کد خبر : 6101

چه زمانی فنربندی را عوض کنیم؟

چه زمانی فنربندی را عوض کنیم؟

رانندگی آرام و بی‌دردسر به عملکرد درست سیستم تعلیق خودرو وابسته است.

به گزارش خودروتک،  در این بین کمک فنرها از مهم‌ترین اجزای این سیستم محسوب می‌شوند. فنرهایی که با فشرده ‌شدن از ضربه‌های ناگهانی و تکان‌های شدید خودرو به هنگام عبور از ناهمواری‌ها و دست‌اندازها جلوگیری می‌کنند.

کمک فنر خودرو

کمک فنرها عملکرد به نسبت واضحی دارند. آنها نیروی حاصل از فشرده شدن را به بازوهایی منتقل می‌کنند تا به‌طور آهسته آزاد شود. این کار از جهش ناگهانی خودرو جلوگیری کرده و از شدن تکانه می‌کاهد. حال سؤال اینجاست که اشکال در سیستم تعلیق خودرو چگونه خود را نشان می‌دهد؟

نشانه‌های وجود اشکال در سیستم تعلیق خودرو

فرسودگی و عملکرد نادرست سیستم تعلیق به‌ویژه کمک فنرها با نشانه‌های واضحی همراه است که به ترتیب عبارت‌اند از:

۱- نزدیک شدن کف خودرو به سطح جاده

۲- شنیده شدن صدای زیاد هنگام عبور از روی موانع و دست‌اندازها

۳- کج شدن بدنه خودرو به سمت داخل پیچ هنگام دور زدن

۴- جهش و پرتاب شدن خودرو به سمت جلو هنگام ترمزهای ناگهانی

از سلامت کمک فنرها مطمئن شوید

معیارهای کلی مانند میزان کارکرد کمک فنرها کاملاً نسبی هستند. عمر کمک فنرها برخلاف روغن‌ها به شیوه رانندگی بسیار وابسته است. رانندگی در مسیرهای ناهموار و حمل بارهای سنگین می‌تواند از عمر سیستم تعلیق بکاهد. درمجموع پیش از مراجعه به نمایندگی‌های خودرو یا تعمیرگاه می‌توانید با یک آزمایش ساده از سلامت سیستم تعلیق و کمک فنرها مطلع شوید. کافی است با قرار دادن دست بر روی گلگیرها به کمک فنرها نیرو وارد کنید تا فشرده شوند سپس دستان خود را رها کنید اگر پس از رهاسازی فنرها به حالت اولیه بازنگردند و یا با نوسان زیادی به حالت پایدار برسند می‌توان نتیجه گرفت که سیستم تعلیق و کمک فنرها با مشکل جدی مواجه هستند و نیاز به سرویس و تعویض دارند.

این شیوه برای خودروهای شاسی بلند به علت نبود تکیه‌گاه مناسب برای وارد کردن نیروی کافی به فنرها چندان سودمند نیست و بهتر است خودرو را به تعمیرکارهای معتبر نشان دهید. همچنین با مراجعه به تعمیرگاه از نشت روغن از کمک فنرها، گشاد شدن بوش‌ها، فرسودگی بازوها و فرورفتگی‌های داخلی بدنه نیز مطلع خواهید شد.

نکاتی برای افزایش طول عمر سیستم تعلیق

با رعایت نکاتی ساده می‌توان از فرسودگی سیستم تعلیق خودرو جلوگیری کرد. در ابتدا به یاد داشته باشید که از روی دست اندازه‌ها و موانع عبور نکنید یا در صورتی که چاره‌ای ندارید از سرعت خود بکاهید. یکی از اشتباهات رایج که منجر به خرابی کمک فنرها می‌شود، عبور با سرعت بالا از روی سرعت‌گیرها است. افزون بر این از ترمزهای ناگهانی نیز پرهیز کنید. ترمز ناگهانی فشار مضاعفی را بر سیستم تعلیق خودرو وارد می‌کند و از طول عمر دیسک و لنت ترمز نیز می‌کاهد.

منبع: ماشینو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها