کد خبر : 6278

بدنه خودرو را پولیش بزنیم یا واکس کنیم؟

بدنه خودرو را پولیش بزنیم یا واکس کنیم؟

هرقدر که پوست انسان برای صاف و شفاف ماندن به نگهداری نیاز دارد، رنگ خودرو نیز برای جلوه بیشتر به پولیش و واکس نیازمند است. درواقع شستن مداوم خودرو برای حفظ زیبایی آن کفایت نمی‌کند؛ چه‌بسا در اثر استفاده از ابزار نامناسب هنگام شستشوی خودرو، رنگ بدنه آسیب ببیند. در این مطلب تلاش کرده‌ایم تا اهمیت پولیش و واکس خودرو را به زبان ساده بیان کنیم.

به گزارش خودروتک، زیبایی خودرو به‌خصوص برای خودروهای جدید و اتومبیل‌هایی قدیمی که به‌خوبی نگهداری شده‌اند برای رانندگان اهمیت زیادی دارد. دراین‌بین راه‌های ساده‌ای برای حفظ ظاهر و زیبایی خودرو وجود دارد که واکس و پولیش‌ها ازجمله آنها هستند.

واکس خودرو چیست؟

واکس خودرو عملکردی مشابه واکس کفش دارد با این تفاوت که ماندگاری آن چندین برابر است. واکس خودرو به‌صورت چسبی و مایع تولید می‌شود که بسته به کیفیتشان میزان مواد طبیعی و مصنوعی استفاده‌شده در آنها متفاوت است. واکس با ایجاد یک لایه محافظ بر روی رنگ خودرو از اکسایش و زنگ‌زدگی بدنه جلوگیری می‌کند. همچنین همان‌گونه که انتظار داریم واکس موجب افزایش درخشندگی خودرو نیز می‌شود. استفاده از واکس خودرو آسان است و نیاز به ابزار خاصی ندارد. تنها کافی است مقداری از آن را روی بدنه بمالید و هنگامی‌که تیره و کدر شد با یک پارچه نرم و تمیز آن را پاک کنید. واکس خودرو معمولاً دوام بالایی دارد و تا چند ماه بر روی بدنه باقی می‌ماند.

 

واکس خودرو

پولیش و واکس چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

پولیش مایعی است که با لایه‌برداری از رنگ خودرو، خط و خش‌های ایجادشده بر روی آن را از بین می‌برد. به‌واقع پولیش‌ها برخلاف واکس برای خودروهایی که مدتی از ساخت آنها گذشته استفاده می‌شوند. البته پولیش حاوی مقداری واکس است تا پس از لایه‌برداری هم درخشندگی رنگ را افزایش دهد و هم از اکسایش و زنگ‌زدگی بدنه جلوگیری کند. پولیش‌ها  را می‌توان هم به‌طور دستی با یک پارچه نرم و هم با استفاده از دستگاه بافر (پولیش برقی) استفاده نمود. همچنین تجهیزاتی وجود دارد که می‌توان با نصب آنها بر روی دریل یا فرز به‌عنوان یک دستگاه پولیش برقی از آنها استفاده کرد.

 

بافر برقی

پولیش و واکس تفاوت‌های عمده‌ای با یکدیگر دارند. در حالی که واکس از بدنه و رنگ خودرو محافظت می‌کند؛ پولیش با لایه‌برداری از رنگ، آن را در برابر اشعه ماورا بنفش آسیب‌پذیرتر می‌کند. از این رو استفاده از واکس بلافاصله پس از آن توصیه می‌شود. از سوی دیگر پولیش‌ها تنها برای برخی رنگ‌ها قابل‌استفاده است درحالی‌که استفاده از واکس برای هر خودرویی محدودیت ندارد. استفاده منظم از واکس باکیفیت نیاز به پولیش را تا چندین سال از بین می‌برد.

منبع: ماشینو

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها