کد خبر : 56584

7 دلیل روشن شدن چراغ چک

7 دلیل روشن شدن چراغ چک

چراغ چک خودرو به دلایل مختلفی روشن می‌شود که در این گزارش با ۷ دلیل آن آشنا خواهید شد.

به گزارش  خودروتک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، هر زمان که چراغ هشدار دهنده روی داشبورد خودرو روشن شود، توجه شما فوری به آن جلب می‌شود.چراغ‌های هشدار دهنده سال هاست که روی داشبورد خودرو وجود دارند، اما امروزه پیچیده‌تر شده اند و تعداد بیشتری چراغ هشدار دهنده روی داشبورد دیده می شود که اگر هر کدام روشن شود نشان دهنده یک نقص فنی در خودرو است.

تعبیه این چراغ های هشدار دهنده به راننده کمک می کند زودتر از عیوب خودرو آگاه شود و قبل از خراب شدن قسمتی از خودرو اقدام به تعمیر آن کنید.

چراغ های هشدار دهنده به شما این امکان را می‌دهند که در مورد مشکلات باتری خودرو، خنک کننده موتور و دیگر موارد اطلاع پیدا کنید.

روشن شدن چراغ چک خودرو نشان دهنده موارد مختلفی است که گاهی اوقات باعث ایجاد وحشت در رانندگان می‌شود. اما اگر معنای آن را بدانید،زودتر از ایراد خودرو مطلع می شوید.

در این گزارش هفت دلیل شایع روشن شدن چراغ چک خودرو را بررسی می کنیم.

 ۱: GAS CAP

اگر درپوش بنزین شل، گمشده یا آسیب دیده باشد، می‌تواند باعث روشن شدن چراغ چک شود، زیرا رایانه پردازنده خودرو تشخیص می‌دهد که فشار خود را در مخزن از دست داده است. درپوش گاز به حفظ فشار مناسب در مخزن کمک و از تبخیر گاز جلوگیری می‌کند و همچنین مانع از انتشار بخار در هوا می‌شود، اگر مدت کوتاهی پس از پر شدن پمپ بنزین، چراغ چک روشن شد، بررسی کنید که درپوش بنزین کاملاً بسته باشد.

 ۲: جرقه یا سیم پلاگین

اتومبیل شما برای روشن شدن موتور به شمع متصل است و سیم‌های شمع باعث تحقق آن می‌شوند. وقتی هر از این قطعات آسیب ببیند، موتور خودرو نمی‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد و به موتور آسیب وارد شود.

 ۳: مبدل کاتالیستی

مبدل کاتالیستی کاز مونوکسیدکربن که خطرناک است را به دی اکسیدکربن تبدیل می‌کند، بدون این عملکرد مهم، خودروی شما حتما در آزمون معاینه فنی رد خواهد شد.آسیب یا مسدود شدن مبدل کاتالیست می‌تواند باعث داغ شدن موتور خودرو شود.

۴: سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن نقش مهمی در عملکرد وسیله نقلیه دارد، زیرا این قطعه اکسیژن سوخته خارج شده از اگزوز را کنترل می‌کند و این امکان را می‌دهد تا  ماشین مصرف سوخت را دقیقاً کنترل کند. یک سنسور معیوب می‌تواند تا حد زیادی مصرف سوخت را افزایش دهد و حتی می‌تواند به شمع‌ها و مبدل کاتالیستی آسیب برساند.

۵: سنسور MASS AIRFLOW

مقدار هوای وارد شده به موتور ماشین تعیین می‌کند که چه میزان سوخت برای روشن شدن خودرو لازم است. این وظیفه سنسور جریان هوای جرمی است که هوا را اندازه گیری می‌کند و به کامپیوتر ماشین در مورد میزان سوخت مورد نیاز دستور می‌دهد. وقتی سنسور جریان هوای جرمی به درستی کار نکند،عملکرد موتور کاهش و مصرف سوخت افزایش پیدا می کند.اگر از این قطعه مراقبت مراقبت نشود، به شمع‌ها، حسگر اکسیژن و مبدل کاتالیستی آسیب وارد می شود.

 ۶: گرم شدن بیش از حد

اگر چراغ چک به دلیل گرم شدن بیش از حد روشن شود ممکن است با موارد دیگری مانند بالا رفتن دمای موتور و یا حتی بیرون آمدن دود از زیر کاپوت رو به رو شوید که نشان دهنده مشکل جدی در خودرو اس و باید سریع رفع شود.اگر با این مورد برخورد کردید سرعت خود را کم کنید.

 ۷: اختلال در عملکرد تشخیص

گاهی اوقات، چراغ چک روشن می‌شود تا به شما اطلاع دهد که مشکلی در مکانیسم تشخیص داخلی خودرو وجود دارد. در این صورت باید زودتر مشکل را برطرف کنید.

اگر می‌خواهید بدانید که عملکرد ماشین شما به طور مداوم توسط رایانه داخلی کنترل می‌شود و در صورت بروز هرگونه مشکل به شما هشدار می دهد،هرگز چراغ چک خودرو را نادیده نگیرید. اگرچه دلایل مختلفی برای روشن شدن چراغ چک شما وجود دارد، اما توجه به این نکته مهم است که اگر این چراغ چشمک می‌زند، نشان می‌دهد که موتور شما یک مشکل اساسی دارد که باید فوراً رفع شود.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها