی برای خرید یا تعویض داشتید،‌ شک نکنید.
  24. وقتی مشتری اول و آخر هستید. هستند کسانی که می گویند تا زمانی که این خودرو راه می رود آن را نمی فروشم. اما بالاخره زمانی می رسد که آن خودرو واقعاً دیگر راه نمی رود.
  25. وقتی که از دیدن آن آزرده می شوید. هر چند که این آخری هیچ ربطی به هشدار ترسناک ندارد اما با ذائقه و شأن و کرامت ربط پیدا می کند. زمانی می رسد که سوار شدن بر یک خودرو به شأن و منزلت شما لطمه می زند. آن وقت دیگر وقت رد کردن آن رسیده است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها