کد خبر : 62652

قبل از خرید خودرو بخوانید

قبل از خرید خودرو بخوانید

چگونه در بازار، خودرو‌های دست دوم مطلوب پیدا کنیم؟ پس نکات طلایی خرید خودرو را بدانید.

به گزارش خودروتک صدا و سیما ، چگونه در بازار، خودرو‌های دست دوم مطلوب پیدا کنیم؟

کارشناسان صنعت خودرو می‌گویند در صورت وجود ایراد در شاسی، نمی‌توان آن را مانند کارخانه سازنده، تعمیر کرد.
 
با توجه به افزایش روز افزون قیمت خودرو‌های صفرکیلومتر در بازار و محدود شدن قدرت خرید مشتریان، تمرکز خریداران به سمت خودرو‌های دست‌دوم معطوف می‌شود.
 
خودرو‌های دست‌دومی که عمر مفید و کارکردشان بیشتر از تعاریف استاندارد‌ها است، دغدغه اصلی مشتریان واقعی در بازار این خودرو‌ها یافتن ماشینی بدون تصادف، با کارکرد واقعی و صحت عملکرد فنی است، زیرا افراد سودجویی هستند که با خرید خودرو‌های تصادفی و تعمیرات آن، اقدام به فروش با قیمت بالا به مشتریانی که کمترین دانش و اطلاعات را نسبت به خودرو داشته، می‌کنند؛ بنابر این، توجه به چند نکته پیش از خرید خودرو‌های کارکرده از سوی مشتریان الزامی است که آن را از نظر خواهیم گذراند:
 
نخست، اگر خودروی کارکرده را برای خرید انتخاب کردید، اجزای بدنه مانند درها، سپرها، کاپوت، سانروف و رکاب‌ها را بررسی کنید و به انطابق فاصله این قطعات با سایر اجزای بدنه دقت داشته باشید. خطوطی روی بدنه به نام خط شخصیت خودرو با زاویه مشخص وجود دارد، ساده‌ترین راه شناسایی خودرو تصادفی توجه به زاویه این خط است.
 
جهت بررسی رنگ خودرو به طیف آن روی سطح بدنه دقت کنید، یکی از شیوه‌های شناسایی رنگ داشتن بدنه خودرو لمس کردن سطح رنگ از نظر زبر یا صیقلی بودن، است. باید اشاره کرد که اگر کاپوت خودرو دچار رنگ شدگی بوده، اما سالم باشد، سبب افت قیمت خودرو خواهد شد.
 
متأسفانه امروزه تعمیرات و صافکاری خودرو‌های تصادفی با دستگاه‌های به زور و مجهز انجام می‌شود که تشخیص آن حتی برای افراد متخصص دشوار است، البته این حالت در خودرو‌های وارداتی بیشتر از خودرو‌های داخلی به چشم می‌خورد.
 
دوم، مسأله مهمی که در خودرو‌های دست‌دوم باید به آن توجه کنید، شاسی است. شاسی مهم‌ترین قسمت ساختار فلزی خودرو است که وظیفه حمل و نگهداری اجزا را به عهده دارد. شاسی وظیفه دارد در زمان تصادف تنش و نیرو ضربه را جذب و مانع از ورود آن به داخل کابین شود.
 
اگر شاسی ترمیم و تعمیر شود، قطعات و تجهیزات از حالت استاندارد خارج و سبب افزایش استهلاک و کاهش ایمنی خواهد شد. در زمان بررسی کردن، توجه داشته باشید که شاسی‌ها معمولا دو تا چهار لایه است که روی هم جوش شده است.
 
شاسی‌ها باید اتصالات جوش به صورت نقطه و مشخص باشد. جوش‌های این قطعات نباید دارای خوردگی، رنگ شدگی، تعمیر و... باشد. پس از شاسی باید به بررسی ستون‌های A و B و C را از داخل و خارج کابین به ترتیب بازدید کنید.
 
در وهله بعد، باید نوار‌های دور در‌های خودرو را بازکرده و بازدید کنید. توجه داشته باشید، داخل این نوار‌های لاستیکی، فنر وجود دارد که در زمان باز کردن اگر رنگ روی آن خراشیده شود، نشان از وجود تصادف و تعمیر در خودرو است. در زیر این نوار‌ها به اتصالات جوش شده به دقت توجه کنید، هرگونه تغییر در ساختار آن به معنی وجود آسیب است.
 
سوم، در زمان خرید خودرو کارکرده دقت داشته باشید که در صورت وجود ایراد در شاسی، نمی‌توان آن را مانند کارخانه سازنده تعمیر کرد، چون توان فنی تکنسین‌ها و بودجه مالکان محدود است؛ بنابر این، از خرید خودرو تصادفی پرهیز کنید؛ اما در صورت وجود ایراد فنی در پیشرانه، گیربکس یا سیستم تعلیق و... می‌توان با تعویض قطعات یا مجموعه، مشکل را مرتفع ساخت.
 
خودرویی که ایراد فنی دارد، اما تصادفی نیست، ارزش خرید دارد. همچنین اگر در زمان خرید نسبت به کیلومتر کارکرد خوردو شک داشتید، می‌توانید با استعلام گرفتن شماره شاسی از نمایندگی خودرو مربوطه به کیلومتر واقعی آن پی ببرید؛ اما در صورتی که امکان چنین عملی وجود نداشت، می‌توانید به‌وسیله دستگاه دیاگ و خواندن تاریخچه خودرو، کیلومتر واقعی آن را پیدا کنید.
 
هرچند کارشناسان توصیه می‌کنند که جهت بررسی خودروی دست‌ دوم حتما به مرکز آزمایش و بررسی معتبر بروید تا از نظر فنی اجزای خودرو را آزمایش کنند و با کارکرد آن تطبیق دهند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها