کد خبر : 6361

همه چیز درباره ایموبلایزر

همه چیز درباره ایموبلایزر

ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت مقاله ایست که در آن همراه مکانیک قصد دارد شما را با مسائل بروز امنیتی خودرو آشنا کند.در این مقاله سیستم ایموبلایزر یا سوئیچ ضد قفل را به شما معرفی و نحوه کارکد آن را به شما نشان می دهیم پس با ما همراه باشید

به گزارش خودروتک، ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت یکی از پیشرفته ترین سیستم های ضد سرقت در دنیاست.  ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت در واقع نوعی سیستم پیشرفته برای امنیت خودرو و جلوگیری از سرقت آن است که بر روی تمامی خودروهای جدید نصب می شود. با کمک این مکانیزم یک قفل نرم‌افزاری بر روی ECUانژکتور گذاشته می‌شود که مانع روشن شدن پیشرانه خودرو شده و تا زمانی که قفل باز نشود خودرو استارت نمی‌خورد و روشن نمی‌شود، در نتیجه کارهایی مثل اتصال کوتاه پایه‌های سوئیچ و غیره برای روشن کردن خودرو کاملا بی‌تاثیر است.

ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت

با کمک ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت عملکرد هر سه قسمت نام برده شده غیر فعال می شود که در نتیجه خودرو به هیچ عنوان حرکت نمی کند.

1.      موتور استارت

2.      سیستم سوخت رسانی

3.      سیستم جرقه

ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت وقتی بر روی یک خودرو فعال است تنها سوئیچی که موفق به روشن کردن خودرو می‌شود؛ سوئیچی است که کد تعریف شده بر روی آن با کد تعریف شده بر روی محل سوئیچ یکسان باشد، در غیر این صورت کلیدهای مشابه که کد متفاوتی دارند موفق به روشن کردن خودرو نخواهند شد و همین امر باعث امنیت خودرو در برابر سارقان می‌شود.

عملکرد ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت چگونه است؟

ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت

در هنگام تولید خودرو قبل از اینکه خودرو استارت بخورد توسط دستگاه دیاگ سوئیچ خودرو کدگذاری می‌شود که این کد در حافظه سوئیچ ذخیره می‌شود. همچنین این کد درسیستم ایموبلایزر خودرو که شامل آنتن ترانسپوندر نیز هست به همراه ECU داده می شود.

 آنتن ترانسپوندر دارای یک بورد الکترونیکی و سیم پیچ است که در زیر فرمان اتومبیل نصب می‌شود که می‌تواند یک میدان مغناطیسی کوچک ایجاد کند.

وقتی سوئیچ در محل استارت قرار می‌گیرد چیپ حافظه کلید در حوضه مغناطیسی ترانسپوندر قرار می‌گیرد و فعال می‌شود و در همین زمان با استفاده از فناوری RFID سبب می‌شود تا بدون نیاز به انرژی الکتریکی و بدون صرف زمان به محض وارد شدن سوئیچ به محل استارت اطلاعات سوئیچ بازخوانی شود(این فعالیت تنها در کسری از ثانیه اتفاق میافتد). در صورتی که این اطلاعات بر روی سوئیچ ضد قفل(کد دسترسی یا Access code) درست باشد و با اطلاعات درون ترانسپوندر یکسان باشد خودرو روشن خواهد شد. در غیر این صورت خودرو روشن نخواهد شد و تنها استارت می‌خورد.

برای نشان دادن سیستم ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت در خودروها یک چراغ قرمز چشمک زن بر روی پنل خودرو قرار دارد. زمانی که خودرو روشن بشود این چراغ خاموش خواهد شد.

ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت چگونه غیر فعال می شود؟

ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت

ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت زمانی غیر فعال می‌شود که خودرو با موفقیت روشن بشود. روشن شدن خودرو مستلزم داشتن سوئیچ اصلی است که کد امنیتی موجود در آن با کدی که در مرکز کنترل است همخوانی داشته باشد در این زمان یک اتصال القایی صورت می‌گیرد که منجر به روشن شدن خودرو خواهد شد. در غیر این صورت خودرو اگر استارت هم بخورد روشن نخواهد شد.

کدام سیستم ضدسرقت مناسب تر است؟

حال با توجه به مطالب گفته شده این سوال مطرح است که آیا با وجود سیستمی همچون ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت به سیستم‌های ضد سرقت دیگر همچون سیستم قفل مرکزی درب‌ها و یا سیستم‌های آلارم دهنده نیاز است؟

به طور خلاصه و کوتاه سیستم‌های ضد سرقت دیگر را بررسی می‌کنیم.

در کل سیستم‌های ضد سرقت عبارت اند از:

1.      قفل مرکزی

2.      دزدگیر

3.      ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت

 

قفل مرکزی:

در این سیستم با قفل شدن یکی از درب‌ها بقیه درب‌ها نیز قفل می‌شوند و بالعکس با باز شدن یکی از درب‌ها بقیه درب‌ها نیز باز می‌شوند. نیروی این کار توسط یک موتور الکتریکی تامین می‌شود که از طریق کنترل از راه دور و یا کنتاکت‌های داخل قفل درب سیگنال های مورد نیاز برای فعال و یا غیر فعال کردن سیستم فرستاده می‌شود. با پیشرفت علم و تکنولوژی این سیستم دیگر به تنهایی قادر به ایجاد امنیت خودرو نیست و در کنار سیستم‌های ضد سرقت و ایموبلایزر استفاده می‌شود.

دزدگیر (سیستم‌های آلارم دهنده):

ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت

در سیستم‌های دزدگیر، یک سری سنسور در خودرو وجود دارد که با تحریک شدن این سنسورها سیگنال‌هایی فرستاده می‌شود که یک سری فعالیت‌های از پیش تعیین شده مثل صدای آژیر، فلاشر و ارسال سیگنال هشدار به ریموت کنترل اتفاق می‌افتد. این سیگنال‌ها توسط واحد کنترل مرکزی کنترل می‌شود.

سنسور این سیستم‌ها شامل سنسورهای حساس به حرکت(اولتراسونیک)، وارد کردن سوئیچ، حساس به  ضربه و در مدل‌های پیشرفته‌تر سنسور فشار هوا و سنسورهای محافظت از چرخ‌ها می‌شود.

در این سیستم با فشار کلید قفل بر روی ریموت، واحد مرکزی سنسورها را زیر نظر می‌گیرد و همزمان برق سوئیچ قطع می‌شود و در صورت تحریک شدن هر یک از سنسورها دستگاه برای مدت از پیش تعیین شده آلارم می‌دهد. حساسیت سنسورها قابل تنظیم است.

با توجه به ویژگی‌ها و امکانات ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت داشتن یک سیستم ضد سرقت دیگر فقط برای آگاهی دادن به مالک خودرو مناسب است. بنا براین داشتن یک سستم دیگر در کنار ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت می‌تواند امنیت خودروی شما را بالاتر ببرد و ارزش هزینه کردن را دارد ولی باید توجه داشت که آیا سیستم ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت در کنار سیستم‌های ضد سرقت دیگر مشکلی برای اتومبیل ایجاد نکند و با آنها هماهنگی داشته باشد. در صورت عدم هماهنگی ممکن است مشکلاتی برای برق خودرو بوجود بیاید.

با توجه به سیستم نصب شده ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت بر روی خودروهای داخلی، اگر می‌خواهید سیستم ضدسرقت دیگر هم داشته باشید این سیستم باید توسط شرکت تایید شده نصب گردد تا مشکلی برای برق خودروی شما ایجاد نشود. مشکلاتی همچون قطع یکطرفه چراغ‌های خودرو یا روشن نشدن چراغ‌ها و ... .

در هنگام تحویل خودرو کد مربوط به سیستم ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت توسط یک کارت به همراه سوئیچ خودرو به مشتریان داده میشود اما اخیراً به دلایل امنیتی این کد به مشتری داده نمی‌شود و تنها در صورت احراز هویت مشتری به عنوان مالک اصلی خودرو و انجام نامه نگاری‌های لازم این کد به شما داده خواهد شد.

در مواقعی که سوئیچ خودرو گم می‌شود برای ساخت سوئیچ جدید باید کد سوئیچ را بدست بیاوریم و یا به وسیله ECU یک کد جدید برای سوئیچ تعریف کنیم .البته برای خودروهای داخلی این امر بسیار آسان‌تر است و کلید سازهای خودرو می‌توانند بدون داشتنAccess code کلید قبلی را از کار بیاندازند و کلید جدیدی برای خودرو تعریف کنند.در زمان تعریف سوئیچ برای یک خودرو در یک زمان می‌توان 5 عدد سوئیچ تعریف کرد، در هر بار تعریف کد جدید، کد قبلی موجود در سوئیچ‌های قبلی دیگر معتبر نخواهند بود و نمی‌توانند خودرو را روشن کنند.

ترانسپوندر چیست؟

در صورت باز شدن سوئیچ ضد سرقت و یا قرار گرفتن کارت در دستگاه کارت خوان، کد حفاظتی ثبت شده در چیپ توسط آنتن مخصوص (گیرنده حلقوی) دریافت می‌گردد تا پس از تقویت آماده ارسال به کنترل یونیت (UCH) گردد. این گیرنده حلقوی به نام حلقه ترانسپوندر نیز معروف است.

منبع: همراه مکانیک

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها