کد خبر : 62790

کارهای ساده ای که خودرویتان را به فنا می دهد

کارهای ساده ای که خودرویتان را به فنا می دهد

کمترین کاری که در حق خودرویتان می‌توانید انجام دهید، تعویض به موقع روغن و آن هم استفاده از روغنی است که خود کارخانه توصیه کرده.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز،‌ یک فرد به طور متوسط سالانه ۲۰ هزار کیلومتر با خودروی شخصی خود طی می‌کند.

در طول این ۲۰ هزار کیلومتر اگر بعضی از مسائل خیلی ساده یا کوچک را نادیده بگیرید، یا در راه می‌مانید یا راهی تعمیرگاه می‌شوید.

در اینجا چندین مورد از اشتباه‌های نگهداری خودرو یا عادت‌های اشتباه در حفظ خودرو به‌طور خلاصه بیان می‌شود.

  1. با موتور سرد راه می‌افتید: بله می‌گویید این موضوع مربوط به موتورهای کاربراتوری است و حالا سامانه پاشش مستقیم با افزودن کمی بنزین بیشتر خیلی زود موتور را به درجه حرارت ۴۰ درجه می‌رساند. اما بدانید که همین پاشش بیشتر سوخت روانکارها را بخار می‌کند و به دیواره سیلندرها آسیب می‌زند.
  2. با موتور داغ به رانندگی ادامه می‌دهید: در روزهای بسیار گرم پیمودن مسافت خیلی طولانی برای واترپمپ و ترموستات و سرسیلندر مضر است و می‌تواند هزار تا ۱۵۰۰ دلار هزینه داشته باشد. همیشه سطح مایعات خنک‌کننده را هم چک کنید.
  3. به علائم روی داشبورد توجهی ندارید: داشبورد خودرو به هیچ عنوان برای دکور ساخته نشده، حین رانندگی هر از گاهی نگاهی به درجه‌های روی داشبورد پشت فرمان بیندازید مخصوصا چراغ چک و چراغ روغن را خیلی جدی بگیرید.
  4. دنده معکوس زیاد می‌کشید: بدترین حالت موقعی است که خودرو هنوز در حال حرکت رو به جلو است و شما دنده عقب می‌زنید؛ معمولا همان جا اتفاقی نمی‌افتد اما این عادت بد، پیامدهای خودش را دارد.
  5. تا چراغ باک روشن نشود پمپ بنزین نمی‌روید: موضوع فقط در راه ماندن و دبه بنزین بالا بردن نیست، سر راه باک تا موتور قطعاتی مثل فیلتر،‌ کنیستر و... نصب هستند که مهم‌ترین آسیب را پمپ سوخت می‌بیند. این پمپ با بنزین خنک می‌ماند و خود بنزین برای آن جنبه روانکاری دارد.
  6. موقع رد شدن از چاله‌ها و سرعت‌گیرها عین خیالتان نیست: چاله‌ها در آمریکا سالانه ۳ میلیارد دلار خسارت به خودروها وارد می‌کنند. از تایرها گرفته تا چرخ‌ها، لوله اگزوز، سیستم تعلیق و حتی بدنه و شاسی.
  7. صداهای غیرطبیعی را جدی نمی‌گیرید: درد در انسان نشانه بیماری است و صدای غیرطبیعی هم برای خودرو نشانه وجود یک عیب است. خودروی شما با زبان بی‌زبانی به شما حالی می‌کند که یک جای کار عیب دارد.
  8. با آب جوش به جان یخ روی خودرو می‌افتید: این روزها دیگر شیشه خودرو فقط شیشه خالی نیست، انواعی از آنتن‌ها، بخاری‌های ریز جاسازی شده در شیشه و... وجود دارند که وقتی شیشه یخ می‌زند و شما آب جوش می‌ریزید، دیگر به روز اول باز نمی‌گردند.
  9. از ترمز دستی استفاده نمی‌کنید: با این کار فشار سرازیری و سربالایی به جای آنکه روی چرخ‌ها و ترمز‌ها باشد روی سیستم انتقال قدرت و چرخ‌دنده‌های گیربکس است.
  10. روغن توصیه شده کارخانه را استفاده نمی‌کنید: کمترین کاری که در حق خودرویتان می‌توانید انجام دهید، تعویض به موقع روغن و آن هم استفاده از روغنی است که خود کارخانه توصیه کرده.
  11. بنزین نامناسب می‌زنید: در اکثر کشورهای دنیا درصد خلوص،‌ اُکتان و خیلی از ویژگی‌های بنزین‌ها با هم فرق می‌کند، برای همین بهتر است توصیه کارخانه را رعایت کنید و استانداردهای سوخت را جدی بگیرید.
  12. حال عوض کردن تایر را ندارید: بله حق با شما است؛ مردم کمتر پیش می‌آید که چهار حلقه لاستیک زمستانی بخرند و در زمستان آنها را جایگزین کنند اما به هر حال این هم یکی از اشتباه‌های رایج در نگهداری از خودرو است.
  13. دیر به دیر کارواش می‌روید: تمیز نگه داشتن خودرو فقط برای حفظ ظاهر نیست، جلوی آسیب را هم می‌گیرد.
  14. از مواد شوینده نامناسب استفاده می‌کنید: با همان شوینده‌هایی که ظرف خانه را می‌شویید نباید به جان خودرو بیفتید. خودرو هم برای خودش مواد شوینده خاص دارد.
  15. توجهی به باد تایرها ندارید: معمولا بعد از مدتی باد تایرها کم می‌شود. ترکیدگی در سرعت بالا بسیار خطرناک است و بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که باد تایرها کم یا زیاد است.
  16. آفرود‌باز هستید و از هر نوع آب و گلی رد می‌شوید: آب از یک عمقی بیشتر باشد به سیلندرها آسیب می‌زند و ممکن است در پیستون‌ها هیدرولاک به وجود آورد.
  17. ترمزهای شدید می‌گیرید: این کار باعث گرمای شدید در قطعات مرتبط مثل تایرها،‌ چرخ‌ها و سیستم تعلیق می‌شود و به لنت‌های ترمز آسیب وارد می‌آورد.
  18. تعویض روغن را پشت گوش می‌اندازید: وقتی عمر روغن به آخر می‌رسد به لجن تبدیل می‌شود و این لجن در داخل موتور رسوب می‌کند. ابتدا از خودرو دود سفید مشاهده می‌شود بعد هم به قیمت سرسیلندر تمام می‌شود.
  19. به جای مواد خنک‌کننده در رادیاتور آب می‌ریزید: کم شدن آب رادیاتور باید با آب مخصوص رادیاتور جبران شود. آب رادیاتور مواد شیمیایی خاصی دارد که جلوی داغ شدن زیاد یا یخ زدن آب را می‌گیرد.
  20. هرگز سری به داخل موتور نمی‌زنید: هر خودرو ۶ مایع حیاتی دارد، روغن موتور، خنک‌کننده‌ها، روغن ترمز،‌ روغن هیدرولیک، روغن فرمان و روغن گیربکس البته اگر مایعات برف پاک‌کن را حیاتی حساب نکنیم. کم شدن این مایعات حتما روی دست شما خرج می‌گذارد.
  21. سرویس‌های دوره‌ای را پشت گوش می‌اندازید: شمع خودرو، تسمه‌ها و... نیاز به بازدید دارند و بد نیست هر شش ماه یک بار یک آچارکشی صورت بگیرد.
  22. عاشق باربند و بار روی سقف خودرو هستید: بار اضافی و عدم توزیع مناسب آن روی خودرو روی درگ (drag) خودرو تاثیر نامطلوبی دارد. علاوه بر آسیب به سیستم تعلیق، فرمان‌پذیری خودرو را کاهش می‌دهد و احتمال سقوط و ایجاد حادثه هم دارد.
  23. دست‌تان را از روی دنده برنمی‌دارید: این کار باعث خوردگی و کاهش عملکرد مطلوب می‌شود.
  24. پای چپ‌تان را از روی کلاچ برنمی‌دارید: وقتی لازم نیست، پای خود را از روی کلاچ بردارید. چون وقتی برنمی‌دارید، کلاچ‌تان درگیر می‌ماند و زودتر خورده و فرسوده می‌شود.
  25. برای فیلتر بنزین خیلی اهمیت قائل نیستید: در هر چند بار تعویض روغن باید صافی بنزین را هم عوض کنید.
  26. خودرو را به تعمیرگاه‌های غیرتخصصی و عمومی می‌برید: ممکن است نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش گران‌تر و از خودراضی‌تر باشند اما حداقل مطمئن‌تر هستند.
  27. از قطعات یدکی متفرقه استفاده می‌کنید: اصلا دنبال پیدا کردن قطعه ارزان‌تر نباشید، قطعه ارزان‌تر حتما دلیلی برای ارزانی دارد و آن کیفیت پایین‌تر است.
ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها