کد خبر : 5986

ایربگ چیست و چطور کار می کند؟

ایربگ چیست و چطور کار می کند؟

تعداد سیستم های ایمنی برای خودروها زیاد هستند و روز به روز هم بیشتر می شوند. به عنوان مثال کمربند ایمنی خودروها یکی از ساده ترین سیستم های ایمنی خودروهاست که سابقه ای بلند مدت در سیستم ایمنی سرنشینان خودرو داشته و مسلما توانسته جان تعداد بسیار زیادی از انسان ها را نجات دهد. همچنین سیستم های پیشرفته تر مانند کنترل پایداری خودرو . اما یکی از مهمترین بخش های ایمنی خودرو سیستم ایربگ یا کیسه هوا ست که مدتی است در خودروها استفاده می شوند و حتی استفاده از آن در خودروها اجباری شده و خودروهایی که ایربگ نداشته باشند مجاز به پلاک گذاری نمی باشند. و اما در این مطلب می خواهیم تا با ایربگ و نحوه عملکرد آن به شکل تخصصی تر آشنا شویم.

به گزارش خودروتک، ایربگ واژه ایست که اگر به شکل مستقیم هم با آن در ارتباط نبودیم، حداقل چندباری آن را شنیده ایم. البته چیزی که مسلم است، این است که یکی از بخش های ایمنی راننده و سرنشینان خودروست. کیسه هوا در واقع وسیله ای مدرن است که برای جلوگیری از صدمه دیدن راننده و سرنشینان در زمان تصادفات از آن استفاده می شود. ایربگ خودرو در زمان تصادف پر از باد می شود و به شکل یک بالش جلوی سر و بدن راننده و سرنشینان درمی آید و از برخورد سرنشینان خودرو با اجزای فلزی خودرو جلوگیری می نماید. در زمان برخورد خودرو با موانع سخت، کیسه هوا در کثری از ثانیه، از حالت جمع شده پر از هوا شده و به شکل یک بالش دی می آید و از سرنشینان محافظت می کند.

ایربگ چیست؟

عملکرد ایربگ خودرو

گفتنی است که در قدیم بیشتر خودروها تنها یک کیسه هوا داشتند و لی امروزه دیده می شود که حتی بعضی از خودروها تا ۲۰ عدد کیسه هوا را در خود دارند. طبق گفته کارشناسان و با استفاده از منابع آماری مشخص شده است که ایربگ ، مرگ سرنشینان را تا ۱۰ درصد کاهش داده است و اگر در هنگام بازشدن ایربگ از کمربند ایمنی استفاده شده باشد، با ایجاد شتاب منفی برای شخص، از صدمات برخورد ایربگ با صورت شخص می کاهد. ایربگ در قالب یک اختراع توسط دو مهندس آمریکایی و آلمانی در سال ۱۹۵۲ میلادی ثبت شد و اولین بار در سال ۱۹۷۰ در خودروها نصب شد. درحال حاظر سطح بکارگیری ایربگ ها خیلی بیشتر بالا رفته و در خیلی از خودروهای مدرن نه تنها برای بالاتنه و پایین تنه سرنشینان، بلکه ایربگ های بیرونی برای حفاظت از عابران هم استفاده می شود.

عملکرد ایربگ و حسگر های آن چگونه است؟

در صورت تصادف خودرو از قسمت جلو، ماشین با کاهش سرعت شدید مواجه می شود و در این حالت بدن سرنشینان در جهت حرکت خودرو و با شتاب بالا به جلو پرت می شود. اما وظیفه عقب نگه داشتن بدن به عهده کمربند ایمنی می باشد.

برای درک کردن عملکرد سیستم ایربگ، خودرویی را تصور کنید که شش ایربگ دارد و دو حسگر هم در کنار دربهای ماشین. برای پیش بینی حادثه الگوریتم هایی تعریف می شوند که باز شدن ایربگ ها را انجام می دهند. حسگرها به عنوان ورودی به الگوریتم ها دستورهای باز شدن کیسه هوا را به کامپیوتر مرکزی خودرو می دهند. سپس در کثری از ثانیه، ایربگ ها باز می شوند.

عملکرد ایربگ

کیسه هوای جانبی

گفتنیست در زمان تشخیص برخورد، حسگرها سیگنال هایی را به سایر واحدهای کنترلی می فرستند تا چراغ های خطر روشن شوند و درب ها باز شوند، همچنین سیستم سوخت رسانی قطع شده و در خودروهای پیشرفته تر و که امکان اتصال به اینترنت را دارند، تماس اضطراری برقرار خواهد شد.

کیسه هوا به صورت تاخورده و جمع شده در محفظه ای مخصوص قرار دارند و همچنین جنس ایربگ از پلیمرهای مخصوصی می باشد. همچنین در قدیم در کیسه هوا ها از هوای فشرده استفاده می شد که به دلیل تاخیر بیش از حد در باز شدن کیسه هوا کاربرد خود را از دست داد و در بیشتر مواقع کاربرد خود را از دست می داد. اما پس از مدتی مهندسین سیستمی جدید با استفاده از واکنش شیمیایی خاصی را طراحی کردند که توانست سرعت باز شدن ایربگ ها را بالاتر ببرد. این سرعت بالا به دلیل واکنش پتاسیم نیترات، سدیم آزید و دی اکسید سیلیکون که گاز نیتروژن تولید می کند، می باشد. این واکنش باعث می شود تا از لحظه برخورد تا کمتر از ۰.۰۴ ثانیه ایربگها باز شوند. این سرعت به قدری بالاست که چشم انسان قادر به دیدن باز شدن ایربگ نخواهد بود. اما بطور معمول دو حسگر در جلوی خودرو بکار رفته که به وسیله یک سیم با واحد مرکزی کنترل در ارتباط می باشند. و خبر ضربه را به کامپیوتر مرکزی می دهند. در این زمان کمربندهای ایمنی کاملا سفت شده و راننده کاملا به صندلی می چسبد تا از برخورد شدید با کیسه هوا در زمان باز شدن جلوگیری شود.

منبع: اسمارت کار

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها