کد خبر : 61760

سیستم برق خودرو به زبان ساده

سیستم برق خودرو به زبان ساده

خودروهای قدیمی هیچ نوع قطعه برقی نداشتند. نیروی چراغ‌های جلو و عقب این خودروها از سوخت بنزین تامین می‌شد و راننده باید برای روشن‌کردن موتور خودرو از دسته هندل استفاده می‌کرد.

به گزارش خودروتک به نقل از جام جم ، همچنین به‌ جای بوق ماشین، در خودروها از زنگ استفاده می‌شد. حوالی سال 1300 شمسی/۱۹۲۰ میلادی بود که برای اولین بار تقریبا تمام خودروسازان استارتر برقی را که با باتری کار می‌کرد، در خودروهای خود تعبیه کردند.

پس از آن قطعات الکتریکی خودرو به بخش جدانشدنی وسایل نقلیه تبدیل شدند.

سیستم‌های الکتریکی نه‌تنها موتور خودرو را به حرکت درمی‌آورند، بلکه موجب رانندگی ایمن و بدون خطر می‌شوند.

سیم‌پیچی‌ های خودرو در یک نگاه

همچنین قطعات بسیار دیگری در خودرو وجود دارد که بهتر است آنها و روش کارشان را بشناسید. در ادامه این قطعات مهم را بررسی می‌کنیم.

دینام

در روزهای اولیه خودروهای مدرن، باتری خودرو با استفاده از سوخت بنزین شارژ می‌شد اما امروزه وسیله‌ای به نام دینام یا آلترناتور، وظیفه شارژ خودرو را به عهده دارد.

دینام با کمک چرخ‌دنده به موتور متصل می‌شود و وقتی موتور به حرکت درمی‌آید، دینام از موتور نیرو می‌گیرد که این نیرو به الکتریسیته تبدیل می‌شود. الکتریسیته باتری را شارژ نگه می‌دارد و در عین حال نیاز به برق قطعات خودرو را تامین می‌کند.

کوئل، دلکو، شمع و وایر شمع‌ها

دلکو در خودرو جریان ولتاژ بالا را از کوئل به شمع‌ها هدایت می‌کند و به این ترتیب احتراق در موتورهای درون‌ سوز به‌طور منظم انجام می‌شود.

در واقع کوئل که ترانسفورماتور فشار قوی است با کمک دلکو، برق باتری و دینام را تقویت و جریان برقی قوی تولید می‌کند.

دلکو این برق تولید شده را برای ایجاد جرقه به سیلندر می‌رساند. به این ترتیب برق مورد نیاز شمع برای جرقه‌زدن تامین می‌شود و شمع هم وظیفه خود را به‌خوبی انجام می‌دهد. مسیر عبور این برق ولتاژ بالا، وایر شمع است. وایر نوعی سیم یا کابل انتقال جریان برق با کمترین تلفات انرژی و در سریع‌ترین زمان است.

باتری

باتری از ضروری‌ترین قطعات برقی خودروست. باتری نیرو را به استارت خودکار منتقل می‌کند و در نتیجه موتور خودرو روشن می‌شود. علاوه‌بر آن با روشن‌شدن موتور خودرو، باتری می‌تواند کار ژنراتور و تولید برق را انجام دهد. مثلا، وقتی خودرویتان خاموش است، با استفاده از باتری می‌توانید سیستم صوتی، چراغ‌های جلو و همچنین سیستم تهویه خودرو را روشن نگه‌دارید.

استارت

استارت خودرو، تنها یک کار و البته مهم‌ترین کار را انجام می‌دهد و آن هم این است که موتور خودرو را به حرکت درمی‌آورد.

استارت نیروی خود را از باتری می‌گیرد و موجب چرخش چرخ‌لنگر یا فلای‌ویل می‌شود که در نتیجه آن میل‌لنگ با سرعتی مناسب به حرکت درمی‌آید و موتور خودرو را روشن نگه می‌دارد.

سیم‌پیچی‌ های خودرو در یک نگاه

استارت خودرو هنگام شروع کار، در هر ثانیه نیروی بسیاری از باتری می‌گیرد. به همین دلیل همیشه توصیه می‌شود پیش از استارت خودرو، چراغ‌های جلوی خودرو و سیستم صوتی را خاموش نگه دارید. به این ترتیب طول عمر آن افزایش می‌یابد.

سوئیچ پمپ بنزین

موتور بنزینی برای روشن‌شدن به جرقه نیاز دارد و کوئل خودرو موجب سوختن بنزین می‌شود؛ در حالی که موتور دیزلی برای ادامه تزریق سوخت به پمپ و روشن ماندن موتور به پمپ نیاز دارد.

پروانه خنک‌ کننده

پروانه یا فن خنک‌کننده (که با نام فن رادیاتور هم شناخته می‌شود) در خودروهای قدیمی به موتور متصل بود. اما با پیشرفت فناوری‌های خودرو، به‌ویژه پس از پیشرفت در تولید خودروهای چهار چرخ متحرک، پروانه خنک‌کننده به باتری متصل شده است. بنابراین این پروانه حتی وقتی موتور خودرو خاموش است هم می‌تواند کار کند.

فن سیستم تهویه‌ مطبوع

سیستم تهویه‌مطبوع خودروهایی که به این سیستم مجهز هستند با برق کار می‌کند. سیستم تهویه‌مطبوع هوای بیرون را گرفته و آن را تنظیم کرده و با کمک فن به فضای داخلی خودرو وارد می‌کند و همچنین موجب چرخش هوا در این فضا می‌شود. به این ترتیب هوای داخل کابین خودرو، مناسب با فصل سرد یا گرم سال می‌شود.

روشنایی خودرو

کل سیستم روشنایی خودرو با برق و نیروی باتری کار می‌کند، بنابراین وقتی موتور خودرو خاموش است، آنها روشن باقی می‌مانند. اما در خودروهای قدیمی سیستم روشنایی با استفاده از بنزین کار می‌کردند.

فیوز خودرو

فیوز، وسیله‌ای برای کنترل جریان برق ورودی است. اگر جریان ورودی، ولتاژ بسیار بالایی داشته باشد یا سیستم برق دچار نوسانات برقی شود، فیوز برق را قطع می‌کند تا به سیستم الکتریکی خودرو صدمه‌ای وارد نشود. فیوزها معمولا درون جعبه در دسترس راننده قرار دارند.

در سیستم برق خودروها، اجزای برقی دیگری وجود دارد که وجودشان برای عملکرد صحیح خودرو ضروری است. از جمله آنها سیم‌ها و توزیع‌کننده‌های برق خودرو، رله و سیستم رایانه خودروست.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها