کد خبر : 6085

آشنایی با علایم هشداردهنده پشت آمپر

آشنایی با علایم هشداردهنده پشت آمپر

با پیشرفته‌تر شدن خودروها، شرکت‌های خودروسازی مجبور هستند تا چراغ‌های هشدار بیشتری روی صفحه داشبورد آن‌ها ارائه کنند. برخی از این چراغ‌های هشدار جدید، ظاهری پیچیده دارند و اگر خودروی شما به سیستم‌های ایمنی فعال و کمکی رانندگی زیادی مجهز باشد، اوضاع بسیار سخت‌تر هم خواهد شد. البته، برای دانستن معنی چراغ‌های داشبورد حتماً باید به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید، ولی در ادامه مطلب «باما» همراه شوید تا شما را با برخی از مهم‌ترین آن‌ها آشنا کنیم.

به گزارش خودروتک، البته قبل از آن، یک نکته اساسی وجود دارد که باید بدانید. اگر در حین رانندگی یکی از این چراغ‌ها روشن شد و معنی آن را نمی‌دانید، رنگ چراغ می‌تواند اضطراری بودن یا نبودن آن را مشخص کند. به‌طورکلی، یک چراغ قرمز بدین معنی است که مشکلی جدی وجود دارد که باید آن را حل کنید. در این حالت، ادامه رانندگی می‌تواند خطرناک باشد.

روشن شدن چراغ زرد وجود ایرادی را در سیستم‌های خودرو نشان می‌دهد که باید به‌زودی آن را بررسی کنید، ولی موضوع اضطراری نیست. بسته به سیستمی که چراغ متعلق به آن است، گاهی اوقات روشن شدن چراغ زرد بدین معنی است که سیستم آن‌طور که باید کار می‌کند. بهترین مثال این مورد چراغ زرد سیستم کنترل کشش است. چراغ‌های هشدار سبزرنگ هم به معنی فعال بودن و کار کردن یک سیستم است.

 

چراغ چک موتور

رنگ: زرد

معمولاً راننده‌ها ترس خاصی از چراغ چک موتور دارند و البته، همیشه اوضاع به‌قدری که به نظر می‌رسد جدی نیست. این چراغ به دلایل زیادی روشن می‌شود که بیشتر آن‌ها، سرویس‌های روتینی هستند که بایستی انجام شوند. از آن جمله می‌توان به تعویض سنسور مپ، سنسور اکسیژن، شمع‌ها یا وایرها اشاره کرد. گاهی اوقات علت آن می‌تواند شل بسته شدن در باک باشد. البته اگر مثلاً زمان تعویض مبدل کاتالیزوری فرارسیده باشد، مشکل می‌تواند برایتان گران‌تر هم تمام شود. معمولاً به هنگام روشن شدن چراغ چک موتور، با یک دیاگ ساده می‌توان علت آن را فهمید. تا زمان برطرف شدن مشکل، خودرو مشکلات زیادی مانند مصرف سوخت بیشتر، داغ شدن و همچنین آسیب به قطعات دیگر پیشرانه را تجربه خواهد کرد.

 

چراغ هشدار دمای موتور

رنگ: قرمز

رنگ این چراغ نظر شما را سریعاً جلب خواهد کرد و به‌محض دیدن آن باید سریعاً توقف نمایید. زمانی که موتور خودرو خیلی داغ می‌شود، این چراغ سعی می‌کند شما را از وجود یک مشکل آگاه بسازد. علل زیادی می‌توانند سبب داغ شدن موتور شوند و بیشتر اوقات برطرف کردن مشکل کاری ساده است، ولی اگر در آن شرایط به رانندگی ادامه دهید، ممکن است آسیب‌هایی جدی و بسیار گران‌قیمت به خودرو وارد کنید.

 

چراغ هشدار سیستم فرمان

رنگ: زرد یا قرمز

در خودروهای مدرن سیستم‌های فرمان یا هیدرولیکی هستند و یا برقی. اگر فرمان خودروی شما هیدرولیکی است و این چراغ روشن شده، احتمالاً باید میزان روغن هیدرولیک فرمان را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را اضافه کنید. اگر سیستم فرمان خودروی شما برقی است، برای رفع مشکل باید سری به مکانیک خود یا نمایندگی بزنید. در شرایطی که این چراغ روشن است، رانندگی با خودرو مشکلی ایجاد نخواهد کرد، ولی اگر سیستم فرمان برقی خراب بشود، فرمان بسیار سفت‌تر شده و رانندگی سخت‌تر خواهد شد.

 

چراغ هشدار ایربگ

رنگ: زرد یا قرمز

روشن شدن چراغ ایربگ چه به رنگ قرمز یا زرد باشد، موضوعی است که باید آن را کاملاً جدی بگیرید. روشن شدن این چراغ بدین معنی است که در صورت وقوع تصادف ایربگ‌ها ممکن است باز نشوند. برای بررسی و رفع این مشکل، سریعاً باید به نمایندگی مراجعه کنید. البته در این شرایط خودرو از نظر فنی هیچ مشکلی نداشته و می‌توانید با آن رانندگی کنید، ولی در صورت وقوع تصادف شما و دیگر سرنشین‌ها امنیت جانی ندارید. در برخی خودروها با خاموش کردن ایربگ‌ها این چراغ به رنگ زرد روشن می‌شود.

 

چراغ هشدار سیستم ترمز

رنگ: قرمز

روشن شدن این چراغ به معنی وجود یک مشکل در سیستم ترمز خودرو است. مشکلات این سیستم بسیار زیاد بوده و از آن جمله می‌توان به ترمزدستی که خوابانده نشده یا کاهش فشار در سیستم ترمز اشاره کرد. اگر این چراغ و چراغ ABS با هم روشن شدند، به‌محض فراهم آمدن فرصت باید توقف نمایید.

 

چراغ هشدار باتری

رنگ: قرمز

روشن شدن این چراغ بدین معنی است که مشکلی در سیستم شارژ خودرو (دینام، تسمه‌ها و غیره) وجود دارد و باتری خودرو در حال از دست دادن شارژ است. علت قرمز بودن رنگ چراغ این است که در صورت خالی شدن کامل باتری، خودرو خاموش خواهد شد. این پروسه گاهی اوقات فقط چند دقیقه می‌تواند طول بکشد. در یک مکان امن توقف کرده و با امداد خودرو تماس بگیرید.

 

چراغ هشدار فشار روغن

رنگ: قرمز

زمانی که این چراغ روشن می‌شود، در سریع‌ترین زمان ممکن باید خودرو را متوقف کنید. روشن شدن این چراغ بدین معنی است که موتور خودرو روغن کم دارد یا روغن به‌درستی نمی‌تواند داخل موتور جریان داشته باشد، اگر در این شرایط به رانندگی ادامه دهید احتمال گیرپاژ کردن موتور وجود خواهد داشت. اگر این چراغ به‌صورت چشمک‌زن روشن شده، معنی آن کم بودن بسیار زیاد میزان روغن داخل موتور می‌تواند باشد. قبل از بررسی میزان روغن داخل موتور حتماً اجازه دهید موتور کمی خنک شود.

 

چراغ هشدار مایع برف‌پاک‌کن

رنگ: زرد

روشن شدن این چراغ به معنی تمام شدن مایع برف‌پاک‌کن است. آن را دوباره پر کنید و مشکل حل خواهد شد.

 

چراغ هشدار سیستم کنترل کشش

رنگ: زرد

این چراغ معمولاً به شکل یک خودرو است که چرخ‌های عقب آن لغزش دارند و اگر به رنگ زرد روشن باشد، معنی آن این است که سیستم کنترل کشش فعال شده است. در این شرایط نباید کاری انجام بدهید و فقط باید آگاه باشید که در یک جاده لغزنده رانندگی می‌کنید و خودرو در تلاش است تا چرخ‌ها چسبندگی خوبی با جاده داشته باشند.

 

چراغ هشدار سیستم مانیتور فشار باد تایرها

رنگ: زرد

روشن شدن این چراغ بدین معنی است که کامپیوتر خودروی شما تشخیص داده باد یکی از تایرهای خودرو کم‌تر از حد استاندارد است. زرد بودن آن یعنی مشکلی جدی شما را تهدید نمی‌کند و در اسرع وقت، باید به فکر رفع مشکل باشید.

 

چراغ هشدار کروز کنترل

رنگ: سبز یا زرد

چراغ هشدار کروزکنترل شبیه یک صفحه کیلومتر کوچک است. زمانی که کروزکنترل را فعال می‌کنید، چراغ زرد روشن می‌شود و به‌محض تعیین سرعت، سبز خواهد شد. اگر سیستم مشکلی داشته باشد چراغ زرد باقی می‌ماند.

 

چراغ هشدار کروز کنترل هوشمند

رنگ: سبز یا زرد

کروزکنترل هوشمند را معمولاً با نام‌های دیگری مانند کروزکنترل فعال هم می‌شناسیم. این سیستم یک کروزکنترل پیشرفته است که از سنسورها، دوربین‌ها یا رادارها برای محاسبه مسافت بین خودروی شما و خودروی جلویی استفاده کرده و سرعت خودرو را متناسب با آن و به منظور حفظ فاصله‌ای ایمن، به‌صورت خودکار تنظیم می‌کند. این چراغ به شکل یک خودرو است که امواجی در مقابل آن قرار دارند. به هنگام فعال شدن سیستم، این چراغ سبز رنگ است و اگر خودرو به‌منظور حفظ فاصله با خودروی جلویی در حال تنظیم سرعت باشد، رنگ آن به زرد تغییر می‌یابد.

 

چراغ هشدار سیستم اخطار تغییر لاین

رنگ: سبز یا زرد

اگر این چراغ را نمی‌بینید، بدین معنی است که سیستم هشدار تغییر لاین خودروی شما به‌صورت عادی کار می‌کند. اگر چراغ به رنگ زرد یا سبز روشن شده، بدین معنی است که راننده سیستم را خاموش کرده یا مشکلی در آن وجود دارد.

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها